HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Idé - aktivt contourfilter !
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/04/16 :  23:42:56  Show Profile Send ohmega a Private Message
Jag ligger i startgropen inför ett slutstegsbygge....som säkert kommer att dra ut på tiden - och jag skulle vara förvånad om jag blir klar innan september. Jag har för avsikt att bygge en mini-aleph - å uteffekten är ganska blygsam...kring 10 Watt vid 8 ohms last. Jag har tänkt att använda detta slutsteg tillsammans med högtalare med skaplig verkningsgrad. Men som det är nu används ett passivt "contourfilter"..som dämpar området 400-3500 Hz med ca 3 dB.
Men detta filter sänker ju högtalarens verkningsgrad något.

Då dök idén upp - aktivt contourfilter kanske vore något att satsa på. Dessutom...de passiva komponenter som används i ett aktivt filter kostar inte säskilt mycket, vilket gör det billigt att ändra i. Skall man byta spolar i ett passivt filter drar det lätt iväg ett par hundra...å så kanske det inte blev rätt ändå..Nu har jag simulerat ett aktivt filter med OP - så här blidde det:



Nivån i bas å diskant är ca 6 dB. Nå vad tror ni om denna lösning?

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7796 Posts

Posted - 2006/04/17 :  00:11:11  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jag gissar att det gäller FE167E.
Jag såg schema över ett passivt lågnivåfilter med, tror jag, samma funktion häromdagen på nån sida.
Får jag bara *hick* nyktra till lite så kanske jag kan hitta tillbaka till den sidan igen.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/04/17 :  00:24:48  Show Profile Send ohmega a Private Message
Fuling:
Du har rätt det skall användas tillsammans med FE167E..där det nu används en spole och resistor kopplade parallellt(1,5 mH//6 ohm) .

Denna krets kopplas i sin tur i serie med högtalarelementet.


Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2006/04/17 00:25:33
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2006/04/17 :  11:13:24  Show Profile Send Zombie a Private Message
du gillar det tydligen amerikanska soundet

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/04/17 :  16:59:24  Show Profile Send ohmega a Private Message
Zombie:
vad menar du ?

Elementet har ju en höjning i mellanregistret som jag vill dämpa

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2006/04/17 17:09:47
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2006/04/17 :  19:23:13  Show Profile Send Zombie a Private Message
jahaa, nu hajar jag :)

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2006/04/17 19:24:24
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000