HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Vad innehåler Din skivsamling
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2002/11/07 :  14:39:11  Show Profile Send Soulman a Private Message
Jag provade med den här en gång i tiden på Hifimagasinet. Kanske dags att prova den här oxå Tycker ju faktiskt att det kan vara intressant att få veta...
___________________________________________________________________

Jag har funderat på en sak ett tag... Jag tippar på att de flesta av de regelbundna besökarna här har rätt bra koll på vilka (hifi)prylar som de flesta andra regelbundna besökarna här har. Men hur bra koll har vi egentligen på vad andra lyssnar på, och hur deras skivsamlingar ser ut?? Förvisso är det mest kul att diskutera apparater men iaf jag skulle tycka det var kul att få reda vad som avnjutes framför apparaterna

Så för att börja tänkte jag ta en kort(??) genomgång av min (endast cd-skivor tas upp här, har även ca 200 LP-skivor som jag inte lyssnar alls på). Read and enjoy(??) ;-)

Antal skivor totalt: ca 550

Sammansättning (med indelning i olika genres):
Hip-Hop
Antal: ca 120 skivor. En genre som jag köper rätt mycket skivor inom just nu. Har nyligen "upptäckt" den på allvar. Jag gillar främst lite tyngre Hip-Hop. Hellre "gangsta" och hård hip-hop än Will Smith fjanterier och Tribe Call Quest Jazz-flum-hip-hop. Skulle tro att 1/3 av den tid jag lyssnar på musik går åt till hip-hop.
Favoriter bla: Dr Dre, Wu-Tang Clan, Snoop Dogg, Mobb Deep, Rakim, Scarface, 2Pac, Eminem, Ice Cube, De La Soul, Jay-Z, Juvenile

Soul/R'n'B
Antal: ca 130 skivor. Ytterligare en genre som jag köper mycket skivor inom just nu... Jag gillar allt från sjukt smörig modern soul till funkig James Brown när han var på topp någon gång runt 1970. Även detta en genre som jag nyss "upptäckt" på allvar. Skulle tro att 1/3 av den tid jag lyssnar på musik går åt till soul/r'n'b.
Favoriter bla: Maxwell, TQ, D'Angelo, R Kelly, Angie Stone, Marvin Gaye, Ginuwine, Millie Jackson, Blacknuss, James Brown, Jagged Edge, Curtis Mayfield

Klassiskt
Antal: ca 40 skivor. En genere som jag har lyssnat på de senaste 5-7 åren. Jag köper inga större mängder klassiskt. Men jag lyssnar nog en/ett par gånger i veckan på det, oftast när jag verkligen skall Lyssna (med stort "L") så blir det klassiskt. Har på senare tid upptäckt att jag är väldigt svag för körer... Gillar därför tex Mozarts Requiem, Beethoveens Missa Solemnis, Verdis Requiem och dylik musik.
Favoriter bla: Mozart, Beethoven, Verdi

Jazz
Antal: ca 20 skivor. Inget jag lyssnar så mycket på längre. Jag hade en period för ca 5 år sedan när jag köpte nästan samtliga de jazz-skivor som jag har. Men visst händer det att Miles Davis "Kind Of Blue" (eller någon annan kanon-platta) avnjuts någon gång då och då
Favoriter: Miles Davis, Chet Baker

Rock
Antal: ca 120 skivor. Något som jag "alltid" har lyssnat på och förhoppingssvis alltid kommer att lyssna på. Många "husgudar" finns här Det kan vara väääldigt skönt att "rensa" öronen med ett fett gitar-riff när man har "överdoserat" på smörig soul Av någon anledning funkar rock dessutom extremt bra i bilen....
Favoriter bla: Ulf Lundell, Neil Young, U2, Creeps, Bruce Springsteen, Soundtrack of our Lives, AC/DC

Hårdrock
Antal: ca 70 skivor. Här finns många gamla spöken och lik från 80- och 90-talet. Pudelrock och annat riktigt dåligt. Men de lite hårdare skivorna är fortfarande något som jag gillar. Passar tex extremt bra på gymmet. Eller när man städar Kanske ingen musik som jag lyssnar koncentrerat på direkt. Om jag nu inte råkar vara arg och behöver avreagera mig lite...
Favoriter bla: Metallica (helst skivorna innan "den svarta"), Pantera, Danzig, Machine Head, Rage Against the Machine, Sepultura, Type O Negative

Övrigt
Antal: ca 50 skivor. Här ingår ett gäng olika genres som tex visor, reggae, folkmusik, pop. Dvs en lagom blandad kompott. Men inget som jag lyssnar på mer än någon gång i månaden, knappt det ens.
Favoriter bla: Cornelis Vreeeswjik, Bob Marley, Hedningarna

Tillväxttakt
Min skivsamling växer i dagsläget med ca 5 - 10 skivor i månaden. Även om jag försöker hålla igen lite... Just nu främst hip-hop och soul/r'n'b, men även en del klassiskt och rock. Lite hårdrock har börjat konsumeras igen oxå...

