HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Alltså. Jag känner att jag behöver skriva av mig..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2006/04/13 :  23:37:35  Show Profile Send Saro a Private Message
... rätt mycket.
Jag vill inte att någon ska tycka synd om mig. Gör ni det så tycker jag synd om er. Det mesta är mitt eget fel ändå.

Jag kunde inte tänka mig ett annat forum där jag skulle kunna bara skriva av mig. Så om någon moderator eller något tycker att detta faller väldigt mycket utanför så kan de plocka bort det.

Tja. Samuel 22år osv.. Mitt liv har från 16 år varit ganska tufft. Sprit, slagsmål och mera sprit. Höll väl på så i ett par år. Jag blev sambo och slutade väl iaf med slagsmål när jag fyllde 20. Aja.. Jag var tillsammans med en tjej i närmare 5år, sambo 4 av dem. Söp väl ganska mycket då med men det värsta jag gjorde var väl att jag blev för full någon gång lite nu och då och fick väl svårt att gå eller något. Ja hur som haver så bestämde jag mig väl att flytta ifrån henne och första lösningen blev väl att flytta hem till farsan. Väl tillbaka hos mina gamla polare som fortfarande festade rätt hårt så var man ju också med och festade hårt. Men något var kraftigt fel. Det försvann saker för mig när jag var på fest. Telefoner, glasögon, skor, jacka, kort, nycklar och mycket annat. Började bli ganska trött på detta och beslutade mig väl för att ta det lite mildare. Fortfarande så var jag med överallt. Men som sagt jag tog det lugnare. Jag vaknade på morgonen på annan dag jul och titta ut genom fönstret. Konstaterade att min bil var borta. 10 sek senare ringde min far, rätt förbannad, och skrek något om att han hittat min bil och funderade på hur i helvete den hamnat där. Ja sa jag. Det är väl något jag är ganska nyfiken på själv då jag just precis vaknade och upptäckte att min bil inte var där jag lämnat den. Aja. Farsan hämta mig och vi bogserade bilen från diket där den återfunnits. Inga skador på bilen. Men en saknad nyckel. Det var väl ungefär här jag började tröttna på allt, på riktigt. Förklarade för dem att än hur mycket ni försöker så kommer jag aldrig att bli den jag varit. Även om jag var helt säker på att ingen av de jag förklarade detta för hade något med saken att göra. Ja efter detta så fick min bil stå ett tag och efter några veckor så gick jag upp en morgon och då var det någon jävel som brutit av min backspegel. Brann ju duktigt så jag ringde till grannen och fråga villka som varit på fest där. "Nja.. typ de vanliga"... Ja efter detta följde ett antal incidenter. Flyttade från den byn till en annan med inte en käft i samma ålder som jag. så jag tänkte att det skulle bli lite lugnare. Oja. Det blev det. Tills en bekant till mig var förbi en fredagmorgon på efterfest.. typ 0400 eller något. Det var han, två tjejer, och en laglös jävel. Det gick väl bra vi tog ett par öl och sen gick jag väl och la mig vid 0600 snåret. Vakna väl vid 0800 och konstaterade att det var ett jävla liv. så jag gick upp och förklara för den som var mer laglös än någon annan av oss att han kunde ringa taxi eller någon polare så att han får bli hämtad. Jag och min kamrat gick över till min mor (som bor tvärs över) och tog en macka. När jag gick tillbaka till lägenheten så var mitt rumsbord trasigt. 7-8 lampor sönderslagna. hifin var oskadd (villket var tur) sen hade han kastat ut en jävla massa saker på gården. Ja. Jag var dum som inte låste tänkte jag. Sen när vi förklarade läget för honom. Så klappa han till min kamrat ( som av något oförklarlig anledning inte slog tillbaka). Där satte jag gränsen. Ut på gården med honom och ställde väl ner han där.
Gick in i lägenheten och sopaihop lite. Faktum var att jag bröt ihop. När jag plockat ihop från gården och sopat ihop i lägenheten så låste jag och drog. jag var för deppad för att göra mer så vi ringe en kompis som körde oss till min kamrat. NU började helvetet. Som vanligt så skulle jag drabbas. Så vid 15 tiden och lite sömn så vaknade jag av att någon tutade. Gick och låste upp hos min kamrat och där stod två som inte såg glada ut. Det var min bror och min far. De var ju inte så glada då de varit om till lägenheten (och mor min har nyckel) och sett resultatet. De skulle ha mig på drogtest då de inte kunde tro att någon med sprit i kroppen kunde ställa till med något sådant de sett. Jag förklara läget hur det låg till men det hjälpte inte mig. Min polare låg på soffan och såg väl ganska tagen ut. Så jag fick vackert pallra mig ut i bilen och sätta av in till umeå. Väl framme så var det ju lungt för mig. Jag visste ju att jag var grön. Och ja.. Så det har gått ett par veckor. Jag har märkt att folk inte hälsar på mig osv.. Ikväll fick jag reda på varför. Det var längesedan jag blev riktigt arg sist. Men nu blev jag det. Jag var hos farsan och svetsade lite när två polare komme om och kolla hur det gick. Så vi tog en kopp kaffe och de bad direkt om min verson av kvällen/morgonen.
Jag gav den och de tyckte väl att den stämmde lite bättre mot den de hört. Det har spridits ett rykte på den lilla by jag bor om att jag skulle haft tre olika preparat i kroppen. Villket inte är sant. Alla i byarna runt om pratar visst om det. Så jag är dömd. När jag frågade vem det var som spridit ryktet så vägrade han att svara utan att dubbelkolla. Men det gick någon timme och jag ringde upp honom och förklarade att det är jävlar bara att berätta. Och han gjorde det. När jag fick reda på vem fan det var så höll jag på att dö. Jag nämner inte vem eller var då det säkert finns någon som lär luska ut det. Ja. Och.. ja. Vad händer när man sprider rycktet på en liten by? Det tar två dagar att dömma en person men det tar flera år att bli rentvådd.
Jag blir ju inte förvånad ifall folk tror på denna person heller då jag inte kanske varit guds bästa barn. Men knark har jag aldrig pysslat med, tyngsta drogen jag använt är dyr maltwhisky från islay. Men nu kommer jag iaf att på allvar söka mig jobb i långtbortfrånalltsomkanpåminnamigomvadjagvaritmedomimittliv, Är det någon som har en ort långt borta från Umeå där det finns jobb som svetsare så kan ni pma mig. Jag flyttar vart som helst.

