| Author |
Topic  |
|
|
Snutten
200.000-klubben

3452 Posts |
Posted - 2002/11/07 : 03:53:49
|
Hej! Letar förstärkare just nu. Lyssnade idag på Arcam 85 samt Musical Fidelity A3.2. Tyckte A3 lät lite mer strikt och nykter medans arcam hade ett lite mer utflytet ljud med mer driv. Tror nog jag gillade A3 något mer men jag lyssnade bara ca 30 min totalt pga tidsbrist. Jag skall även lyssna på Roksan Caspian, samt kanske ngn mer (NAD S300, Classé 101 samt Lavardin IS) för att se om dessa ngt dyrare förstärkare är värda merkostnaden. Svara gärna om du har erfarenheter av dessa förstärkare! |
|
|
svensson
många inlägg är det....

484 Posts |
Posted - 2002/11/07 : 08:48:51
|
Roksan tycker jag om, har själv Caspian bioförsteg med femkanalarn. Funderar på att köpa ett femkanalsslutsteg till för att köra hela härligheten i biwire konfiguration.
Sen är det alltid spännande att handla av Hifi Art... är dom där? är dom oförskämda? nystädat? |
Det börja tidigt, så tidigt jag minns.... |
 |
|
|
Viktor
Member

210 Posts |
Posted - 2002/11/07 : 11:24:05
|
quote: Originally posted by svensson
Roksan tycker jag om, har själv Caspian bioförsteg med femkanalarn. Funderar på att köpa ett femkanalsslutsteg till för att köra hela härligheten i biwire konfiguration.
Sen är det alltid spännande att handla av Hifi Art... är dom där? är dom oförskämda? nystädat?
Hahaha, Kent i ett nötskal |
 |
|
|
svensson
många inlägg är det....

484 Posts |
Posted - 2002/11/07 : 11:50:01
|
Jo, men han e go tycker jag, så det var med glimten i ögat jag sa som jag gjorde.
En stor nypa salt och ett besök hos Melin, det är grejer det... |
 |
|
|
Nagra
Member

764 Posts |
Posted - 2002/11/07 : 13:57:21
|
| Vilka högtalare har du? Mycket handlar om mathcning, så man kan inte bara säga vilken som är bäst, alla modeller du har tagit upp här har potential, och är bra maskiner. |
ACCUrate PHASE |
 |
|
|
krelle
Member

378 Posts |
Posted - 2002/11/07 : 15:20:02
|
| satsa på Roksan, du kommer inte ångra dig.... mvh Krelle. Kent Melin är en snäll person, ibland har han lite för mycket att göra så det kan bli lite förvirrat..... |
 |
|
|
Snutten
200.000-klubben

3452 Posts |
Posted - 2002/11/07 : 20:46:56
|
quote: Originally posted by Nagra
Vilka högtalare har du? Mycket handlar om mathcning, så man kan inte bara säga vilken som är bäst, alla modeller du har tagit upp här har potential, och är bra maskiner.
Jag har ett par Snell Acoustics JIII. 2-vägs med 8 tum bas, 1 tum diskant. En ganska stor (ca 60 cm hög) stativhögtalare. Har bra klipp i basen samt musikaliska. Kan låte lite kallt i övre mellan/nedre diskant så lite värme här skadar inte. Inte de mest välupplösta högtalarna men fin helhet, spelar med bra flyt i ljudet samt bra dynamik. Kör dem biwirat. |
 |
|
|
Snutten
200.000-klubben

3452 Posts |
Posted - 2002/11/10 : 17:22:34
|
Hej. Var inne hos Kent på Hifi-Art i lördags. Fick en kopp kaffe och lite fika (trevligt). Lyssnade på Roksan Caspian, Naim 5 och Sim Audio Moon I-3. Tror högtalarna var Totem Forest eller liknande (mellanstor golvmodel med 2 element). Alla lät bra men den som imponerade mest var Moon. Tyvärr klart dyrast också. Naim 5 låter också mycket bra men kräver ganska lättdrivna högtalare då effekten ligger på ca 2x30 Watt, men mycket fint ljud. Roksan lät lite större men också "spretigare" och mindre sammanhållet. Skulle köpa Moon om jag inte sett på nätet att de kostar ca 16000 i Canada och 21000 på Hifi-Art, verkar lite stor skillnad tycker jag, kanske man kan pruta hehe. Hade ett mycket trevligt besök, Kent tar verkligen sig tid för att låta en lyssna på olika saker (var där ca 3 timmar). Den största upptäkt jag gjorde är hur stor betydelse CD-spelaren/signalkällan har! Vi spelade först på en Caspian CD och efter att ha bytt till Naim 5 CD blev framförallt basen så mycket bättre! Blev minst sagt förvånad!
|
 |
|
|
Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts |
Posted - 2002/11/10 : 17:24:56
|
| Är det moms på priset i Kanada? |
 |
|
|
linkan
Mångalen...!?