Med hopp om att fler delar med sig om sin skivsamling....
/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --

Robis
Member

552 Posts

Posted - 2002/11/07 :  15:09:53  Show Profile Send Robis a Private Message
Ok, jag har knappt koll på hur många skivor jag äger, än mindre hur många ur vadera musiktyp men jag gör ett försök:

Skivor : 500+

Blues - en tredjedel av samlingen kanske, det är åtminstone den musik jag lyssnar mest på känns det som just nu.

Svartrock/Gothrock - en tredjedel. Typ Vendemmian, Mission, Inkubus Sukkubus, Die laughing, Nosferatu, Sisters Of Mercy etc.

Resterande tredjedelen är en salig röra av gammal synth, folk, Heavy Metal och Pop. Favoritartisterna är Nick Cave, The The och AC/DC.

Edited by - Robis on 2002/11/07 15:12:48
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2002/11/07 :  16:15:41  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Jag har kanske 150 skivor.

Resterna av en förspilld ungdom består av en bra bunt svart- och dödsmetallskivor. Dessa lyssnas det ytterst sällan på. Ibland kan det dock vara kul att höra hur värdelöst ljudet kan vara på en skiva. Hur kan man exempelvis ens komma på tanken att släppa en skiva inspelad på en 4-kanalig portastudio laddad med vanliga kassetband?

Av den mer elaka musiken har också jag snöat in lite på hiphop. Master P, Onyx, DMX och CNN är grupper som får leva dj*vulen i min cd ibland...

Sedan finns det en mängd depp-pop. Kent, Radiohead, Paus är väl bland de bästa. Lite Zelmani går väl in här också.

Lite klassiskt - tycker om att lyssna på Requiems; speciellt Fauré, Mozart och Verdí.

Och sist med inte minst finns också "Barbie Hits" köpt för 29 riksdaler. Barbies godnattvisa förgyller vilken efterfest som helst...

Ino Audio for life
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2002/11/07 :  17:26:24  Show Profile Send lindvall a Private Message
Jag har ingen hip-hopskiva, jag har tre reggaeskivor, hur många "Tjej som sjunger solo med rock-komp-skivor" som helst som jag chansköpt för att dom kanske kunde var bra + country/singersongwritertjejer som Shawn Colvin, Kim Richey, Alison Krauss typ. Sting och lite välproddad pop, vinyl lite åt househållet /trip-hophållet, en del chillout/electronica på cd också, en enda röra av beggade vinyl med allt möjligt pop/rock/kvinnligt. En del synthvinyl och Depeche Mode förstås. Marginellt med jazz, ingen blues mer än Hans Thessink och nån till.

Jag vet inte hur många jag har, runt en 200 cd kanske, runt en 100 vinyl... Skivköperiet har dock kommit bättre igång nu på "äldre" dar.
Go to Top of Page

Comus
Member

321 Posts

Posted - 2002/11/07 :  17:29:15  Show Profile  Visit Comus's Homepage Send Comus a Private Message
LP-skivor 2000+
CD 100-

Min LP-samling består till större delen av diverse obskyrt material, mycket 60/70-talspsychedelia och gammal heavyrock från jordens alla hörn.

CD inhandlas när det gäller ny musik och då jag vid vissa tillfällen vill känna mig "modern"

Mvh /

Comus
Go to Top of Page

ollilaboratories
Member

466 Posts

Posted - 2002/11/07 :  17:41:09  Show Profile  Visit ollilaboratories's Homepage Send ollilaboratories a Private Message
Hojt!

Har 1000+ CD's och 2000+ vinyler i en minst sagt salig blandning.
Är skolad i synthens tecken och äger idag en ganska så trevlig (om man får säga det själv) syntvinylsamling (ca 900st).

CD samlingen växer stadigt... har väl lagt av mig i år lite grann.. kanske toppar på 20CD's på en månad som mest, ibland köper jag inte en enda.. mest beroende på att jag handlar DVD filmer till min hemmabio som står i sovrummet där den hör hemma, inga TV apparater kommer in i mitt vardagsrum så länge jag är i livet!

Det som snurrar mest hemma just nu är stonerrock.. är nämligen inne lite i en metallera. Favoriterna är inte enkla att räkna upp men här kommer ett försök:

Metall/Rock: Queens of the stone age (såklart), Kyuss, A perfect circle, TOOL, The Cult, Morbid Angel, AC/DC, Led Zeppelin, Black Sabbath, Entombed (fram till wolverine plattan)

Soft/PopRock/Goth: the The, nick cave, Pink Floyd, Alanis Morrisette, Radiohead, PJ Harvey, Sisters Of Mercy, Fields of the nephilim (gamla), The Smiths, Tom Petty, Cardigans, Eskobar

Synt/Body/Crossover: Depeche Mode, Kraftwerk, ohGR, Skinny Puppy, Nitzer Ebb, Front 242 (gamla), Ministry, Human League, i stort sett all 80-tals blippblopp synt

Industri/Noise: Merzbow, Einstürzende Neubauten, Haus Arafna, Genocide Organ.

