HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Plinius
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2002/07/03 :  22:06:38  Show Profile Send Mattias a Private Message
Har du några erfarenheter eller äger du förstärkare från Plinius?
Vill gärna höra era erfarenheter. Tänker mest på de lite tungre modellerna (för och slutsteg), men alla erfarenheter (både negativt och positivt) är varmt välkomna!

Nämn vilka kringkomponenter som använts.
Ser fram mot era intressanta svar.

Nyfiken Mattias


Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2002/07/04 :  16:11:32  Show Profile Send Mattias a Private Message
Om erfarenhet ej finns, vet ni någon annan som har erfarenhet eller äger Plinius grejer? Email, alias på ngt forum osv...

Vet att ngn pratat Plinius en gång i tiden, minns bara inte vem.

Mvh Mattias
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/07/04 :  19:12:22  Show Profile Send Timbre a Private Message

Det var CH. Han dyker nog upp när kunderna är mätta...
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2002/07/04 :  21:42:58  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Hmm, Plinius har jag använt ett tag...främst slutsteget SA-250 mkIV...
Stort, tungt, varmt o mäktigt såväl fysiskt som ljudmässigt...
Hann prova en mängd slutsteg innan jag köpte detta, både dyrare och billigare...men faktiskt, när jag kopplade in Pliniusen så var det ingen tvekan...detta var mitt slutsteg.
En varm, behaglig klang, man blir aldrig lyssningstrött av detta steg,
ljudbilden är framförallt enormt breed...breedaste jag hört, men också med anständigt djup.
Mycket dynamiskt och med en välupplöst bas...då hette ändå mitt gamla steg Krell KSA-150...detta hade inte mycket att hämta...
Jag satt helnöjd med detta steg tills en Krell FPB-300 blinkade förföriskt åt mig...
DET är en annan historia...

Men, Plinius SA-250 mkIV är fortfarande det näst bästa jag har hört i min anläggning...det händer att jag saknar det...
Nu finns visst en uppdatering på mkIV:an oxo...

Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2002/07/04 :  22:30:08  Show Profile Send Mattias a Private Message
Mycket intressant! En tackar och bockar, för detta.

Du har laborerat en del. Hur mycket skillnad, och vad skiljer mellan Krell 300 och Plinius 250 ljudmässigt?
Kanske är svårt att jämföra (ljudminne), men intressant att höra din åsikt.

/Mattias

Go to Top of Page

ulf
Member

332 Posts

Posted - 2002/07/04 :  22:40:26  Show Profile Send ulf a Private Message
Jag har inte hört Plimius men av inläggen på amerikanska chattsidor under åren så verkar PLinius ha gott rykte i USA. Intresant är att Plinius verkar vara dyrare i USA än i Sverige. Eftersom Krell,ML mm är mycket dyrare i Sverige än USA kanske Plinius kan vara ett prisvärt alternativ hos oss att pröva. Jag tror Audioasylum.com har några intressanta tester av Plinius.
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/07/04 :  23:00:18  Show Profile Send dole a Private Message
Tycker att det är mycket slutsteg för pengarna.
Har lyssnat på sa 250 mkIV på martin logan Request och det lät mycket behagligt. Bland det bättre jag har hört.
Det finns emellertid en liten hake det är inte det lättaste att kombinera ihop med andra märken.
Och det detta pga den mycket låga ingångskänsligheten.
1.1v in för full mutter ut. Mot mera normala 2.5v för dito.
Mina Perreaux slutsteg led av samma sjukdom innan de blev moddade.

//dole\\"Det mesta är musik det är bara vårt sätt att se det på som skiljer"
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2002/07/04 :  23:43:52  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Jo, det glömde jag skriva..ytterst prisvärt i Sverige...
Jämfört med Krell FPB då...jo, kanske det första man märker är dynamiken...den "är kors i taket, dra mig baklänges" på Krellen.. Och då är ändå Pliniusen bra på detta område..
Sen spelar inte FPB:n lika brett, utan mer korrekt...jag menar, Sophie Zelmani är inte lika breed som Cyndee Peters...vad jag vet.. Pliniusen har lite "big lips" karaktär...
Mycket mer definierad ljudbild, man hör direkt var dirigenten står..
Upplösningen överlag är mycket högre, inte minst i basen..."Krellbas" är ingen myt...
Extremt känsligt steg (FPB:n) på kablar o kringutrustning...kan låta rent ut sagt illa med t.ex fel kabel. Första gången jag provade tänkte jag nix...Pliniusen får stå kvar..det lät hårt o kallt..
Men så berättade jag om mina erfarenheter för HiFi-Musketören Björn..han tyckte det kan inte vara möjligt...så han sadlade sin hmm..Toyota och kom hit med en uppsättning Nordost Valhalla kablar...
Där satt det! Skillnaden mot mina egna kablar var inte stor, den var enorm..!
Hade jag haft råd med Valhalla nu så hade jag inte tvekat...det får bli en kompromiss så länge...som dock fungerar mycket bra.
När vi sedan körde Pliniusen med Valhalla, så visst, den lyfte sig en del men inte som Krellen...
Min erfarenhet är nog tvärtemot Doles, Pliniusen är inte så känslig gentemot kringutrustningen, har provat den i många system o kombinationer...Kanske beroende på att den inte är helt neutral...den har inte så lite rörkaraktär över sig...en färgning helt enkelt...
Krellen är nog det mest ofärgade steg jag har hört hittils...

Som man säger i USA, IMHO...

Men Pliniusen ÄR en favorit.
Halcro nästa..?!?

Tillägg...nu läste jag din post igen Dole, jo 1.1V är mycket lågt...så jag håller med iallafall...inga problem i mitt system dock.

Edited by - CH on 2002/07/04 23:45:43

Edited by - CH on 2002/07/04 23:54:0
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000