545 Posts |
Posted - 2002/11/10 : 17:46:59
|
I-3:an kostar 18000 NOK på http://www.audiosolution.no/ så 21000 i Sverige är ju inte direkt nåt överpris (1 NOK = 1.25 SEK enligt DN idag). Det som tillkommer är ju moms, tull och frakt jämfört med pris i Kanada. Denna diskussion vart uppe för nåt tag sen med att några tog ut väl stora marginaler vid import av vissa amerikanska märken.... Jag var på Hifi-Art när Snutten lyssnde på dessa stärkarna och det var enormt kul att höra skillnaden på dessa 3 märken och skillnaden på de 3 olika CD-spelarna som Kent demade (Snutten nämde inte att vi även lyssnde på Moon Nova). Det som var mest intressant är hur Naim lät bra den lilla Totem-högtalaren men Roksan lät lite bättre med den större. Att sen Moon lät klart bäst var ju extra roligt för mig som är helt frälst på I-5:an. Fick oxå ett tydligt exempel på hur stor betydelse det har att man har vänt kontakten "rätt" i väggen till CD:n. Basen transformerades från att varit bumlig och loudness-liknande till att bli rapp och "normal". |
Linkan
|
 |
|
|
Snutten
200.000-klubben

3452 Posts |
Posted - 2002/11/10 : 18:04:48
|
[quote]Originally posted by linkan
I-3:an kostar 18000 NOK på http://www.audiosolution.no/ så 21000 i Sverige är ju inte direkt nåt överpris (1 NOK = 1.25 SEK enligt DN idag). Det som tillkommer är ju moms, tull och frakt jämfört med pris i Kanada. Denna diskussion vart uppe för nåt tag sen med att några tog ut väl stora marginaler vid import av vissa amerikanska märken....
Hej igen! Kul att du såg mitt inlägg! Ja du har nog rätt ang. pris, men jag ville ändå ta upp det för att just få ett svar om detta! Jag måste säga att jag också verkligen gillade Sim Audio Moon, är väldigt sugen. Men jag känner mig nästan tvingad att ta med mina högtalare för att kunna lyssna på alla dessa förstärkare med dem. Jag misstänker faktiskt att Naim 5 kan passa som hand i handske med mina Snell som har är lättdrivna (90dB). Är lite tveksam till Roksan trots alla goda vitsord den fått i hifitidningar. Dessutom såg jag i ett "gammalt" nummer (maj 2001) av H&M där man rosade Naim för-/ slutsteg NAP 150/NAC 112 (ca 22000 tillsammans). Vore också intressant att höra dessa. |
 |
|
|
n/a
deleted

776 Posts |
Posted - 2002/11/10 : 23:43:59
|
Jag är partiskt som sjutton. Men jag har sett en del i service apparaturen runt hifiklubben eftersom jag jobbar i en butik som har varit hifiklubben och som tar emot servicar på deras produkter.
Jag rekommenderar dej att fundera en extra gång på köp av NAD S300. Har sätt mycket mycket problem med dom... |
//Jonas
 Insyltad i branschen via Ljudmakarn |
 |
|
|
Snutten
200.000-klubben

3452 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 00:04:43
|
[quote]Originally posted by X-ray
Jag är partiskt som sjutton....
Jag är inte intresserad av NAD S300, dels orkar jag inte lyssna på alla möjliga och omöjliga förstärkare och dels har jag hittat 4 bra förstärkare som jag väljer bland: Roksan Capspian Naim 5 (eller deras lite större för/slutsteg) Musical Fidelity A3.2 (har dock inte hört än i vettig lokal) Simaudio Moon I-3 |
 |
|
|
jesper
Member

121 Posts |
Posted - 2002/11/12 : 00:22:18
|
Jag kör efterföljaren till dina högtalare dvs Snell Type J/IV (som är små golvhögtalre förresten) med Amplifix som förstärkare. Fungerar bra! Detaljrikt, men inte tröttande. Precis som jag vill ha det :)
|
 |
|
|
svensson
många inlägg är det....

484 Posts |
Posted - 2002/11/12 : 09:10:25
|
Snutten: Hörde kombinationen Simaudio Moon och Forest på förra Göteborgsmässan, kommer inte ihåg hos vem, men det lät överdjävligt bra tyckte jag.... |
 |
|
|
Snutten
200.000-klubben

3452 Posts |
Posted - 2002/11/12 : 13:35:51
|
quote: Originally posted by svensson
Snutten: Hörde kombinationen Simaudio Moon och Forest på förra Göteborgsmässan, kommer inte ihåg hos vem, men det lät överdjävligt bra tyckte jag....
Japp jag gillade Simaudio också, hoppas mina aktier stiger hehe.... |
 |
|
|
Snutten
200.000-klubben

3452 Posts |
Posted - 2002/11/12 : 13:37:28
|
[quote]Originally posted by jesper
Jag kör efterföljaren till dina högtalare dvs Snell Type J/IV (som är små golvhögtalre förresten) med Amplifix som förstärkare. Fungerar bra! Detaljrikt, men inte tröttande. Precis som jag vill ha det :)
Kul! Jag tror att mina JIII kommer växa några snäpp med bättre elektronik, ska bli kul nät jag bestämt mig vilkem stärkare jag skall ha. |
 |
|
| |
Topic  |
|