Techno/Trance: Allt med simon posford (killen är ett geni), juno reactor, underworld

Blues: Lightning Hopkins, Hound Dog Taylor, Janis Joplin

Klassiskt Favorit kompositör Eji Oue, Min favorit inspelning är VårOffer alla kategorier... har 4st idag där Eji Oue gör en underbar tolkning, mycket elak och samtidigt smäcker variant på en klassiker.

Annat: Aretha Franklin, Tom Waits, Leonard Cohen...

Musikstilar jag håller mig ifrån är R&B, Jazz, Hiphop, Populär dunka-dunka, mest för att jag inte hittat nåt som tilltalar mig rent musikaliskt... funderar på att köpa nån skiva med EST... men vi får se.

Vill passa på att slå ett slag för Sixteen Horsepower... plattan folklore som släpptes 2002, en underbar mix av mörk deppig musik och country... Japp, det låter Cepe men det är så jä**la bra! KÖP KÖP KÖP KÖP KÖP

Edited by - ollilaboratories on 2002/11/07 17:43:01
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/11/07 :  17:53:55  Show Profile Send n/a a Private Message
Har mest rock/hårdrock, runt 400CD kanske.
Mkt från 70-80 talet som Deep purple, Judas priest, Saxon,
Molly Hatchet, Rainbow, AC/DC, Ozzy, Iron Maiden, Dio, Led Zeppelin, Metallica, Jimi H, Marillion mm mm

Nyare rock/hårdrock som In Flames, Opeth, Dark Tranquillity, Iced Earth, Avatasia, Evergrey, Edguy, Dream Theater, mm mm

Två grupper jag har börjat lyssnat mkt på de senaste månaderna är U2 och Pink Floyd. Senast inköpta CD är "The Final Cut", otroligt bra dessutom häftig inspelning om man använder lurar.

Har en "Sikta mot stjärnorna" cd också
Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2002/11/07 :  18:38:09  Show Profile Send jatttelite a Private Message
Soulman snälla lägg ner Hip-hop, du som var så duktig och började upptäcka Pink Floyd. :-)
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2002/11/07 :  18:56:20  Show Profile Send Mattias a Private Message
Har en rätt stor bunt skivor. Nuförtiden lyssnar jag absolut mest på jazz, klassisk, folklik-musik och emellanåt pop.

Har en lista i excel på mina skivor. Gjorde en sammanställning av denna via pivottabell. Blev lite paff! Enligt topplistan har jag mest pop plattor? *konfunderad* Hap, det är väl så då!

De största posterna i listan.
Pop 33%
Klassisk 21%
Jazz 15%
Populär 10%

Under 10% är det rock, blues, country, opera, visa, julmusik , reggae, musical mfl.
Nu ser framförallt den sista posten konstig ut, typ populär. Den finns ju med i listan: pop! Mja, med populär i min lista menar jag sådan musik som är mer åt det folklika hållet, typ: Åsa Jinder, Benny Andersson, Clannad, Ted Gärestad, Anna-Lotta Larsson, Musik av Andrew-Lloyd Webber mfl.

/Mattias - Är lite konstig, kan inte rå för´et
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2002/11/07 :  19:01:03  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Sisådär tre- fyrahundra CD, ett hundratal LP (dags att räkna dem kanske).

Väldigt blandat, ingen hiphop dock. Har försökt få tag i lite gammal åttitals-hiphop, men det har inte gått så bra. Är mest förtjust i 60-talsrock, tidig hårdrock, jazz, gammal country, gammal soul, R.E.M., U2, Midnight Oil, Crowded House, The Smiths, diverse folkmusik, Bowie o.s.v.
Go to Top of Page

Siffernisse
Member

276 Posts

Posted - 2002/11/07 :  19:44:17  Show Profile Send Siffernisse a Private Message
Några artister som finns i min skivsamling:


-Som jag oftast lyssnar på!

Mark knopfler, Bob dylan, Leonard cohen, Jewel, Madonna, Zophie selmani, Dire straits, Tracy chapman, Eric clapton, Dido, Chris rea, Rage against the machine, Metallica, Bruce springsteen, ulf lundell, Nick kave, Steely dan.


-som jag lyssnar på ibland:

Joe cocker, Michael jackson, REM, cale jj, Jimi hendrix, kent, Bob marley, Tom petty, U2, Ry cooder, Dinosaur jr, + klassisk musik och en massa andra som jag glömt namnet på.


-som jag aldrig lyssnar på:

En massa smörja som jag inte orkar skriva upp!





Go to Top of Page

Deamonbreed
Member

210 Posts

Posted - 2002/11/07 :  22:25:37  Show Profile Send Deamonbreed a Private Message
Ave!

