HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Thule vs. Denon. Vem vinner?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/04/21 :  10:26:47  Show Profile Send Vox a Private Message
Var in en sväng i går på Hi-Fi klubben.

Blev lite intresserad av ett par förstärkare.

Denon PMA-2000AE



Thule IA150B




Är det någon här som har några "åsikter" om dessa att dela med sig? Vem vinner ljudkampen anser ni?


Edit: Typbeteckning rättad

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"

Edited by - Vox on 2006/04/21 22:21:55

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2006/04/21 :  19:31:59  Show Profile Send n0p a Private Message
Nu har jag inte lyssnat på ngn av de två modellerna som du är intresserad av, men det lilla jag har hört av Thule har de inte varit engagerande/övertygande. Så personligen är jag lite anti mot Thule, men kan ju för all del bottna i en i min mening sunkig design.

Bara för att öka till förvirringen så lägger jag till tre slutsteg/förstärkare i prisklassen som jag skulle kolla upp:

* Rotel RB 1070 / RB 1080 www.hifi-punkten.com
* Zeberg Audio AD-2 http://snipurl.com/piej
* Quad 99 / 909 http://www.audioconcept.se/html/quad1.html

Quad är väl min favorit men Zeberg som en klar uppstickare.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/04/21 :  21:35:05  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Thule har nog mer kräm, även om effektmätningar vid 1% dist känns oseriöst.

Denon har lång erfarenhet och stora serier, så de borde vara prisvärda och välkonstruerade. Fjärrkontrollen var elegant. Dock är jag tveksam till om PMA-2000 är värd nästan dubbla priset jämfört med PMA-1500.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/04/21 :  21:48:13  Show Profile
PMA-200 är ju intressant pga sin bioingång, har sneglat på den både en och fyrtiofem gånger
Någon som vet vilka hifiklubbar som har den uppsatt för demo?

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/04/21 :  22:21:12  Show Profile Send Vox a Private Message
Martin M: Hifiklubben i Västerås har PMA-2000 uppe för demo. Jag lyssnade lite på den och det är bra drag i den.

Jag anser PMA-2000 och IA150B är mer eller mindra raka motsater till varandra. IA150B liten och diskret vad gäller utseende med nästan bara en ratt på fronten, medans PMA-2000 har rattar för diskant, bas, balans, en massa olika kopieringsalternativ etc. PMA-2000 har även inbyggd RIAA.

IA150B är helt balanserat. PMA-2000 är inte balanserad.

Thules fjärrkontroll är en katastrof. Denons fjärr verkar vara mycket trevlig.


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/04/21 :  23:43:19  Show Profile Send Blue a Private Message
Thule och Denon, tja... Finns väl rätt många andra alternativ i prisklassen också?


Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2006/04/22 :  00:17:47  Show Profile Send Bubben a Private Message
Det hela är mycket beroende av vad som ska kopplas till högtalarkontakterna (och nu pratar jag inte om kablar).
Jag tycker Thule låter trivsammare...men med "fel" högtalare kan det kanske bli lite för mörkt klingande.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2006/04/22 :  00:49:39  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Vill bara korrigera en web-adress. www.hifi-punkten.se skall det vara.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/04/22 :  11:02:24  Show Profile Send Vox a Private Message
Blue: Om du befinner dig på hifiklubben finns det inte så många alternativ i den prisklassen. Ska i så fall vara Lyngdorf.


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2006/04/22 :  12:38:01  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Denon vinner alla dagar i veckan. Sist jag var på hifiklubben fick den dyra Thule kombination jag lyssnade på storstryk av Cambridge. Cambridge lät bättre på ALLA parametrar och försäljaren kunde bara hålla med. Han tom bytte cd för han trodde att det var något fel på den första. Högtalarna var dom underbara B/W 805.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/04/22 :  13:29:12  Show Profile Send Blue a Private Message
Eric V-ås: "Om du befinner dig på hifiklubben finns det inte så många alternativ i den prisklassen. Ska i så fall vara Lyngdorf."

Jo, det kan jag ju hålla med om. Men är det så viktigt att du befinner dig just på Hifiklubben i Växjö då? Om det nu är så att du är på jakt efter ny stärkare kan det kanske vara värt att även lyssna runt på lite andra håll?

Som ett alternativ till Denon (i klassen "stora med många finesser") har du ju t.ex. en koncernsläkting från Marantz i samma prisklass, och som alternativ till Thule (i klassen "minimalistiska") har du t.ex. Roksan Caspian.

