Author |
Topic |
ghostrider
Starting Member
16 Posts |
Posted - 2003/01/17 : 17:43:18
|
Min skivsamling är: ca: 1500 7" singlar ca: 800 Lp ca: 300 Cd
Och består till 95% av punk från 70 och 80 talet. Samlar fortfarande på obskyr punk och letar dagligen efter nya objekt att lägga vantarna på. Resten av samlingen består av udda 50 - 60 tals musik, garagerock och lite nyare independentrock. Samlar egentligen enbart på vinyl och ser mina CD skivor mer som ett tråkigt komplement.. Så om någon har 70-tals punk på vinyl till salu så mejla mig Är för tillfället helt såld på Patti Smith och lyssnar dagligen på Horses LP´n. |
Edited by - ghostrider on 2003/01/17 17:45:16 |
|
|
Jalk
Member
85 Posts |
Posted - 2003/01/17 : 23:40:37
|
quote: Originally posted by ghostrider
Min skivsamling är: ca: 1500 7" singlar ca: 800 Lp ca: 300 Cd
Och består till 95% av punk från 70 och 80 talet. Samlar fortfarande på obskyr punk och letar dagligen efter nya objekt att lägga vantarna på. Resten av samlingen består av udda 50 - 60 tals musik, garagerock och lite nyare independentrock. Samlar egentligen enbart på vinyl och ser mina CD skivor mer som ett tråkigt komplement.. Så om någon har 70-tals punk på vinyl till salu så mejla mig Är för tillfället helt såld på Patti Smith och lyssnar dagligen på Horses LP´n.
Ghostrider ,kul att se att man inte är ensam här med att samla på gammal punk, men jag har numera avvecklat nästan alla mina vinylskivor (försöker hitta det mesta på cd),jag har väl några hundra singlar och Lp kvar det är dock inte så mycket punk skivor kvar. Själv samlade jag väl främst på svenskpunk mellan 1976-1984, men jag hade även en hel del annan punk och oi musik (har lite kvar).
CD skivor har jag drygt 600 st. Dessa är väldigt blandade mellan olika musikstilar såsom punk, hårdrock, synt, ska, klassiskt, pop, new wave mm.
/Janne
|
"Den som gräver en grop åt andra, använder oftast en spade..." |
|
|
ghostrider
Starting Member
16 Posts |
Posted - 2003/01/18 : 13:45:25
|
Jalk: Inga Punkskivor du vill sälja? |
|
|
BluesBoy
Member
160 Posts |
Posted - 2003/01/18 : 14:33:06
|
Fan vad coolt, jag vill också ha en massa obskyr punk! Alla verkar hå mycket plattor, själv sitter jag med ca 250 st Cd. Vinyl har jag inget av, orkar inte krångla med någon vinyspelare, dessutom är dom väldigt svåra att få in i den bärbara cd-spelaren... Men om man nu skall kolla på obskyr punk, vilka band skall man då kolla in? |
|
|
Jalk
Member
85 Posts |
Posted - 2003/01/19 : 00:02:31
|
quote: Originally posted by BluesBoy
Fan vad coolt, jag vill också ha en massa obskyr punk! Alla verkar hå mycket plattor, själv sitter jag med ca 250 st Cd. Vinyl har jag inget av, orkar inte krångla med någon vinyspelare, dessutom är dom väldigt svåra att få in i den bärbara cd-spelaren... Men om man nu skall kolla på obskyr punk, vilka band skall man då kolla in?