Har ca 600 plattor sammanlagt, ca 100 av dem är på vinyl. Ca 420 av dem är hårdrock, allt från heavy till döds. Resterande 200 är pop/rock typ Bruce, Tom Petty osv osv. Sen samlar jag också minsann. Har ca 70 plattor med Running Wild (samlandet ligger just nu nere på obestämd tid). Samlar även på Magnum och gamla Helloween. Köper alltid minst 5 plattor i månaden. Det finns ju lite hårdrock att välja på
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/11/08 :  01:43:15  Show Profile Send nin a Private Message
Oj...Detta var inte lätt.
Har väl starx över 1200 vinyler och ca 25-30 CD skivor.

ca 40% är säkert hårdrock
ca 30% är säkert rock pop
ca 30% är jazz, blues, och annat.
Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2002/11/08 :  08:19:55  Show Profile Send niklass a Private Message
quote:
Originally posted by ollilaboratories

Techno/Trance: Allt med simon posford (killen är ett geni), juno reactor, underworld



mmmm posford! :) jadu vilken kille, shpongle! det är fina grejer det.

min samling består av ca 400 cd skivor, 20-30 vinyl (har dock ingen spelare hehe)

trance / house: ca 15%
Ambient / chill: ca 15%

resten är sorterat under pop / rock... och innehåller allt från portshead / massive attack via house of pain o cypress hill vidare till cornelis wreesvijk och sen iväg även till panthera och sepultura... via red hot chilipeppers, iggy pop, sex pistols och NOFX...

jag tror och hyser ngn slags förhoppning om att mindre än 10% av den musik jag äger är "produktmusik" från trackslistan...


/n

Denon 3600 |
Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup


Edited by - niklass on 2002/11/08 08:20:59
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2002/11/08 :  09:37:36  Show Profile Send Soulman a Private Message
quote:
Originally posted by jatttelite

Soulman snälla lägg ner Hip-hop, du som var så duktig och började upptäcka Pink Floyd. :-)


Jag lyssnade på Pink Floyd långt innan jag såg ljuset och upptäckte hip-hop... Bara så du vet Nä men allvarligt så gillar jag verkligen hip-hop. Det har en energi som tilltalar mig. Plus att jag är lite av rytmfreak ibland

En kompis beskrev mig en gång som "den ultimata musikälskaren" Jag gillar det mesta... Personligen tycker jag att det är rätt trångsynt att inte ens ge vissa musikstilar en chans. Sen att jag avskyr dansbandsmusik (musikalisk pedofili ) är ju en heeeelt annan sak

/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2002/11/08 :  09:54:45  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Min musiksamling är på c:a 600+ album växer med 4-5 i månaden.

Progressiv metall är det mycket av, ett ganska stort altal keltisk inspirerad musik + en massa saker från min ungdom består samlingen av. Ett litet antal klassiska skivor också - vill försöka lära mig lite. Kliniskt rent på jazz.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/11/08 :  11:28:22  Show Profile Send Timbre a Private Message
Vinyl, CD och SACD.
Soulmusik från Stax, Atlantic och Tamla Motown på vinyl.
Jazz, soul, latinamerikanskt och lite audiofilutgåvor på CD.
SACD med Paticia Barber, Telarcjazz och lite annat.
Har ingen koll på antalet skivor, men det är ganska många.
Go to Top of Page

mus
Member

262 Posts

Posted - 2002/11/08 :  16:44:44  Show Profile Send mus a Private Message
Kanske 300 CD och 50-60 LP.

På CD är ca 1/3 jazz (gammal och modern: Armstrong, Peterson, Evans, Nina Simone, Holiday, Fitzgerald, Miles, Tomas Stanko, Bobo Stenson, Jarrett, Towner), 1/3 klassiskt (helst kammarmusik men även symfonier, nyligen hooked på Mahler!) och resten blandat (Massive Attack, Portishead, Ani DiFranco och tjejens world music/samba). LP är nästan uteslutande gammal jazz (Clifford Brown with Strings, Count at the organ etc.).

Det går i väldiga vågor hur jag köper skivor, ibland är det 5 i veckan och ibland går det en månad eller två mellan köpen.
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2002/11/08 :  20:57:00  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Jag har kanske 4-500 LP skivor och maxisinglar. Ungefär lika många cd-skivor. 6-7 kassetter

Från ungdomsåren har jag mycket indie pop/rock med höjdpunkter som Pixies, Galaxie 500, Band of Susans, Sonic Youth, Butthole Surfers, Dinosaur Jr mfl. I stort sett allt som såldes på Pet Sounds i Göteborg. Vad enkelt det var att handla skivor på den tiden ;) One stop shopping. Köpte ofta skivor pga omslagen, tex Big Blacks "Songs About F***ing" och Boss Hogs "Drinkin' Lechin' & Lyin'".

Samlade även på ZTT-släpp (Trevor Horns bolag), alla dessa tusen varianter av maxisinglar som Frankie Goes To Hollywood, Propaganda och Art of Noise mfl gav ut. Riktig 80-tals pop.

Köpte överhuvudtaget mycket från vissa skivbolag, oavsett artist. Blast First, Radium, ZTT, 4AD...

KLF, Front 242 (tidiga), Sisters of Mercy var andra favoriter. Gillade synth/goth en hel del även om det inte syntes. Hade inte matchande frisyr eller nedklottrad tygväska.