Bara två stycken som jag kom på sådär på rak arm...

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/04/22 :  13:46:46  Show Profile Send Vox a Private Message
Blue: Nu råkade det vara så att jag befann mig på hifiklubben i Västerås och "tittade" på just dessa modeller. Att det sedan finns massor av andra fabrikat är en fråga för en annan topic. Jag frågade om erfarenheter för Denon PMA 2000AE och Thule IA150B och inte om det finns fler intressanta fabrikat för det vet jag att det finns.





"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/04/24 :  15:14:03  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
För att upprepa mig själv tycker jag PMA-1500 verkar mer prisvärd än PMA-2000. Bra sätt att spara pengar. För 14 000 kr skulle jag titta på Hegel H1:

http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=666&menu=1

Då ryker iofs tonkontrollerna, som jag använder då och då i min nuvarande anläggning.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2006/05/01 :  11:32:52  Show Profile Send pewe a Private Message
Jag har skrivit en recension av Thule IA150B här på forumet. Slutsats: Thule är en mycket bra förstärkare som jag fortfarande sitter nöjd med efter nästan två år.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/05/01 :  12:06:52  Show Profile Send Vox a Private Message
Sitter hemma nu med en Thule IA252B.......mmmmmmmm.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/05/01 :  13:28:23  Show Profile Send Manga X a Private Message
Nice!!!

- Grattis!!



Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2006/05/02 :  14:41:42  Show Profile Send pewe a Private Message
Ja, Thule är grymma! IA252 skulle jag vilja lyssna på med tanke på hur bra dess lillebror låter....
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/05/02 :  16:35:25  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Gott om effekt numera!

Hur mycket har du vågat kräma på, vad är skillnaden? Oklippta transienter? Är det högtalarna, förstärkaren eller öronen som distar och ber om nåd numera?

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/05/03 :  09:28:10  Show Profile Send Vox a Private Message
Då jag inte haft möjlighet att kräma på en (familjen hemma) vet jag ännu inte var gränsen går, men att det finns resurser är det inget tvivel om. 2 x 250W i 8 ohm.




Edit: Effekten upprättad.


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"

Edited by - Vox on 2006/05/04 08:06:48
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/05/03 :  13:44:58  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Nä, 2*250 W har den ju.

----

Dubbla effekten, 3 dB extra dynamik.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/05/04 :  08:06:04  Show Profile Send Vox a Private Message
Guldisk: Helt rätt. 2 x 250 W ska det vara och inget annat. Jag ändrar mitt tidigare inlägg.


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2006/05/04 :  08:43:55  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Thule IA150B har jeg faktisk ved en anledning testet i eget system.

Jeg vil si det på dette viset: Jeg ville definitivt testet de to kandidatene direkte mot hverandre, noe som burde være enkelt å få til, ettersom begge produktene føres av HiFiKlubben.

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2006/05/04 :  12:49:36  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Jag skulle då inte köpa en stärkare med trams som bas & diskant kontroller på...
Jag är själv ägare till en ca fem år gammal Thule Spirit IA 100 och jag är mycket nöjd med den. Lite mer effekt efterlyer jag ibland, men det finns det ju i IA 150B . Min fjärr är rena skräpet dock, vet inte om Thule har bättrat sig där numera.
Vad har du för högtalare?
Har din CD-spelare balanserade utgångar? Thules stärkare ska visst låta mycket bra när man kör balanserat.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/05/04 :  16:59:44  Show Profile Send Vox a Private Message
opethic:
IA252B har INTE "trams" som bas- & diskantkontroll. Däremot går det att justera balansen.
Fjärren är en plastig sak, men den har den fördelen att det går att manövrera CD-spelaren (Opera Droplet) med den. Givetvis kör jag balanserat från CD-spelaren. Högtalarna som jag använder är PMC FB1+.


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2006/05/04 :  17:18:36  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Ahh, jag missade att du ändrat dig från IA 150B till IA 252B...
Med "trams" så tänkte jag närmast på Denon-stärkaren som du hade som alternativ i förstaposten.
Känns det som att IA 250B är värd pengarna? Och är skillnaden mellan balansert ovh obalanserat så stor som en del påstår?
Tänkte ev. köpa en IA 150B om jag ska byta upp mig, men min CD har ej balanserad utgång.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000