Just nu har jag ångest om jag verkligen borde posta detta. Då det inte finns något i detta jag vill dela med mig av. Men jag känner att jag kanske måste släppa lite på ventilen och bara släppa ut lite av vad som finns i mig. Just nu är jag väldigt väldigt nära på att bli väldigt arg. Men jag tänker fortfarande inte ge mig. Har jag i några år klarat mig från att bli det så skall inte detta, även om det knäcker mig psykiskt, få mig att bli det. Jag har efter detta förklarat för alla att nu är det färdigt. Jag vill inte någonsin igen ha något med ni som jag hängde med förut att göra.

Ja. Känner ni att ni har något vettigt att tillföra detta rätt själviska inlägg så varsågod.

MVH Den arga smeden.....

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/04/13 :  23:51:57  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Tjena Samuel.
Tråkigt att det inte går så bra just nu Om några¨år så bokför du nog allt det här som "ungdoms-synder" och även om det är tråkigt så går det över. Slå gärna en signal, jag är uppe nån timme till.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2006/04/13 :  23:55:25  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
Jag har läst igenom det och det kanske kan vara skönt att veta att någon läst igenom det. Det har nått ut. Lycka till...

Stereo Audio
Go to Top of Page

rovis
Member

274 Posts

Posted - 2006/04/13 :  23:56:52  Show Profile Send rovis a Private Message
Det låter fördjävligt det där.

Lättaste sättet att flytta är att börja plugga. När man väl registrerat sig så har man en säker inkomst för nästan ett halvår, oftast goda möjligheter att på distans skaffa en säker bostad (inte om det gäller Stockholm/Göteborg/Lund kanske, men i Uppsala har det börjat bli en hel del långvariga vakanser bland stundentbostäderna det senaste halvåret) och en (i bästa fall) meningsfull sysselsättning dagtid. Även goda möjligheter att knyta nya kontaker och börja bygga ett socialt nätverk. Det tar förstås tid att bygga stabila, nära relationer, men det gör det ju alltid.

