Author |
Topic |
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2006/04/20 : 07:47:06
|
Under senare tid är det en sak som retat mig alldeles förfärligt. Min CD-maskin spelar bättre än min vinyl dito. Och så skall det naturligtvis inte vara! Jag har provat med olika phonoförstärkare och puppor såsom EMT,Koetsu mm. Dessa puppor av moving-coil typ kräver en step-upp enhet, vilket i sin tur medfört att sändningarna från den närbelägna Nacka-sändaren stört mitt vinyllyssnande markant. För att råda bot på detta konstruerade jag ett filter, men då detta bla innehöll serieinduktanser, försämrades återgivningen än mer. Så småningom tröttnade jag på detta och införskaffade en MM puppa en Clearaudio Virituoso.
Nu blev jag av med störningarna, men huvudproblemet kvarstod, dvs min CD spelade bättre! Men skam den som ger sig, jag angrep först RIAA förstärkaren. Korrektionen i dessa består av två huvudtyper, dels den aktiva vilket egentligen är en frekvens beroende motkoppling dels den passiva vilken har näten för mellanregister och diskantundertryckning inkopplade efter ett stort seriemotstånd. Ingen av dessa kopplingar är idealisk, dels kan det uppstå fasproblem, dels uppstår ett dynamikbortfall bla beroende på Millereffekten.
Jag beslöt då att bygga en RIAA förstärkare med Tangodrosslar vilket jag tidigare beskrivit här på forumet. Och nu först började det hända saker och ting! Denna RIAAdel kopplad till min 2A3 förstärkare uppvisar en strålande musikåtergivning, givetvis mycket beroende på skivornas kvalitet.
Vad kan vi dra för slutsats av detta? Var ljudkvaliten så mycket sämre förr? Ja det lutar onekligen åt det hållet. Men samtidigt visar det på att det går att plocka ut mycket,mycket mer information från den gamla vinylen! |
Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet erikasson@telia.com
|
Edited by - Erik Andersson on 2006/04/20 07:57:31 |
|
Ranefjord
Member
422 Posts |
Posted - 2006/04/20 : 11:01:35
|
Känner igen fenomenet. Har precis flyttat och jag kan konstatera att CD-spelaren förnärvarande låter bättre än LP-spelaren. Det är så man svettas lite. Lite trixande hit och dit, så är man framme igen. I mitt fall är det "bara" tweakandet som inte är gjort än. Vinylspelaren verkar vara mer känsligt för problem med akustiken än CDn... fan tiden på biblan ute... bbl... |
Snoogens |
Edited by - Ranefjord on 2006/04/20 11:04:04 |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2006/04/20 : 16:39:27
|
Erkänn nu! CD är bättre! |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2006/04/20 : 17:40:00
|
Min CD VAR bättre! Men inte nu längre, men det fodrades extraordinära åtgärder med min vinyluppsättning för att nå dit. Om det beror på att min CD spelare är speciellt bra eller inte är svårt för mig att säga. |
|
|
|
levande
200.000-klubben
2054 Posts |
Posted - 2006/04/20 : 18:28:23
|
Erik du måste ha hört fel, vinyl är bättre Skämt åt sido, en vinyl anläggning som är rätt inställd och har bra kringutrustning tror jag klår de flesta cdspelare faktiskt. Skall man köra med cd och ha bra ljud så är det överlägset Lord modefikationen. Kan ni tänka er den Trafo/rör modden i en riktigt färsk mordän värsting cd, då kan man börja jämföra tror jag. För mig har vinylen varit bäst på senare tid och att vinylen fortfarande vinner hemma hos mig tror jag beror på att det är batteri drivet riaa och kanske mindre komponenter i vägen. Men som sagt med en värsting cd och Lords modd så kan det bli riktigt hårfint. Jo en sak till, att jag inte har någon värsting vinylanläggning ger ju inte cd någon fördel direkt Men det börja likna något som musik med denna Lord modd så bara lite lite bättre så kan jag tänka mig en cdspelare som favorit.
|
Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668 |
Edited by - levande on 2006/04/20 18:36:04 |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2006/04/20 : 18:47:02
|
Levande: Tyvärr känner jag inte till Lords modifikation. Men du nämner trafo/rör. Är det utgångstransformator som åsyftas? Det är nämligen vad min Audion CD är utrustad med. Har anodkopplad rörutgång med transformator, vilken levererar 600 ohm balanserat eller obalanserat. Alltså ingen katodföljare som de flesta "rör CD:s" är utrustade med. |
|
|
|
levande
200.000-klubben
2054 Posts |
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2006/04/20 : 19:00:57
|
Fin vinylspelare du har. Audion CD:n jag har är inte moddad, den är som den var från början. |
|
|
|
levande
200.000-klubben
2054 Posts |
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2006/04/20 : 20:01:27
|
Tyvärr finns det ingen det ingen ifo, den gick ur produktion för c:a 6 år sedan. Den tillverkades endast i 40 exemplar. |
|
|
|
levande
200.000-klubben
2054 Posts |
|
|
Topic |
|