Håller mig fortfarande till pop/rock/synth/indie avdelningen, men mest lite lugnare saker. Air, Kings of Convenience, Belle and Sebastian, Badly Drawn Boy är några moderna favoriter. Les Rythmes Digitales & Death in Vegas tycker jag också om, även om de väsnas mer.

Köper mycket beg vinyl med 70 och 80-talsband som jag missade/ratade när det begav sig. Mike Oldfield, Yes, A Flock of Seagulls, Human League, China Crises, Simple Minds, Tears For Fears. Var mer noga med skicket på mina skivor när jag var yngre. Har lärt mig leva med repor och vikta hörn på konvoluten även om det var svårt.

Saknas helt i samlingen: jazz, klassiskt, soul, hip hop, hårdrock.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/11/08 :  22:20:48  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Jag har ca 700 vinyl, vet ej säkert. Men bara ca 150 CD. Jag började göra någon slags register, men tröttnade snabbt....



Artist Album År Betyg Källa

1. 10cc
2. ABBA ABBA 1975 **** LP
3. ABBA Greatest Hits 1976 **** LP
4. ABBA Volez-Vous 1979 **** LP
5. ABBA The Singles 1982 ***** CD
6. AC/DC Blow Up Your Video 1988 **1/2 LP
7. Aerosmith Aerosmith 1973 ***1/2 LP
8. Aerosmith Rocks 1976 **** LP
9. Aerosmith Draw the Line 1977 **1/2 LP
10. Aerosmith Live Bootleg 1978 **1/2 LP
11. Aerosmith Greatest Hits 1980 **** CD
12. Allman Brothers Band, The Brother and Sisters 1973 **** LP
13. Bad Company Run With the Pack 1976 **1/2 LP
14. Black Crowes, The Shake Your Money Maker 1990 ***1/2 LP
15. Black Sabbath Black Sabbath 1970 ** LP
16. Black Sabbath Master Of Reality 1971 *** LP
17. Black Sabbath Sabbath Bloddy Sabbath 1973 ***1/2 LP
18. Bowie, David The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders From Mars 1972 ***1/2 LP
19. Bowie, David Pin Ups 1973 *** LP
20. Brickell, Edie and New Bohemias Shooting Rubberbands at the Stars 1988 *** LP
21. Brickell, Edie and New Bohemias Ghost of a Dog 1990 ***1/2 LP
22. Bush, Kate The Whole Story 1986 **** LP
23. Cale, John Vintage Violence 1970 ***1/2 LP
24. Cale, John Fear 1974 **** LP
25. Cale, John Slow Dazzle 1975 **** LP
26. Cale, John Comes Alive 1984 LP
27. Charlatans, The Some Friendly 1990 ** LP
28. Church, The Starfish 1988 ***1/2 LP
29. Church, The Gold Afternoon Fix 1990 **** LP
30. Clash, The London Calling 1979 ***** LP/CD
31. Clash, The Combat Rock 1982 ***1/2 LP
32. Cocteu Twins Head Over Heels 1983 *** LP
33. Cohen Leonard I?m Your Man 1988 ***1/2 LP
34. Cohen, Leonard Songs of Love and Hate 1971 ***1/2 LP
35. Costello, Elvis My Aim is True 1977 ***** LP
36. Costello, Elvis This Years Model 1978 ***** LP
37. Costello, Elvis Armed Forces 1979 **** LP
38. Costello, Elvis Get Happy 1980 **** LP
39. Costello, Elvis Ten Bloody Marys & Ten How?s Your Fathers 1980 LP
40. Costello, Elvis Trust 1981 ***1/2 LP
41. Costello, Elvis Imperial Bedroom 1982 ***1/2 LP
42. Costello, Elvis Punsch the Clock 1983 ***1/2 LP
43. Costello, Elvis Goodbye Cruel World 1984 *** LP
44. Costello, Elvis Blood & Chocolate 1986 *** LP
45. Costello, Elvis King of America 1986 *** LP
46. Costello, Elvis Spike 1989 **1/2 LP
47. Costello, Elvis Mighty Like a Rose 1991 **1/2 LP
48. Cowboy Junkies The Trinity Session 1988 **** LP
49. Cowboy Junkies The Caution Horses 1990 ***1/2 LP
50. Creedence Clearwater Revival 1968-1969 ***** LP
51. Creedence Clearwater Revival Willy and the Poor Boys 1969 ***** LP
52. Creedence Clearwater Revival Cosmo?s Factory 1970 **** LP
53. Cult, The Love 1985 **1/2 LP
54. Cult, The Electric 1987 ***1/2 LP
55. Deep Purple Made in Japan 1973 **1/2 LP
56. Dire Straits Dire Straits 1978 ***1/2 LP
57. Doors, The The Soft Parade 1969 *** LP
58. Dylan, Bob The Freewheelin? Bob Dylan 1962 ****1/2 LP
59. Dylan, Bob Another Side of Bob Dylan 1964 ***** LP
60. Dylan, Bob Bringing It All Back Home 1965 ***** LP
61. Dylan, Bob Blonde on Blonde 1966 ***** LP
62. Dylan, Bob Greatest Hits 1967 ***** LP
63. Dylan, Bob John Wesley Harding 1968 ***** LP
64. Dylan, Bob The Basement Tapes 1975 ***** LP
65. Dylan, Bob Blood on the Tracks 1975 ***** LP
66. Dylan, Bob Time Out of Mind 1997 ***** CD
67. Echo and the Bunnymen Ocean Rain 1984 ***1/2 LP
68. Everything But the Girl Eden 1984 LP
69. Everything But the Girl Best Of 1990 CD
70. Fogerty, John John Fogerty 1975 *** LP
71. Four Tops, The Greatest Hits 1967 **** LP
72. Gabriel, Peter Security 1982 ****1/2 LP
73. Gabriel, Peter So 1986 ***** LP
74. Go-Betweens, The 16 Lovers Lane 1988 ****1/2 LP
75. Grand Funk We?re An American Band 1973 *** LP
76. Grateful Dead In the Dark 1987 **** LP
77. Grytt, Kajsa & Malena Jönsson Historier Från en Väg 1986 LP
78. Guns N? Roses Appetite for Destruction 1987 ***** LP/CD
79. Guns N? Roses GNR Lies 1988 *** LP
80. Harley, Steve The Best Years of Our Lives 1975 LP
81. Hoodoo Gurus Stoneage Romeos 1984 **1/2 LP
82. Hoodoo Gurus Mars Needs Guitars 1985 **** LP
83. Hoodoo Gurus Blow Your Cool 1987 *** LP
84. Hothouse Flowers People 1988 ***1/2 LP
85. Hothouse Flowers Home 1990 ***1/2 LP
