Author |
Topic |
|
narby19
Member
83 Posts |
Posted - 2002/11/07 : 12:59:25
|
Är det lätt att koppla en sub till H/K 670, dvs är det bara att plugga i eller behövs det någon speciallösning? |
|
jajon
Ej medlem längre
415 Posts |
Posted - 2002/11/07 : 13:29:36
|
Såvitt jag har hört finns det inga lågnivåutgångar från H/K 670, dvs du blir tvungen att använda högnivåutgångarna från H/K:n för att koppla in subben. Dina fronthögtalare kopplar du sedan till subben.
Försök att se till så att subben inte filtrerar bort bassignalerna till dina fronthögtalare, det låter i 99% av fallen bättre att låta de "rulla av" mekaniskt.
Jag och en vän gjorde på kul ett test för att utröna om det låter bäst att använda låg- eller högnivåutgångarna för inkoppling av sub. Vi var båda överrens om att det lät bäst att använda lågnivå, men att fronthögtalarna spelade ihop på ett bättre sätt när man använde högnivå. Faktum är att de då får exakt samma signal! |
|
|
|
narby19
Member
83 Posts |
Posted - 2002/11/07 : 13:35:35
|
quote: Originally posted by jajon
Såvitt jag har hört finns det inga lågnivåutgångar från H/K 670, dvs du blir tvungen att använda högnivåutgångarna från H/K:n för att koppla in subben. Dina fronthögtalare kopplar du sedan till subben.
Försök att se till så att subben inte filtrerar bort bassignalerna till dina fronthögtalare, det låter i 99% av fallen bättre att låta de "rulla av" mekaniskt.
Jag och en vän gjorde på kul ett test för att utröna om det låter bäst att använda låg- eller högnivåutgångarna för inkoppling av sub. Vi var båda överrens om att det lät bäst att använda lågnivå, men att fronthögtalarna spelade ihop på ett bättre sätt när man använde högnivå. Faktum är att de då får exakt samma signal!
Har jag fattat det rätt att lågnivåutgångar innebär att det finns kontakter som det bara är att plugga i suben i? |
|
|
jajon
Ej medlem längre
415 Posts |
Posted - 2002/11/07 : 14:00:32
|
quote: Originally posted by narby19
quote: Originally posted by jajon
Jag och en vän gjorde på kul ett test för att utröna om det låter bäst att använda låg- eller högnivåutgångarna för inkoppling av sub. Vi var båda överrens om att det lät bäst att använda lågnivå, men att fronthögtalarna spelade ihop på ett bättre sätt när man använde högnivå. Faktum är att de då får exakt samma signal!
Har jag fattat det rätt att lågnivåutgångar innebär att det finns kontakter som det bara är att plugga i suben i?
Lågnivåutgångar = utgångar med låg icke-förstärkt signal, oftast med RCA-anslutning. De flesta integrerade förstärkare har sk. pre-out, dvs utgångar som lämnar samma signal som den integrerade förstärkarens förförstärkardel. Dessa pre-out-utgångar kan användas för att koppla ett extra slutsteg till den integrerade förstärkaren, eller koppla in en aktiv subb. Fördelen med pre-out-utgångar mot t.ex. tape-record är att pre-out är den förförstärkta signalen, dvs. den påverkas av volymkontrollen på förstärkaren
Hemmabioförstärkare brukar ha en lågnivåutgång för baseffektkanal, s.k. LFE, men på en stereoförstärkare får man nöja sig med pre-out. |
|
|
|
narby19
Member
83 Posts |
Posted - 2002/11/07 : 14:16:43
|
så om man inte är så hemma på hifi och vill koppla in en sub vid senare tillfälle är det inte så lyckat att köpa en H/K 670 med andra ord. |
|
|
|
Topic |
|