HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Golvare för 7-8000 kr?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

smalband
Starting Member

13 Posts

Posted - 2006/04/11 :  17:08:14  Show Profile Send smalband a Private Message
Jag har för närvarande ett par Audio Physic Yara Monitor vars mellanregister och diskant är ypperliga men det saknas en hel del i basen. Har funderat på att skaffa en sub, men insett att det verkligen inte finns plats för en låda till i rummet.

Därför letar jag nu efter golvare för max 7-8000 kr, mindre är självklart positivt, begagnat som nytt går lika bra.

Jag vill ha ett par högtalare som kan matcha Yarorna i de högre registren men ändå spela en djup, snärtig, korrekt bas. Är det möjligt i dessa prisklasser?

Har funderat lite på högtalare som Quad L22 och Audio Pro Blue Diamond (begagnat, då de ligger lite över min prisklass). Är även inne på det här med sidmonterad bas, det ser fint ut, men det är inget krav.

Edit: Möjlighet att undersöka sakerna närmare i Lund/Malmö-området skulle vara trevligt.

Edited by - smalband on 2006/04/11 17:10:44

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/04/11 :  22:40:11  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Det finns ett par Jamo D870 till salu här på forumet. En jäkligt underskattad högtalare !!!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=49331

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/04/12 :  07:41:15  Show Profile Send matte76 a Private Message
Monitor Audio RS6 (http://www.monitoraudio.co.uk/products/silver/series/rs6.htm), nypris 9.500 men finns begagnad endast 5 månader gamla här http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=11338 och 6 månader gamla här (med bild) http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=8639

Dessa är mycket bra (se tex H&M:s recension samt recensioner i What Hifi och Stereophile, har fått strålande betyg i alla dessa) och jag tycker att de motsvarar de ljudmässiga kraven du har. Skitsnygga dessutom! Dessutom kan du lyssna på dem hos tex Hifi Skåne i Malmö. Finns säkert i Lund också. Jag har lyssnat på dem och för priset är det svårt att hitta bättre högtalare.

PS: Recensenten i Stereophile kallade dem för "de mest prisvärda högtalare han någonsin recenserat under de 20 år han skrivit recensioner i tidningen").

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2006/04/12 07:47:40
Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2006/04/12 :  12:46:38  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message
Själv har jag blivit oerhört imponerad av Focal JMLabs Chorus 716 S - stor ljudbild, bra kropp, och en diskant som hämtat tekniken från de dyra serierna, och som låter därefter. Förstår inte hur de kan sälja den högtalaren för så lite som 7 200 - 8 000 kr.

Om den upplevs för ljus så är ju Quad 21L ett fint alternativ.

Srunta framförallt inte i att lyssna själv - helst på flera ställen så att du inte bara hör rummet de råkar stå i...

mvh

Stefan

Go to Top of Page

Ekbäck
Starting Member

44 Posts

Posted - 2006/04/12 :  14:06:07  Show Profile Send Ekbäck a Private Message
Enligt dina kriterier så passar nog inte Blue Dimond så bra då dessa har en 10" bas som inte hänger med så bra i musik, tyvär. Annars så vet jag inte riktigt om mellanregistret samt diskanten riktigt matchar dina krav där heller.. Jag vill gärna hänga på matte76 och föreslå monitor audio´s RS6or! Ruggiga högtalare för priset!

Lycka till med sökandet! (ps, Annars finns ju alternativet att bygga själv.. menar självklart HFLS-1orna.. ;) )

MVH
Henrik Ekbäck
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/04/12 :  14:34:19  Show Profile Send marens a Private Message
Ifall blue-diamonds 10":are hänger med vid musik är säkert mycket en inställningsfråga. Det mest allvarliga misstaget folk gör när de försöker integrera en sub är att de delar för lågt i frekvens. Det är totalt ödesdigert för musiken då djupbasen kommer i otakt.

Edited by - marens on 2006/04/12 14:35:27
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2006/04/12 :  15:01:12  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Marens: Audio Pro Blue Diamond är väl ingen sub! Det är ju en golvhögtalare..... (och det är väl vad du förespråkar jämfört med stativare/sub, eller..?)

