HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 AH! Njoe Tjoeb cd 4000 - rejält förbättrad!!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fred
Member

355 Posts

Posted - 2006/04/10 :  13:11:23  Show Profile Send Fred a Private Message
AH! Njoe Tjoeb CD 4000 är en mycket trevlig och bra cd-spelare med två E88CC/6922 på utgången. Den kan dock förbättras avsevärt med enkla billiga medel: Jag har bytt de WIMA-kondensatorer på 6,8µF som satt på utgången till SCR MKP 6,8µF parallellkopplade med ERO KP 0,012 µF. Resultatet var mycket övertygande med mängder av mer detaljer och luft i ljudbilden. Sen lade jag små ERO KP 3600pF parallellt med rörens kopplingskondingar - ännu mer luft och detaljer. Nätdelens 19 st elektrolytkondensatorer shuntade jag med 19 st Wima MKS 02, 0,1µF 63V. Slutligen placerade jag 5mm filtmatta under bägge transformatorerna för att minska de vibrationer de orsakar. Summa: En från början mycket bra CD-spelare har blivit fantastiskt hårresande bra! Funderade tidigare på att byta upp mig till något bättre och mycket dyrare – det gör jag inte längre. Vet faktiskt inte vad för någon spelare som skulle kunna klå Tjoeben nu! Kostnad för material ca 150 kr och ett par timmars kul arbete…

global
Member

314 Posts

Posted - 2006/04/10 :  15:15:43  Show Profile Send global a Private Message
Kul. Har du några bilder var du har bytt. Jag har CD-spelaren också och skulle vara intresserad att förbättra ljudet.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/04/10 :  15:51:30  Show Profile Send mace a Private Message
Ohhhhhhhhhhhhhhh
Kanske en del av dessa små godbitar går att förära vå Tjoeb-99

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/04/10 :  23:17:00  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Bara att gratulera. Sagt det förut, men säger det igen: "Så lätt, och blir så bra". Och för 150kr är det nästan ännu trevligare. Mer sånt.

M
Go to Top of Page

Fred
Member

355 Posts

Posted - 2006/04/11 :  08:16:15  Show Profile Send Fred a Private Message
Näe, har tyvärr inga bilder, men det går inte att ta miste på utgångskondingarna: stora röda rektangulära platta Wima bredvid rören. Kopplingskondingar till rören: små gula axiella ERO, stående på ena änden. Lytarna i nätdelen: det kompani av små burkelektrolyter till vänster om utgångskondingarna. Filtmattan köpte jag på Panduro hobby, fast det finns säkert bättre material att dämpa vibrationer med.. för att löda bort Wima-kondingarna/ löda dit nya/shunta lytarna med små 0.1µFmåste man montera loss kretskortet. Det går lätt!
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2006/04/11 :  13:31:45  Show Profile Send Zombie a Private Message
ta bort dom överhuvudtaget om du har DC-block på försteget ändå...utgångskondigarna alltså...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2006/04/11 13:32:58
Go to Top of Page

Fred
Member

355 Posts

Posted - 2006/04/12 :  08:30:24  Show Profile Send Fred a Private Message
Jag har funderat på det. Tog bort ingångskondingen på mitt Dynaco ST35 med mycket gott resultat. Ska kolla mitt Remus- och PAS3-försteg om det finns ingångskondingar på dem.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000