HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 IP Telefoni
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2006/04/12 :  14:12:23  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
Har beställt IP-telefoni via Comhem. Jag måste bara få prova och sen är det extra skönt att slippa få äckliga fakturor från Telia. Hur många har ip-telefoni på forumet och vad är era intryck?

Mvh Håkan

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/04/12 :  14:28:10  Show Profile Send mace a Private Message
Samma som med HiFi - MP3. Vi betalar gärna lite mer för (bl.a.) ljudkvalité.
Däremot är jag säker på att IP telefoni är ett alternativ om ett par tre år.

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2006/04/12 :  14:38:25  Show Profile Send Mahler a Private Message
Jag har IP telefoni från TELE2 och för mig funkar det utmärkt!!

Hade en hel del problem i början beroende på sk ping tider från Comhem i deras bredbandsnät (bor i Comhem hus) men dom gjorde någon hårdvaru uppgradering och sen dess har allt gått fint.. Men så funkar det inte när det är strömavbrott.. Men vaddå.. Då har man mobiltelefon!!

Godis nu att bara få telefon räkning var annan månad på någon futtig hundring!! Och inga fasta avgifter!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/04/12 :  16:25:10  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Har provat och lämnat tillbaka Gillar inte att höra min
egen röst med nån tiondels delay i luren, funkade mest illa
för utlandssamtal.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Henrik Nilsson
Member

455 Posts

Posted - 2006/04/12 :  16:42:25  Show Profile Send Henrik Nilsson a Private Message
Har telefoni från Comhem och tycker det fungerar klockrent, låter fett när man ringer hem, precis som man ringer till staterna eller något.

Ända problemet jag har märkt är att när jag har tankat hem och upp så har det ibland inte blivigt ton, precis som det var/är överbelastat eftersom allt går via modemet, men bara märkt det någongång. Sen har jag bärbara telefoner bara så basenheten står nära modem och min trådlösa router så det blev lite störningar av alla trafos, men kan vara dom bärbara, är någon enklare serie från Siemens.

Annars e jag supernöjd, spec. med priset och att få slippa Telias höga månadskostnad mm mm.

Lycka till, du kommer inte ångra dig...

Original CD-A8T -> Audience Conductor -> Dared MP-7 -> ViaBlue SC-2 Red-Line -> Phonar Monitor IIs
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/04/12 :  19:34:27  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag kör Skype out när jag ringer till Sverige, använder headset kopplat till datorn.
Bra pris och hyggligt ljud.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/04/12 :  20:02:22  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Vi, firman jag jobbar på, använder skype konstant. Ok för det mesta om du har en hygglig uppkoppling. Jag har använt det från Australien, Kina, Singapore, Hong Kong, Mexico, och större delen av Europa. Fungerar ok för det mesta..Sen är det ju så att gratis är gott.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/04/13 :  01:08:33  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Skype växer stadigt vilket är kul. Jag ska på o testa om vi ska köra med det på jobb.

Om IP telefoni

Jag har upplevt att dom som har fastuppkoppling/Comhem har inga direkta bekymmer medans ADSL användare har en del strul lite från o till.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2006/04/13 :  10:10:23  Show Profile Send Piggen a Private Message
Har också TELE2, funkar utmärkt. Bra kvalitet på samtalen.

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

nelsson
Member

174 Posts

Posted - 2006/04/13 :  10:11:47  Show Profile Send nelsson a Private Message
Jag har just bytt från bredbandsbolagets ip-telefoni till tele2, mest pga priset (69 kr/mån utan minutkostnad till fasta nätet och tele2 mobil) men det blev faktiskt ett lyft ljudmässigt också. Min bror har haft tele2 en längre tid och ljudkvaliten från honom har inte varit direkt lysande (framförallt låter det avlägset) men nu har de en ny och uppenbarligen bättre box. Bredbandsbolagets box plockade upp nätbrumm som kunde bli störande även för andra änden av linan, jag fick i sällsynta fall även höra min egen röst (vilket jag finner oerhört irriterande).

