HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 En stor uppfinning i hornens förtrollade värld.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/04/22 :  10:04:51  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
http://www.danleysoundlabs.com/pdf/danley_tapped.pdf
Detta är så intressant!!!!
Det blir mycket grubbel och skisser när man läser nått sånt här. Tänk om det blir nått byggt oxå!!!

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2006/04/22 :  13:02:12  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Det där är riktigt intressant!
Man kanske skulle ge det ett försök nån gång.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/04/22 :  22:25:11  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Intressant är ordet! det som förvånar en lite är hur (dvs om det vi här och på andra ställen läst verkligen stämmer) få andra tillverkare som investerat en sor mängd pengar och lyckats undvika dessa nu till synes ganska självklara teorier*.

Flertalet av planetens större tillverkare av pro-audio utrustning (läs högtalare) kämpar med mer eller mindre konventionella horn typer och lyckas i mina öron riktigt bra med detta, men sedan kommer ju frågan om effektivitet in i bilden och då... ja.

När jag skriver effektivitet som om de inte hade lyckats så... låt mig omformulera mig lite, för flertalet av oss är en känslighet på ca 100dB/W/m något man endast har våta drömmar om, få har en känsla för hur detta ter sig, många kan utge sig för att ha just detta, men tänk efter lite, vad är det egentligen detta innebär bortom siffror?

En känslighet på 90dB/W/m är bra, 95 exeptionellt, 100 nästan omöjligt, enligt min egen skala, kommer vi sedan ännu lite högre krävs något alldeles extra, men det ju det vi skiver om här inte sant, detta är just något alldeles extra.

Kombinerar vi sedan detta tänk med frekvensomgång ser ekvationen nästan löjlig ut i mångas ögon (och öron), vad innebär det att kunna åstadkomma 100dB/W/m vid säg 50Hz, tänk efter, rätt mkt eller hur, vad sägs då om 109dB/W/m vid 30Hz, hur kan en sådan konstruktion se ut ?

Finns den? jodå
Kan man lyfta den på två man? japp
Kan man köpa den för pengar? javisst
Får man plats med den i vardagsrummet? jajjemen (enligt frugan inte en chans, men det har inget med storleken på lådan att göra)
Heter den EAW KF940, jo, visst är det så.

Hemligeheten heter horn, och då pratar vi frotfarande om konventionella sådana, vad cirklomanen försöker visa oss här är något alldeles extra (som om detta inte vore nog imponerande), vad försöker han då säga oss ?

Vad jag tror det handlar om är att följande, vi befinner oss fortfarande i hornens barndom, tapped horns är nästa steg i symbiosens tecken som mkt väl kan visa sig vara det "naturliga" nästa steget att ta.

Klart intressant! om än något enkelt förklarat som nästan begripligt, så känner jag ändå att detta kan vara väl värt att undersöka för dem av er som aspirerar till posten som komplett galning**

* - dvs om jag med min ringa förståelse har greppat konceptet.
** - era tursamma jäklar, utan er hade vi inte kommit så här långt till att börja med.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

frez
Member

187 Posts

Posted - 2006/04/25 :  13:50:27  Show Profile Send frez a Private Message
Mycket intressant läsning må jag säga. Frågan är väl bara hur man ska omsätta det i praktiken. Känner att viss vital information utelämnats för att det inte skall bli för enkelt att sno ideerna.

/Frez

"Det största som jag har sett på en Islandshäst är Sune Mangs."
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2006/04/26 :  21:04:13  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Hur omsätta i praktiken?
Tom Danley (tror jag det är) säljer en högtalare som heter Unity med den tekniken, och är inte särskilt hemlig med info.
John Sheerin har experimenterat med en kopia. Det finns mycket Unityläsning i arkiven på http://www.audioasylum.com/forums/hug/bbs.html

Bygger ni så lyssnar jag mycket gärna :)

Puss & kram
/Ronnie

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2006/04/26 :  21:16:32  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
När garaget är klart ska jag bygga Linnars garderob horn utan att vika hornet

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2006/04/26 :  22:53:00  Show Profile Send classe a Private Message
hoktuna helt i min smak

18 ska de va.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000