Håll dig undan från engagemang i studentkår/nation och liknande, om man inte är väldigt säker på sig själv när det gäller ens relation till alkohol är det livsfarligt. Det är fest varje dag om man så önskar.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/04/14 :  00:20:16  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag var på kant i livet när jag var ett par år yngre än vad du är nu. Det var ungefär så som du beskriver det förutom en sak , det fanns nått som hette HEDER o RESPEKT även om det gick vilt till.

Dina "polare" har verkligen visat att dom inte ens kan stava till det.
Bor man sen på en mindre ort så är det tyvärr kört. Att ha ett osant rykte kan tyvärr påverka ditt liv oehört negativt på sätt som du inte kan påverka för 5 öre.

Jag själv kom loss från det hela på ett ganska burdust sätt o när jag idag ser tillbaka på det hela (20 år sedan) så känner jag att jag har vunnit väldigt mycket i erfarenhet. Speciellt med 2 tonårs pojkar i familjen. Men även när det kommer till ren konflikthantering

Hoppas du orkar att ta tag i det !

*edit'
Stavfel

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2006/04/14 00:54:05
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/04/14 :  00:31:21  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
PM:a gärna om du behöver snacka,jag är rätt bra å sådant.(erfarenhet)
Även om jag kanske inte svarar dig idag då jag snart ska gå och slagga(jobba i morgon)

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/04/14 :  01:14:46  Show Profile Send ohmega a Private Message
Samuelrönnqwist: Låter tungt det där...sen några "tråkiga visdomsord". Valet av vänner avgör mycket....en tung grej kan ju vara att man kanske måste vända en del av sina vänner ryggen helt enkelt. Å det är ju inget kul - men kanske nödvändigt.

Edit: Bra att du känner att du kan skriva av dej lite här..

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2006/04/14 01:17:39
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2006/04/14 :  01:39:29  Show Profile Send Saro a Private Message
Ohmega: Njao. Det är väl det jag gjort nu. Då jag inte klarar mer. Det är väl de yngre som inte fattat galoppen ännu.. Och lär väl inte göra det än på några år heller. Alltså. Det är mina sk polares småbröder som ställer till det för folk runt om. Det jag skrivit är en ganska snäll verson av vad som hänt mig under de 7 månader jag bodde hos farsan.

Johan: tja.. Det är väl det att mina polares små bröder vuxit upp och blivit 17-18 och inte direkt vetat om vad eller vem de djälvas med. Men det är inte så enkelt heller. När jag svurit vid.. något rätt känsligt.. att jag inte skall börja slå folk på käften igen så gör jag inte det heller. Utan jag/vi har provat den snälla metoden att anonsera att det är en vilande arg jävel de jävlas med. Alltså. Jag har ställt till det med mycket när jag var mellan 16 och 20... Men vi stal inte, vi jävlades inte med "våra egna". Vi hade det som kallas för det du säger, heter och samvete. Men de nya unga (inte för att jag är gammal själv men de 3.4.5 åren verkar avgörande) har inget som helst hut i kroppen. Att polisanmäla är inte heller att tänka på av div anledningar. Jag stod i ett vägkors idag, i livet då. Antingen så visar jag att gammal är älds eller så reder jag ut mitt liv på eget håll. fortfarande några timmar senare så står jag fast vid att jag tänker reda ut mitt liv på eget håll. Om det så skall kosta mig att jag måste flytta långt, villket jag gjärna gör, så skall jag klara det.

This is the shit. Deal with it.

Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2006/04/14 :  02:10:38  Show Profile Send Saro a Private Message
Rovis: Nja. Skall jag flytta så är det med ett jobb jag flyttar. Jag är smed och knappast något annat. Jag inriktar mig till stor del på göteborg pga historia runt staden samt att jag tycker att staden är fin. Villken smed gillar inte varvshistoria och chansen att få dela en öl med en svetsare från arendahlsvarvet? :) nja.. det är nog bara jag men ändå :P Nä Götet blir det ifall jag flyttar. Jag är väldigt inställd på det. Och just smed behöver jag inte bli. Jag kan jobba med hifi, bilstereo, snickare (nåja), byggare och det mesta innom metall.

edit: jag är smed och kommer alltid att vara. Även byggare behöver en smed ^^

Edited by - Saro on 2006/04/14 02:12:01
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/04/14 :  02:14:12  Show Profile Send ohmega a Private Message
Hoppas du hittar ditt drömjobb. Tycker det varit en del snack på TV om bristen på kompetent personal inom hantverksyrkena på sista tiden..sen vet jag ju inte hur det är i "verkligheten"..

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2006/04/14 :  02:19:40  Show Profile Send Saro a Private Message
Ohmega: Verkligheten är på detta sätt. Det finns dåligt om svenska men gott om polacker. Vår marknad är väldigt drabbad av arbete från polen bla. Nog för att ploackerna är (vissa) väldigt duktiga svetsare men ändå. Jag är som jag säger smed. Jag vill hålla på med broar, rör och annat som det är krav på. Det är ganska höga krav jag har på arbete men jag nöjjer mig med mindre om det så krävs. Men jag är för intresserad av svetsning för att svetsa fotplåtar på prelare osv.. Villket är rätt noga med men inte tillräckligt. Man kan inte gämföra en volvosvetsare med en byggnadssmed direkt.
aja.. lär väl visa sig.
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/04/14 :  04:15:07  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Hmm...Har oxå haft ett stökigt liv,som lett till en massa obekväma händelser.
Såsom ryktet,som förvisso var lite sant men bara en kort tid,men ryktet sitter kvar än idag förmodar jag...Och detta är ca 10 år sedan!

Heder&samvete hade vi oxå!
Märker verkligen inte den inställningen hos dem som nu e myndiga osv.

Mellan 6-17 års ålder var jag även utsatt för mobbing,ibland kraftig sådan.Minskade något när morsan o jag flyttade från förorten,in till stan.(då var jag 12)

Vad JAG hade gjort i ditt läge...Dont get mad,get even!!
Gör nåt som svider på DEM,utan att slå på dem!

Ett råd till sist;
Så länge DU vet om att det folk säger om dig är lögn,
så låt dem tycka det.Visar du ilskan så blir det bara roligt för dem som tror på skitsnacket som går...Det är "bara" ett rykte,folk som tror på rykten utan att kolla upp sannings-halten är psykiskt svaga människor och du står över dem!!

Lyft huvudet högt och tänk bara:
"Skit ner dig,jag är bättre människa än vad du nånsin kan bli."
nästa gång du möter en falsk människa.

Sen kansk det finns svetsjobb nere i skån,Helsingborg...?
Mvh
Matt the invincible

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

mabron
Member

572 Posts

Posted - 2006/04/14 :  11:06:31  Show Profile Send mabron a Private Message
Tänkte på: Svetsare, du kan kanske kolla med/på Banverket, de bör ju ha jobb över hela riket.
Svets spår och annat!
Bara ett tips !!??
Go to Top of Page

Nykmark
Member

379 Posts

Posted - 2006/04/14 :  11:30:24  Show Profile Send Nykmark a Private Message
Med tanke på vad som hänt i ditt liv under dom senaste åren, så verkar det som om du är en psykiskt stark kille, eftersom du inte har låtit allt dåligt som hänt trycka ner dig och få dig att reagera på fel sätt med ilska och hämd.
Jag tycker du gör rätt i att flytta från allt som gett dig bekymmer, tänk bara på att välja rätt vänner när du finner ditt nya hem.
Jag skulle också vilja varna för att ta något jobb som resemontör eller liknande, jag har ingen egen erfarenhet av det, men dom vänner jag har som har jobbat som resemontörer har fått mig att förstå att det är mycket supande på kvällarna ( det finns inte mycket annat att göra ) och ett rätt så kärvt liv.
Titta gärna på www.utanjobb.se och sök på svetsare, det verkar inte omöjligt att du kan hitta nåt där.
En liten länk som hjälp på vägen: http://platsbanken.ams.se/direkt/16/060406,070080,120912,11,767216.shtml

All lycka i framtiden

Mvh

Markus

Det är du som avgör om din anläggning låter bra!
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2006/04/14 :  11:42:49  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Samuel

Du är stark som kan berätta det här och min erfarenhet är att det är första steget att lämna det livet bakom dig. Det finns så väldigt mycket att vinna på att göra det så jag tycker verkligen att du ska försöka.