86. Hunters and Collectors Hunter and Collectors 1982 ****1/2 LP
87. J. Geils Band, The Freeze-Frame 1981 ***1/2 LP
88. Kravitz, Lenny Let Love Rule 1989 *** LP
89. Kravitz, Lenny Mama Said 1991 *** LP
90. Led Zeppelin In Through the Out Door 1979 *** LP
91. Lloyd Cole Lloyd Cole 1990 ***1/2 LP
92. Lloyd Cole & the Commotions Rattlesnakes 1984 ***1/2 LP
93. Lloyd Cole & the Commotions Easy Pieces 1985 ***1/2 LP
94. Mayall, John Blues From Laurel Canyon 1969 *** LP
95. Mellencamp, John The Lonesome Jubilee 1987 ***1/2 LP
96. Morrison, Van Common One 1980 **1/2 LP
97. Morrison, Van Live at the Grand Opera House Belfast 1985 **** LP
98. Morrison, Van No Guru, No Method, No Teacher 1986 **** LP
99. Morrison, Van Poetic Champions Compose 1989 *** LP
100. Morrison, Van Enlightment 1990 ***1/2 LP
101. Morrison, Van & The Chieftains Irish Heartbeat 1988 *** LP
102. Mott the Hoople Mott 1973 ****1/2 LP
103. Mott the Hoople The Hoople 1974 ****1/2 LP
104. Mott the Hoople Rock and Roll Queen 1974 LP
105. Nirvana Nevermind 1991 **** LP
106. Parker, Graham Squeezing Out Sparks 1979 ***** LP
107. Plant, Robert Shaken ?n? Stirred 1985 ***1/2 LP
108. Poco Rose of Cimarron 1976 LP
109. Pouges, The Red Roses for me 1984 **1/2 LP
110. Pouges, The Rum, Sodomy & the Lash 1985 ***1/2 LP
111. Prefab Sprout Swoon 1984 *** LP
112. Prefab Sprout Steve McQueen 1985 LP
113. Prefab Sprout From Langley Park to Memphis 1988 **** LP
114. Prefab Sprout Jordan the Comeback 1990 **** LP
115. Primal Scream Screamadelica 1991 LP
116. Prince 1999 1982 ****1/2 LP
117. Prince Purple Rain 1984 ***** LP
118. Prince Around the World in a Day 1985 *** LP
119. Prince Parade 1986 ** LP
120. Prince Sign O? the Times 1987 **** LP
121. Psychedelic Furs, The The Psychedelic Furs 1980 **** LP
122. Psychedelic Furs, The Forever Now 1982 *** LP
123. Reed, Lou Transformer 1972 **** LP
124. Reed, Lou Sally Can?t Dance 1974 ***1/2 LP
125. Reed, Lou Rock?n Roll Animal 1974 **** LP
126. Reed, Lou Lou Reed Live 1975 *** LP
127. Reed, Lou Coney Island Baby 1976 **** LP
128. Reed, Lou Take no Prisoners ? Live 1978 ** LP
129. Reed, Lou New York 1989 ***1/2 LP
130. Reed, Lou & John Cale Songs for Drella 1990 **** LP
131. REM Murmur 1983 ***** LP/CD
132. REM Fables of the Reconstruction 1985 **** LP
133. REM Life?s Rich Pageant 1986 ****1/2 LP
134. REM Document 1987 ***** LP/CD
135. REM Green 1988 **** LP
136. REM Out of Time 1991 ****1/2 LP/CD
137. Replacements, The Pleased to meet me 1987 ***** LP
138. Replacements, The The Ledge 1987 LP
139. Replacements, The Don?t Tell a Soul 1989 *** LP
140. Robbie Robertson Robbie Robertson 1987 **** LP
141. Rolling Stones Solid Rock ? LP
142. Rolling Stones It?s only Rock?n Roll 1974 ***1/2 LP
143. Rolling Stones Black and Blue 1976 **** LP
144. Rolling Stones Some Girls 1978 **** LP
145. Rolling Stones Tatto you 1981 **** LP
146. Rolling Stones Still Life/Live 1981 **1/2 LP
147. Rolling Stones Steel Wheels 1989 ***1/2 LP
148. Roxy Music For Your Pleasure 1973 ***1/2 LP
149. Roxy Music Stranded 1974 **** LP
150. Roxy Music Viva! 1976 ***1/2 LP
151. Roxy Music Avalon 1982 ****1/2 LP
152. Sade Diamond Life 1985 ***1/2 LP
153. Sade Promise 1986 *** LP
154. Saints, The All Fools Day 1987 ***1/2 LP
155. Selecter, The Celebrate the Bullet 1981 **1/2 LP
156. Simon and Garfunkel Bridge Over Troubled Water 1970 ***** LP
157. Simon and Garfunkel The Concert in Central Park 1982 *** LP
158. Simon, Paul Paul Simon 1972 ****1/2 LP
159. Simon, Paul There Goes Rhymin? Simon 1973 **** LP
160. Simon, Paul The Rythm of the Saints 1990 ***** LP
161. Simple Minds New Gold Dream 1982 *** LP
162. Simple Minds Once Upon a Time 1985 ***1/2 LP
163. Simple Minds Strees Fighting Years 1989 **1/2 LP
164. Smiths, The The Smiths 1984 *** LP
165. Smiths, The Hatful of Hollow 1984 ***1/2 LP
166. Smiths, The The Queen Is Dead 1986 **** LP
167. Smiths, The Strangeways, Here We Come 1987 **1/2 LP
168. Spandau Ballet True 1983 *** LP
169. Spandau Ballet Parade 1984 ** LP
170. Specials The Singles Collection 1991 **** CD
171. Steve Miller Band The Joker 1973 ***1/2 LP
172. Sting The Dream of the Blue Turtles 1985 **** LP
173. Sting ?Nothing Like the Sun 1987 ****1/2 CD
174. Sting The Soul Cages 1991 **** CD
175. Stone Roses, The The Stone Roses 1989 ***1/2 LP
176. Television Marquee Moon 1977 ***** LP
177. Ten Years After Recorded Live 1973 *** LP
178. The Kinks The File Series 1965-1969 LP
179. The Sisters of Mercy First and Last and Always 1985 LP
180. The The Infected 1986 *** LP
181. Trio: Dolly Parton?. Trio 1987 ***** CD
182. U2 War 1983 ****1/2 LP
183. U2 The Joshua Tree 1987 ***** LP
184. U2 Rattle and Hum 1988 **** LP
185. Waterboys, The The Best of the Waterboys 1991 **** LP
186. Woodentops, The Giant 1986 ****1/2 LP
187. World Party Private Revolution 1986 *** LP
188. World Party Goodbye Jumbo 1990 ***1/2 LP
189. Zevon, Warren Excitable Boy 1978 **** LP




































































