HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Van Morrison
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2006/04/23 :  11:20:03  Show Profile Send n0p a Private Message
En sökning på Van Morrisson visade på att de inte fanns alltför många trådar om Van Morrisson eller hans skivor så jag passar på att starta en mera allmän tråd.

De flesta har väl hört låtar med han som "have I told you lately" eller "brown eyed girl", men ialla fall här på forumet verkar han vara ngt av en doldis.

Mera läsning här - http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&sql=11:i69gs37ya3vg

Återkommer senare med rekommendationer på skivor.

Exit Planet Dust

mikethebike
Member

305 Posts

Posted - 2006/04/27 :  22:46:52  Show Profile Send mikethebike a Private Message
n0p, var är du?

Får jag låna?

Moondance
No Guru No Method No Teacher
Poetic Champions Compose

I'm reliable sources, I'll tell ya anything you want me to know
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2006/04/27 :  23:27:42  Show Profile Send n0p a Private Message
Kör hårt Mike, tanken med den här tråden var som en samlingstråd kring Van Morrisson. De finns ju en hel del att ta på vad de gäller den här mannen. Första skivan kom väl 1976 och är väl uppe i ca 30 skivsläpp eller?

Men visst om jag ska slänga ur mig en skiva så får de väl bli "what´s wrong with this picture" som jag spelat en del låtar på senaste dagarna. Fin inspelning verkar de oxå vara på den.

Mera info finns på http://www.bluenote.com/detail.asp?SelectionID=10268

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2006/04/28 :  00:37:13  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Har 5 CD'er med "Van The Man".

På sitt beste er han knallbra med sin lette "blues style", til tider med innslag av irske folketoner, men formen varierer, om jeg får si det slik. Mr. Morrison har en imponerende stor produksjon å se tilbake på, så det ville vel være merkelig om han ikke også hadde produsert noen mindre engasjerende album / låter.

Vil anbefale interesserte å "lyssna noggrant" til MANGE av hans innspillinger, og ikke kjøpe "blindt". På de viset kan man ende opp med enkelte perler og unngå de "tråkiga" utgivelsene.

For de som ikke er så kjent med "Van The Man" fra tidligere, vil jeg definitivt tro at litt research kan gi verdifulle bonuser i form av musikalske høydepunkt! :-)

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2006/04/28 :  23:34:25  Show Profile Send bibi50 a Private Message
I början på 90-talet sände Sveriges TV en konsert med titeln: "Van the man". Jag har den inspelad på en VHS kassett och tycker att det är synd att den inte kommer på dvd. Den är helt enkelt enorm.
Van ackompanjeras av Georgie Fame and the Blue Flames och är rätt fantastiskt !!! som gäster har han John Lee Hooker och Mose Allison.
The Blue Flames gav en enorm spelning tillsammans med Fame.
DVDn skulle verkligen uppskattas i Morrisons magra DVD-katalog,
konstigt nog finns inga DVDn med honom ! undrar om det beror på Vans farbror-utseendet ???
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/04/29 :  10:33:16  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message
quote:
undrar om det beror på Vans farbror-utseende

Skulle tro det, han är mycket fåfäng och så illa som han ser ut väljer han nog helst att inte synas

Jag håller med om att hans bättre insatser är ihop med Georgie Fame och även John Lee Hooker.

Mina favoriter är hela LPn "Inarticulate speech of the heart", "Dweller on the threshold" m.fl från Live-plattan i Belfast, "the new symphony sid" från "how long has this been going on".

Men Van Morrison blir man lite periodare av, tänk bara på de äldre albumen TB Sheets, Into the music, hardnose the highway, Tupelo honey...

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2006/05/02 :  01:16:01  Show Profile Send edison a Private Message
...och jag har "bara" "The Healing Game", "Hymns To the Silence" (vilka jag tycker är skitbra) samt "Enlightenment" som är nästintill lika bra...

Och bra låter dom alla tre, i synnerhet "...Game"

Edit:
Nja, mkt bra och nog likvärdigt (=BRA) ljud på alla tre, kollade lite nu ikväll - (var ett tag sen ja lyssnade på "Enlightenment")

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2006/05/02 01:31:45
Go to Top of Page

Peter J
f.d. Raceman

205 Posts

Posted - 2006/05/02 :  06:10:39  Show Profile Send Peter J a Private Message
En riktigt bra låt med Van Morrison är en duett med Tom Jones. Denna låt är spår 10 på Tom Jones "Reload album"

Köp skivan för denna låt och få ett par andra låtar som är helt okej med.
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/05/02 :  17:12:30  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Van Morrison är med och sjunger på låten "Last Laugh" av Mark Knopfler, albumet "Sailing to Philadelphia".

Själv har jag i princip bara ett samlingsalbum och enstaka spår av V M, svårt att veta var man skall börja när produktionen är så stor och han också har skiftat stil genom åren.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

sisko
Member

202 Posts

Posted - 2006/05/10 :  20:54:16  Show Profile Send sisko a Private Message
Va, ingen som nämt Astral weeks än?! Ända sen jag för första gången 1989 hörde denna skiva har den varit på min topp tio över de bästa popalbumen någonsin. Finns det någon koppling mellan musik och poesi finns den här. Problemet med Van the Man är att han är så ojämn men fyra ständiga favoriter är Astral Weeks (-68 *****), Moondance (-70 *****), Saint Dominic's Preview (-72 ****) samt Veedon Fleece (-74 ****).

Det är dock svårt att få tag på bra biografier om denna svåra, buttre och egensinniga man. Can you feel the silence? av Clinton Heylin tyckte jag var bra men den är inte något sätt sanktionerad av Van själv. Är man intresserad av hans musik är den dock en bra introduktion. Låna den på närmsta bibliotek.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000