Förbered dig på resan kan innehålla en del motgångar och tänk igenom hur du skall kunna hantera dom så att dricka inte blir en lösning. För du vet säkert att det inte är så, det blir bara en tillfällig flykt. Problemet, motgången, finns kvar när men nyktrar till och man har inte nått någonstans alls.

Att bryta upp är ofta svårt och jag tror att det finns många här som har sin beskärda del tuffa tider men några av oss är lite äldre och kan vittna om att det finns ett annat liv "på andra sidan" som är värt besväret.



PS
Är du duktig så vet jag att de som bygger fjärrvärme i Stockholm skriker efter svetsare.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2006/04/14 :  12:17:06  Show Profile Send Saro a Private Message
"resemonteri" ( med finsk brytning )

JO resesmed är väl det jag helst vill vara. Och jo det finns grupper av dem som super rätt mycket men det håller inte idag. Jag skulle inte klara av att jobba 12h och sen festa till, för att sedan upp igen och jobba 12h.

Fjärrvärme i sthlm. Undra vad det är för svetsning. Rör lär det vara.. villket jag gillar. Men villken typ av rör och villken svetsmetod. Troligast är det tig-svetsning villket jag inte alls svetsat.

Rälsvetsare åt banverket.. Så lågt sjunker inte ens glocalnet ^^
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2006/04/14 :  18:43:11  Show Profile Send jerico a Private Message
Fjärrvärme svetsar de med gas så det är lugnt med tig biten där. Krävs att du har en svets licens bara men det kan företaget fixa åt dig om de har brist på folk.

Lycka till med dig.

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2006/04/14 :  19:02:15  Show Profile Send Saro a Private Message
Gas? Det var som fan. Är du helt säker på detta?
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2006/04/14 :  19:09:28  Show Profile Send jerico a Private Message
Jo det är jag... Gick en svetskurs för ett antal år sedan och då var det ett par grabbar som kom från ett företag för att lägga prov för just fjärvärme. Tror det är motsvets de kör med. De är ju ganska feta de rören...

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/04/14 :  20:42:16  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Tror det är motsvets de kör med.


Nått annat är inte att tala om. Hade licens för fjärrvärme rör under min tid som rörmockare Testerna då var lite halvkluriga med svets via spegel bla.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2006/04/14 :  22:29:59  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Lycka till med svetsjobbet, Samuel.

Vad det gäller att lära känna nya människor och skaffa nya kontakter på den nya orten så är du ju halvvägs där, med bekanta från HiFiforum.nu...

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2006/04/14 :  22:41:51  Show Profile Send n0p a Private Message
Never mind the bollocks... de är väl det bästa rådet jag kan ge.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2006/04/20 :  16:30:53  Show Profile Send Jonas a Private Message
Samuel! Kolla här http://www.midroc.se/templates/9.asp?page_id=1699&menu_id=510
De har en massa jobb raffinaderier och grejer i södra Sverige.

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/04/21 :  08:53:41  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Det finns vidareutbildningar inom svets och jag vet att många företag i Skåne behöver högutbildade svetsare. Hör med arbetsförmedlingen.

Starkt av dig att skriva. Jag tycker du har fått många fina råd och jag tycker du skall kontakta dem som erbjudit dig kontakt, det kanske är början på en ny äkta vänskap!

Du måste fundera på vilka som är dina riktiga vänner och vilka snubbar som bara hänger med för festandet. Du måste också bestämma dig för om det är värt att hänga med de personerna som verka ställa till det för dig. Slutligen bör du också fundera lite över din egen och dina kompisars alkoholvanor. När festerna spårar ur är det ett mycket tydligt tecken på att det dricks för mycket (även om urspårade fester hör ungdomen till så är det bra att bromsa innan det smäller).

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000