"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2002/11/09 :  17:37:52  Show Profile Send Jadde a Private Message
166. Smiths, The The Queen Is Dead 1986 **** LP

Till salu??
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/11/09 :  19:16:10  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Jadde,

det är möjligt. Jag ska titta på skivan, har inte lyssnat på den tror jag. (Jag kan våtrengöra den också, med vakuumsug.)

Jag återkommer.



Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2002/11/10 :  02:08:21  Show Profile Send brumel a Private Message
Hej, allihopa, bra ämne Soulman!

Har ca 120 lp och ca 550 cd:still counting... När det gäller musikstilar har jag väldigt mycket klassiskt ca 300 cd som växer med flera cd per månad. Favoritkompositören är Bach. Har fö väldigt mycket kyrklig musik, kör och orgelmusik. Något av min specialitet, fast anläggningen inte är optimerad för denna genre.

När det gäller pop/rock har jag samma smak som på vinyltiden dvs brittisk independent, syntmusik och hårdrock. Till independent räknar jag alla band som låg på gamla Rough Trade, Factory, Mute, One Little Indian, Creation mfl och deras kommersiella efterföljare. Band som Joy Division/New Order, Cure, Echo & Bunnymen, Sisters of Mercy, Mission, Depeche Mode, Smiths.
Har även nyare semi-indieband och artister som Oasis, Blur, Verve, Björk, REM, Radiohead mfl.