Hej Bluesboy! En bra början om det gäller äldre svensk punk på cd är samlingarna
Vägra raggarna benzin (Punk från provinserna 78-82) Vol.1 & Vol.2 GBG Punk Vol.1 1977-1980 GBG Punk Vol.2 1980-1984 Ny Våg 78-82 Ståkkålmsjävlar 1978-81
Hälsningar Janne |
"Den som gräver en grop åt andra, använder oftast en spade..." |
|
|
trolleri
Member
70 Posts |
Posted - 2003/01/19 : 01:26:07
|
Samlar på mig mest från dessa:
Ludwig van Beethoven Antonio Vivaldi Tori Amos Kate Bush Mozart Bach
Givetvist kan man finna hel en dröse med annat som liknar ovanstående, men inga större utsvävningar som; hårdrock, pop, icke körsjungande män, och liknande, tar sig in hos mig så ofta. |
Edited by - trolleri on 2003/02/02 20:16:10 |
|
|
Soulman
Member
441 Posts |
Posted - 2003/02/02 : 16:53:46
|
*bump*
Keep 'em coming... |
-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things -- |
|
|
akktustakki
MJW Musik hemma
1098 Posts |
Posted - 2003/02/06 : 16:42:48
|
Tjenis! har väl ca 1000 LP, mest 80-tal men även en del 60, 70-tal. (pop å rock avser jag.) En hel del klassiskt finns också. Samt en underbar smet av synth som tex. Tangerine dream etc. Ca 200 CD där allt från Evert Taube till System of a down finns representerade. |
nu schlappnaru av... DIY. Monacor
|
|
|
soulrebel
Starting Member
2 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 20:23:04
|
Mycket rock och klassiskt här inne. Hur är det med Afro, Latin, Samba och Reggae???? Samlingarna ser lite, hmmm, ensidiga ut...... |
|
|
iffe
Member
352 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 21:35:12
|
soulrebel: Jodå, en del reggae här. Rätt mycket på mp3 (förväntar mig påhopp ;) då många grejer är svåra som tusan att få tag på.
Dillinger, Mad Professor, Pato Banton, Lee Perry, Desmond Dekker, Skatalites, Israel Vibration, Capleton, Burning Spear, bland andra.
Senaste fyndet: Dillinger vs Trinity Clash, än så länge bara på mp3. |
|
|
Wintermute
Member
281 Posts |
Posted - 2003/02/11 : 15:27:41
|
Trolleri, mycket talar för att din samling av Tori Amos kommer att bli komplett innan din samling av bach blir det
För egen del har jag ~250 klassiska med bl a Erik Saties samlade pianoverk som en höjpunkt. Även 'standardverken' finns tämligen väl representerade... (Beethoven symfonier, Vivaldis årstider, klaviermusik av Bach, Mozarts Requiem (5 st inspelningar), Brahms Requiem (3 st inspelningar et c.)
I den andra bokhyllan samsas pop (=det som inte är klassisk musik); där bl a Skinny Puppies samtliga verk samsas med Nine Inch Nails' samtliga verk och Frontline Assemblys samtliga... För att fylla upp mellan de tunga (och lite obehagliga ) samlingarna finns pop av typen Dido, U2, Mission, Sisters of Mercy, Fields of the Nephelim, Ace of Base, Depeche Mode, Iron Maiden, Metallica, Bo Kasper Orkester...
En salig blandning. Kunde man spåra inköpsdatum på de olika skivorna skulle man troligen finna att jag köpt olika mycket och av olika slag under olika år...
|
What can be said at all can be said clearly; and whereof one cannot speak, thereof one must be silent. |
|
|
kin
Starting Member
37 Posts |
Posted - 2003/02/11 : 19:16:09
|
Favoriter är:
Depeche Mode The Sisters of Mercy Pink Floyd The Smiths Beatles
Fast vad jag lyssnar på går i peroider, detta är bara det som alltid brukar vara med på "listan". Har kanske ~ 200 cd och 50 vinyler. |
Det ska vara FIRST [AND] LAST AND ALWAYS |
|
|
Tank
Member
520 Posts |
Posted - 2003/02/11 : 19:57:19
|
Aha, nya skivor!
