HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Relästyrd volymkontroll (Aleph 1.7)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2006/04/15 :  13:36:06  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message
Håller på att jobba med volymkontrollen till min Aleph 1.7 men får inte det hela att fungera. Kretsen är uppkopplad enligt schema;



Jag har kopplat upp det hela med en gammal transformator som ger 16V. Efter detta har jag kopplat in två st strömregulatorer, en som ger 5V och en som ger 12V.

Det relä som jag använder mig av är Omron G6A-274 (37-071-14), med en spolresistans om 720 Ohm.



När "S1" inte är sluten så har jag 12V på hela den övre delen, fram till och med den lilla trissan. När jag sedan slår till "S1" så sjunker spänningen på den övre delen till 4,6V. Genom R3 flyter ca 0,38 mA och spänningen innan R3 är ca 4,7V och efter R3 är den ca 0,6V. Lysdioden tänds när "S1" är sluten men spänningsfallet 4,5 räcker inte för att slå till reläerna...

Snälla någon hjälp mig, vet inte vad jag ska ta mig till snart...

När jag testar kretsen i CircuitMaker så fungerar den ypperligt.

Tack på förhand för alla tips...

/loovet

P.S jag har inte själv räknat på värden för trissan, då jag inte är helt haj på den delen...



// det blev en aleph 1.7 //

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2006/04/15 :  16:06:00  Show Profile Send Flint a Private Message
Testa med att halvera R3. Vad händer då?
Go to Top of Page

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2006/04/15 :  16:12:04  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message
Tog 16V direkt från min transformator i stället för 12V från spänningsregulatorn och då fungerar det som det sak.

Kanske jag behöver en elektrolyt efter spänningsregulatorn?

/loovet

// det blev en aleph 1.7 //
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2006/04/15 :  16:16:41  Show Profile Send Flint a Private Message
Det ska (borde) räcka med att öka basströmmen en del, dvs. minska R3.

En elektrolyt efter spänningsregulatorn bör det nog finnas där i vilket fall som helst, men jag tror inte att det löser problemet. Trissan ska bottna "mer".

Edited by - Flint on 2006/04/15 16:25:30
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8476 Posts

Posted - 2006/04/15 :  16:48:24  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Behövs R1,Vad är den för?Har byggt reläkstyrning utan det motståndet,(DC skydd)

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2006/04/15 :  16:48:51  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message
Fick dit en lyt på 470uF och nu fungerar det som det ska

// det blev en aleph 1.7 //
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2006/04/15 :  16:50:24  Show Profile Send Flint a Private Message
Va bra, jag hade fel. He, he...
Go to Top of Page

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2006/04/15 :  16:51:51  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message
Vad R1 gör där får någo annan förklara, elektronik är egentligen inte mitt gebit. Har sett lösningar med och utan R1. Jag tänkte att jag provar och det verkar fungera fint...

/loovet

// det blev en aleph 1.7 //
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2006/04/15 :  16:55:53  Show Profile Send Flint a Private Message
Jag ser inte heller någon nytta med R1.
Go to Top of Page

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2006/04/15 :  18:55:40  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message
Angående R1, i texten avses är R2 = R1 i mitt schema...

"Resistor R2 is not essential to this circuit but is generally used for stability and to insure that the transistor switch is completely turned off. This resistor insures that the base of the transistor does not go slightly negative which would cause a very small amount of collector current to flow. The value of this resistor is not critical but a value about 10 times R1 is normally chosen."

Det är nu tre år sedan jag programerade min PIC och nu har jag äntligen kopplat upp hela volymkontrollen mot förstärkardelen och det fungerar (Det kom några andra projekt emellan, därav den långa tiden).

/loovet

// det blev en aleph 1.7 //
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000