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/04/12 :  15:23:48  Show Profile Send marens a Private Message
Den har inbyggda aktiva subwoofers med samma princip som sådana man kan köpa separat med inställningar för delningsfrekvens, nivå osv. Om jag minns rätt dvs.
Go to Top of Page

Ekbäck
Starting Member

44 Posts

Posted - 2006/04/12 :  16:29:56  Show Profile Send Ekbäck a Private Message
marens, det kanske är ganska personligt iofs. men enligt min mening så är de lite för slö under musiklyssning.
Isf så är RS6orna trevligare.

MVH
Henrik Ekbäck
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2006/04/12 :  16:30:51  Show Profile Send NtR a Private Message
Här skulle du ju kunna lösa problemet med ett par Mirage M1, M2 eller M3 från 90-talet. Om du har plats och förstärkare som orkar förstås. De var rätt dyra när de var aktuella, men kostar inte mycket nu. Ruskigt bra var de då, alltså är de det fortfarande.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/04/12 :  16:52:10  Show Profile Send marens a Private Message
Jag har iofs bara hört högtalarna kort i förbifarten på onoff typ och hörde då samma sak som du Ekbäck, men jag tror ändå att det beror på felinställning när det låter så. Det är det absolut mest typiska sättet att effektivt slöa ner basen på. Det är faktiskt rätt svårt att göra vanliga passiva högtalare med så slö bas som en felinställd aktiv subwoofer kan få.
Go to Top of Page

smalband
Starting Member

13 Posts

Posted - 2006/04/13 :  00:21:04  Show Profile Send smalband a Private Message
Tack så mycket för alla tips.

Ska definitivt kolla in Monitor RS6, någon som känner till om dessa finns i Lund (enda butikerna jag känner till här är Hifiklubben och The Rock)? Det är ju så fruktansvärt långt till Malmö

Ang. Blue Diamond - Det verkar vara delade meningar om hur bra basen kan hänga med, går det att ställa in själv var delningsfrekvensen ska vara på högtalarna och därigenom fixa problemet? Eller är basen "dömd" att vara slö p.g.a. 10"-elementet?
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2006/04/13 :  01:02:41  Show Profile Send labrat a Private Message
Jag har Quad 21L och är extremt nöjd.
Vad jag har hört är 22L sämre dock, så jämför om du har möjlighet.

Sandoz in the rain
Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2006/04/13 :  02:34:57  Show Profile Send kris69 a Private Message
Leta efter ett par begagnade Phonar i P-serien

" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2006/04/13 :  11:47:09  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Mina intryck av blue diamond är att de har samma problem som uppstår när man har en separat sub och högtalare, det upplevs inte integrerat, dock ger de otroligt mkt "botten" för pengarna, tycker att de återger cymbaler och trummor med klang och luft, men att de är lite kalla och oköttiga, fattas lite tryck i mellanregistret.

Blue diamond går väl ej heller att dela i frekvensen på subben, endast nivåreglera alt helt stänga av (bra om man vill skona grannar vissa tider på dygnet)

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/04/13 :  14:49:06  Show Profile Send Blue a Private Message
smalband: "Ska definitivt kolla in Monitor RS6, någon som känner till om dessa finns i Lund (enda butikerna jag känner till här är Hifiklubben och The Rock)? Det är ju så fruktansvärt långt till Malmö."

Ja, visst är det långt... Men det får du nog leva med, tror inte det finns någon butik med MA i Lund.

PS. Kolla även in RS 8 som ett alternativ till RS 6. Samma grej, fast lite mer tryck i djupbasen.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

smalband
Starting Member

13 Posts

Posted - 2006/04/13 :  19:59:06  Show Profile Send smalband a Private Message
Finns Quad och/eller Phonar i Malmö?
Go to Top of Page

Henrik Nilsson
Member

455 Posts

Posted - 2006/04/13 :  23:12:45  Show Profile Send Henrik Nilsson a Private Message
smalband: Quad vet jag inte om de finns i Malmö. Men Phonar går nog att fixa fram, hör med Creative-Audio (http://www.creative-audio.se). Annars kan du komma hem och lyssna hos mig , spelar dock på stativare av modellen Monitor IIs från Phonar, spelar och låter större än vad dom är.

Lycka till i jakten.

MVH Henrik.

Original CD-A8T -> Audience Conductor -> Dared MP-7 -> ViaBlue SC-2 Red-Line -> Phonar Monitor IIs
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000