HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 EP2500-problem förstå koppling
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2006/04/06 :  22:45:04  Show Profile Send AndersP a Private Message
Försöker modda fläktstyrningen i min Behringer EP2500 så att den är tystare när förstärkaren är kall, men blåser på bra när det behövs. Tanken är att använda steget till basmodulerna i min hemmabio.





Steget är mycket kraftfullt och har mycket låg dist:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=7731&postdays=0&postorder=asc&start=0

Eftersom förstärkaren är en kopia på QSC RMX2450 kan man använda detta schema:

http://www.qscaudio.com/support/library/schems/rmx2450.zip

Färger på kablar, nummer på kopplinger och vissa speciella komponentval, tex separata små dioder istället för en liten likriktarbrygga stämmer inte helt i EP2500 jämfört med QSC-schemat så detta får man notera/editera själv.

På sida 4 i schemat ( muting and thermal protection ) ser man hela försörjningen, från trafo till fläkt, i underkant på bilden.

Man tar ut 20 VAC från primärsidan på trafon. Man undviker galvanisk förbindelse mellan förstärkarkretsarna och fläktstyrningen altså.
Efter kontroll i apparaten visar sig de 20 VAC finnas mellan nollan från nätbrunnen till likriktarkortet ( brun ) och den grå kabeln från trafon till likriktarkortet.

20 VAC likriktas till 28 VDC med separata dioder istället för den lilla bryggan på schemat och glättas med 1000 u. Mellan fläkten och matningen finner man en liten logik baserat på en optokopplare 4N29 ( http://www.fairchildsemi.com/ds/4N/4N29.pdf ) som via 5 motstånd ( varav ett 2 W ) och en transistor ( TIP31C på kylare ) reglerar mängden kräm på utgångskontakten till fläkten. ( J18:1, J18:2 )

Min första tanke var förstås att försöka modda logiken så att fläkten står still eller näst intill när den inte behövs, men går för fullt när det är läge för det.
Tyvärr är mina kunskaper inte av den storleksordningen att jag kan ro hem det utan hjälp.
Ni har väl alla hört räkneexemplet med oddsen för att apan ska klara att skriva en bibelkopia på skrivmaskin genom att slumpmässigt hamra på tangenterna?

Dessutom kvarstår en gåta för mig i form av den krets som 4N29 egentligen mäter på. Man ser två stift ( J21:2, J21:3 ) på schemat, kopplade till anod och katod på IR-emittern i 4N29. Jag ser inte vad dessa stift kopplas vidare någonstans i schemat.
Kan det vara så att svaret framkommer bara om man skaffar sig servicemanual?




Det skulle vara jättekul om någon duktig ville ta en titt på detta.

Hoppas på svar från intresserade!

/AndersP

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2

Edited by - AndersP on 2006/04/06 22:48:51

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2006/04/07 :  14:31:14  Show Profile Send UrSv a Private Message
Varför inte bara peta i en temperaturstyrd fläkt för SEK 60 och glömma all moddning? Enkelt snabbt och fungerar säkert utmärkt.

http://www.arctic-cooling.ch/fans2.php?idx=54
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2006/04/07 :  14:59:32  Show Profile Send UrSv a Private Message
Som du redan sett fungerar fläktstyrningen genom att motståndet R17 (120 Ohm 2 W) ger tomgångsvarvtalet dvs det varvtal fläkten har när kylfänsarna är kalla. Så fort kylflänstemperaturen går över tröskelvärdet så slår optokopplaren till sin transistor som då slår till Q3 som kortsluter R17 och fläkten får hela spänningen och går således med full fart.

Angående stiften J21:2 och J21:3 skulle jag tro att de helt enkelt ansluter till J157:2 och J157:3 dvs detta är inkopplingspunkten för fläktdelen till temperaturstyrningen. Tänk en kabel från optokopplardelen till kortet med temperaturstyrningen.

Förslag 1 moddning:
Sätt dit en temperaturstyrd fläkt enligt mitt första inlägg. Eventuellt med en liten regulator LM7812 innan för att ge 12 V till fläkten och med matning tagen direkt från matningen 28 VDC.

Förslag 2 moddning:
Sätt ett motstånd med lämpligt värde i serie med fläktmatningen precis som nuvarande R17. Full fart blir då lite lägre och därmed tystare. Motståndet skall anpassas så att fläkten kan starta och gå mycket långsamt med både det nya och R17 inkopplat.

Förslag 3 moddning:
Lek med värdena på R2 och R5 som sätter tröskelvärdet för temperaturen. Högre värde = senare tillslag. Mer pill och svårare att koppla tillbaka.

"Det skulle vara jättekul om någon duktig ville ta en titt på detta."
Ledsen men jag gjorde det trots att jag nog inte uppfyller ovanstående...
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2006/04/07 :  15:28:16  Show Profile Send AndersP a Private Message
Du uppfyller alla mina krav UrSv!

Det var precis detta jag behövde!
Tack så väldigt mycket för hjälpen.

/AndersP

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2006/04/07 :  18:07:49  Show Profile Send Bardis a Private Message
Bygg en ljuddämpare. En vadderad veckad kanal.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2006/04/07 :  20:43:39  Show Profile Send AndersP a Private Message
En kanal på framsidan och en på baksidan?

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2006/04/07 :  23:15:38  Show Profile Send Bardis a Private Message
En för inloppet o en för utloppet är det bästa. Men kanalen närmast fläkten gör mest nytta. Bygg inte kanalen för smal så det stryper luftflödet för mycket.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/04/07 :  23:38:24  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
QSC har tagigt fram "tysta" fläktar, kanske skall försöka få tag i en sådan ?

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2006/04/09 :  14:52:26  Show Profile Send AndersP a Private Message
Jag är inne på min andra fläkt redan.

Utbudet av 24-voltare är magrare än 12 volts dito. Mina erfarenheter så här långt säger att ju tystare dom är, ju mindre drag är det på luftströmmen. Originalfläkten för oljud även på de lägsta varvtalen, men blåser på otroligt bra på full spänning. Märkeffekten verkar direkt proportionell mot blåset altså. Kostar det så smakar det med andra ord. Å andra sidan går ju steget lugnare och med mer dynamiska signaler hemma hos mig än vid krävande PA-bruk så jag kan säkert komma undan med svagare kylning.

Jag har kollat noggrannare i förstärkaren nu och det blir ett fasligt demonteringsarbete för att kunna byta de komponenter som styr brytfunktionen. Detta utgår altså direkt för en temperaturstyrd fläkt; Dock en konventionell 12V fläkt med en separat liten fläktstyrning med temperatursensor som kan sättas på valfri punkt:

http://www.mcubed-tech.com/eng/product_fanamp.htm

Återkommer när detta är på plats.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000