Pink Floyd - The Wall (Köpte en T-Shirt också! ) Stevie Ray Vaughan - Texas Flood (mys )
Skulle haft No Doubt - Tragic Kingdom och Bobby McFerrin - Don't Worry, Be happy nu om inte de försvunnit från en ginzabeställning här på förläggningen i Jokkmokk... |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2003/02/11 : 22:19:40
|
` Nils poppe spelar partyorgel |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
|
|
bubblebobble
Member
119 Posts |
Posted - 2003/02/11 : 23:47:28
|
Har ej räknat mina skivor på mycket länge men det borde väl vara runt 250 vinylplattor och 600 cd. Det är en salig blandning från tonårens hårdrocksperiod (Iron Maiden, Alice Cooper, Led Zeppelin...) till dagens mer "electronica(eller vad det kallas)-period" (Doves, Pan-Sonic, Aphex Twin, Zero7, 4Hero...). I samlingen finns mycket 70-talsrock (Slade, Alice Cooper, David Bowie, Bachman Turner Overdrive:-), en hel del jazz (Miles Davis, John Coltrane, Lina Nyberg, Keith Jarret, ALLA Jan Johanssons skivor, vissa på både cd och vinyl), en del punk (Ebba Grön, Imperiet, The Clash, Iggy Pop...), en del Synth/Kraut (Kraftwerk, Neu, Einstürzende Neubauten, CAN, Pan Sonic...) o.s.v. Jag har ganska bred smak! Den senaste tiden har vinylsamlingen växt eftersom jag börjat köpa även nya plattor på vinyl. |
|
|
trolleri
Member
70 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 17:42:58
|
> Trolleri, mycket talar för att din samling av Tori Amos kommer att bli komplett innan din samling av bach blir det
Säg inte det Wintermute! Bootlegs, felpressade singlar, limiterade singlar - många auktioner och jobbigheter blir det, ej blir det bättre när endaste en singel är släppt i Sverige :(
Sedan så samlar man knappast med mani, så komplett blir man väl aldrig på nåt'.
Edit: svårt med skrivihoperiet. |
- I'm a head of my self |
Edited by - trolleri on 2003/02/12 17:45:07 |
|
|
millenniumking
Member
985 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 18:52:15
|
Har omkring 1200 plattor på cd, och ett par hundra gamla vinylare som man köpte när sådana fortfarande var allenarådande. Merparten av min samling består av hårdrock (allt från Bon Jovi till Bathory ryms i min smak) och klassisk rock musik rock (typ Neil Young, Rush, Uriah Heep, Creedence, Led Zeppelin). |
|
|
dax
Member
644 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 12:05:42
|
Ett fåtal LP, alltså färre än 50 st. Tjejen krävde en skivspelare nyligen så samlingen har inte hunnit bli särskilt stor!
350-450 st CD med stor blandning av genrer. Det finns bl.a. jazz, hårdrock, reagge, klassiskt, rock, soul... jag är inte så bra på att kategorisera olika artister. Dock ej techno, hip-hop, euro-disco/euro-pop eller svartrock/dödsmetall. |
Do not stagedive at home alone! |
|
|
pekka
Member
190 Posts |
Posted - 2003/02/22 : 14:06:41
|
Ollillaboraotries quote: Klassiskt Favorit kompositör Eji Oue, Min favorit inspelning är VårOffer alla kategorier... har 4st idag där Eji Oue gör en underbar tolkning, mycket elak och samtidigt smäcker variant på en klassike
En fråga: Vad har Eji Oue komponerat för verk. Jag känner honom bara som en mycket duktig dirigent för Minnesota Orch
PEKKA |
|
|
bror
Starting Member
24 Posts |
Posted - 2003/02/22 : 23:11:14
|
Har lite av varje i samlingen. Till de stora räknas Jeff Buckley, Nick Drake och The Smiths. För tillfället är det mest The Knife och Freddie Wadling (i diverse konstellationer) som snurrar hemma och i lurarna
Hela listan finns på min hemsida. Har en access-databas kopplad till en ASP-sida. Lite overkill kanske...
http://hem.passagen.se/bobsmith?noframe |
|
|
Topic |
|
|
|