/johannes

Hifi, kaffe & arkitektur
nelssons stereo
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2006/04/14 :  15:57:11  Show Profile Send Roq a Private Message
Hade BBB och när det funkade så var allt bra. Bra ljudkvalitet.
När sen uppkopplingen började strula och tappa länken 420 ggr på 20 dagar(!) så tröttnar man lite - inte bara internetuppkopplingen lägger av utan även telefonerna. Håller nu på att byta tillbaka till Telia, både ADSL och telefoni.
Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2006/04/15 :  22:33:15  Show Profile Send filkingian a Private Message
jag har haft ip-telefoni i c:a tre år och det har varit lite si o så med det. Från BBB så var det hyggligt, men när jag bytte bostad och leverantör till Ipbolaget så fick jag spel. Inget som fungerar som det ska och supporten är under all kritik. Jag håller på att undersöka alternativ både för bredband och telefoni.

mvh Martin

This space intentionally left blank.™
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2006/04/16 :  04:19:20  Show Profile Send fidelityn a Private Message
haft ip-telefoni från bbb under ett par år nu och numer fungerar det helt smärtfritt.

I början var det mycket strul med folk som inte kom fram o.s.v. men numer´känns det som att skadeglädjen över att slippa telia kan få mig att förbisé strulet som varit.
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2006/04/17 :  10:22:01  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
Tjena!
Tack för all input Jag har kopplat in det idag och ljudet är hur bra som helst, både för mig och den jag ringer. Hoppas intrycket består
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2006/04/17 :  20:55:47  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Jag sa upp min IP-telefoni.
Tyckte inte att det var någon större skillnad på ljudkvalité förrän det blev lite buller runtomkring. Då kajkade Ip-telefonen ihop, och skickade enkel-duplex.
Några gånger har det hänt att nätet legat nere, och då fungerar inte telefonen.
Två gånger har åskan klippt strömmen i stan, och då har inte ip-telefonen fungerat heller.

När jag hade telefonen vidare-kopplad till mobilen, och satt i samtal när någon ringde hände något konstigt: först fick jag de två tuten som talar om att jag har samtal väntande, men när jag inte tog det utan fortsatte prata med den först så kopplades samtalet vidare till mobilen. I det ögonblicket kraschade någon mjukvara för då fick jag 50 Hz fyrkantvåg i örat, och kunde inte höra vad de sa på andra änden av tråden.
I över ett år höll jag på att tjata med Bredbandsbolaget om det här, men det enda de kunde komma med var ursäkter.

Edit: Med den sämre kvalitén på IP när det är lite stökigt, och den lägre tillförlitligheten, tycker jag inte att vinsten varit värt besväret.

Edit2: Har testat med både VDSL 12/9 och LAN(10MBit)

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

Edited by - Gaffa on 2006/04/17 21:00:30
Go to Top of Page

lucabrassi
Member

74 Posts

Posted - 2006/04/17 :  23:34:32  Show Profile Send lucabrassi a Private Message
Jag har comhems ip-telefoni, och det funkar bra, så länge man inte låter datorn stå och dunka ner nedladdningar för full maskin, upplever då att kopplingen till comhem verkar lite mysko. Annars inga problem. Sedan har jag fått för mej att för att spara bandbredd funkar tystnad i luren lite som mobiltelefon, som vad jag förstått komprimerar och loopar bakgrundsljudet(fast jag är inte helt säker att det funkar så), så är man helt tyst(varför man nu skulle vara det när man ringer nånn) ja då får jag känslan av att telefonen klipper och det blir, ja helt tyst, så motparten måste fråga - är du där, hallå! :)

HIFI-nybörjare
Go to Top of Page

templar
Member

89 Posts

Posted - 2006/04/22 :  17:38:12  Show Profile Send templar a Private Message
Jag har BBB i dagsläget och det fungerar väl sådär, folk jag pratar med hör sig själva och det är ju knappast meningen. Därför har jag funderat på att byta till ComHem, men jag antar att samma ekorisk finns med dem?

La chispa adecuada

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000