En avdelning svensk pop finns också med alla Bob Hund, de bästa Kent och Cardigans. Svensk independet som Nationaltatern och Imperiet finns också med på ett hörn

En ren instrumentumental syntavdelning finns med Vangelis, Tangerine Dream, Eno, J M Jarre.

Så har vi technopop-avdelningen med Kraftwerk, Prodigy, Massive Attack, Portishead plus en några house-samlingar och lite reggae/dub/djungel. Dit får den lilla rappavdelningen med Public Enemy och Fugees till viss del räknas.

Sedan har jag en stor avdelning 60-70-tal med mycket Beatles, Byrds, Velvet Underground, och Pink Floyd. Också en underavdelning med progessiv rock/symfonirock typ Genesis, Yes, Camel, Gentle Giant, Kansas, Jethro Tull. Inte särskilt hypat numera. Nejdå.

Sist men inte minst har vi hårdrock-avdelningen. Har mycket tyngre hårdrock som Morbid Angel, Slayer, Metallica, Megadeth men även äldre HM typ Iron Maiden, Led Zeppelin (5 första plus en samling) Black Sabbath (6 första plus en samling) Uriah Heep (samling).
Till hårdrock får även räknas grungeavdelningen som känns väldigt daterad. Mest Alice in Chains men också Soundgarden och Smashing Pumpkins.
Strictly low-fi som punk och hard core finns i form av Clash, Sex Pistols, Dead Kennedys, Black Flag, Rage againt the Machine och Bad Religion. Min i särklass sämsta skiva finns här.
Fudge Tunnel heter gruppen.
Aj aj, en stor plump i protokollet.

Områden som är väldigt dåligt företrädda är Country (Eagles och Creedance Clearwater Revival är väl det närmaste man kan komma)och Soul. Ingenting.
Fy på mig. Jag gillar ju funk och disco. Men nej bara en sketen samling med dansmusik.

Singer/songwriter. Hmm... Dylan. Nej, inte ens Dylan. Jag har faktiskt bara Alanis Morisette "Jagged little pill". Hmm jo om jag tänker efter har jag nog fler fast jag har räknat in dem under alternativ musik.

Jazz. Totalt mörker, förutom Jan Johansson. Miljöskadad av farsan som har flera tusen jazz-skivor och kan precis allt om varenda tagning. Puh.
Sen kan jag inte med den moderna popjazzen. Lite för mycket easy-listening för min smak.

Blues är min absoluta skräckgenre. Jag gillar bluebaserad rock som Zeppelin och Cream eler gammal folkblues som Leadbelly men ren elektrisk blues går inte alls!
Nostalgia/entertainment typ Sinatra. Samma sak där.

Dansband. Hatar dansband. Alla här på forumet hatar dansband.

Väl?

mvh Johan

Hifiarkeologen

Edited by - brumel on 2003/02/11 23:19:40
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2002/11/13 :  13:58:07  Show Profile Send Soulman a Private Message
Kom igen nu tråkmånsar!! (tråkmånsar = alla som inte redan har svarat i den här tråden ) Kan ni skriva tusentals inlägg om apparater, kablar, spikes vs sd och allt vad nu är så kan i väl kludda ner vad er skivsamling innehåller här??!? Eller skall man tolka det som att apparaterna är såååå mycket viktigare än musiken???

Inbillar mig faktiskt att det är rätt intressant

/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --

Edited by - Soulman on 2002/11/13 13:58:35
Go to Top of Page

Karl Banan
Member

165 Posts

Posted - 2002/11/13 :  16:52:13  Show Profile Send Karl Banan a Private Message
Tja... För att inte apparatisera mitt musikintresse så får jag nog göra en insats.

Jag skulle tippa på att jag är uppe i knappt 500 cd och kanske ett par hundra vinylskivor.

Hälften av vinylskivorna har jag stulit från min far och de flesta hamnar i facket oktober-rörelsen, kvinnokamp och protest. Den andra halvan är mestadels 70-tals progrock, fusion och jazz. Tyvärr har det inte blivit så mycket vinyllyssnande den senaste tiden men det går i perioder.
Vad det gäller CD-skivorna så
40% Progrock och psykadelia från 1965-1975
25% Jazz, fusion och Jazzig World (Klezmer/mellanösten)
25% Standard Rock/Pop och dess likar
5% Klassiskt
5% Skit (Behöver jag utveckla?)

Samlingen växer med ca 5-10 skivor (För tillfället mest jazz) i månaden.

10 mest spelade skivor detta år:
Masada - Live in Sevilla
Yes - Close To the edge
Area - Crac
Loreena McKennit - Live in Paris & Toronto
Jan Johansson - Jazz på Svenska/Ryska
Genesis - Selling England by the pound
Pat Metheny - Question and Answer
The Klezmatics - Possesed
Leonard Cohen - Songs from a room
PJ Harvey - Dry

Det om det...

K.B.

...I'd like to introduce... Mr. Lee Underwood on lead guitar, please...
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2002/11/13 :  18:00:47  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"5% Skit (Behöver jag utveckla?)"

Gärna...
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000