martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2006/04/22 : 22:25:11
|
Intressant är ordet! det som förvånar en lite är hur (dvs om det vi här och på andra ställen läst verkligen stämmer) få andra tillverkare som investerat en sor mängd pengar och lyckats undvika dessa nu till synes ganska självklara teorier*.
Flertalet av planetens större tillverkare av pro-audio utrustning (läs högtalare) kämpar med mer eller mindre konventionella horn typer och lyckas i mina öron riktigt bra med detta, men sedan kommer ju frågan om effektivitet in i bilden och då... ja.
När jag skriver effektivitet som om de inte hade lyckats så... låt mig omformulera mig lite, för flertalet av oss är en känslighet på ca 100dB/W/m något man endast har våta drömmar om, få har en känsla för hur detta ter sig, många kan utge sig för att ha just detta, men tänk efter lite, vad är det egentligen detta innebär bortom siffror?
En känslighet på 90dB/W/m är bra, 95 exeptionellt, 100 nästan omöjligt, enligt min egen skala, kommer vi sedan ännu lite högre krävs något alldeles extra, men det ju det vi skiver om här inte sant, detta är just något alldeles extra.
Kombinerar vi sedan detta tänk med frekvensomgång ser ekvationen nästan löjlig ut i mångas ögon (och öron), vad innebär det att kunna åstadkomma 100dB/W/m vid säg 50Hz, tänk efter, rätt mkt eller hur, vad sägs då om 109dB/W/m vid 30Hz, hur kan en sådan konstruktion se ut ?
Finns den? jodå Kan man lyfta den på två man? japp Kan man köpa den för pengar? javisst Får man plats med den i vardagsrummet? jajjemen (enligt frugan inte en chans, men det har inget med storleken på lådan att göra) Heter den EAW KF940, jo, visst är det så.
Hemligeheten heter horn, och då pratar vi frotfarande om konventionella sådana, vad cirklomanen försöker visa oss här är något alldeles extra (som om detta inte vore nog imponerande), vad försöker han då säga oss ?
Vad jag tror det handlar om är att följande, vi befinner oss fortfarande i hornens barndom, tapped horns är nästa steg i symbiosens tecken som mkt väl kan visa sig vara det "naturliga" nästa steget att ta.
Klart intressant! om än något enkelt förklarat som nästan begripligt, så känner jag ändå att detta kan vara väl värt att undersöka för dem av er som aspirerar till posten som komplett galning**
* - dvs om jag med min ringa förståelse har greppat konceptet. ** - era tursamma jäklar, utan er hade vi inte kommit så här långt till att börja med. |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|