Author |
Topic |
Snoop
Medlem, HiFi Norr
4184 Posts |
Posted - 2006/04/10 : 23:10:34
|
Tack för alla underbara tips, nu ska det shoppas !!!! |
[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2] Moderator på Minhembio
|
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2006/04/11 : 01:22:40
|
Nja, jag har en platta med Tim med, och jag tycker inte att det är lika spännande själv, men smaken är som den är, som vi vet. :)
|
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
|
|
labrat
Member
394 Posts |
Posted - 2006/04/11 : 12:15:53
|
Haha, jo så är det ju. Vilken skiva är det du har? Personlige gillar jag först (självtitlade) bäst.
|
Sandoz in the rain |
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2006/04/11 : 17:38:43
|
Tja oj, skivan ligger i Sverige, och jag är Mexico, så det får jag kolla när jag kommer till Svedala nästa gång. |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
|
|
alpinist
RödaTråden-vinnare
963 Posts |
Posted - 2006/04/18 : 21:56:02
|
Hej igen! Lovade ju lite tips för ett tag sedan...
Topp 5, just denna kväll:
Maria McKee: "Life is Sweet" Heather Nova: "Oyster" Tina Dickow: "Notes" Jennie Abrahamson: (2 demolåtar på Digfi, CD till hösten) Kathryn Williams: "Little black numbers"
McKees skiva är inget gullande. En tung, intensiv skiva, som dock tar lyssnaren med upp från mörkret igen, genom de två sista låtarna "Life is Sweet" och "Afterlife". Marias röst är helt otrolig, måste höras. Stark & intensiv.
Heather Novas röst älskar man eller så förstår man ingenting. Jag har varit stenhårt fan sedan -98...
Tina Dickow är en dansk singer/songwriter, som med lågbudgetinspelningen "Notes" fått till en lysande samling låtar, som hon sjunger med på ett mycket personligt och gripande sätt.
Jennie Abrahamson sjöng tidigare i Heed och Yukon AK, och ni som hört dem vet att Jennie har en kristallklar, skyhög sopran, som lätt som en fjäder svingar sig upp bland de höga tonerna. Att hon dessutom är en fantastisk låtskriverska visar demolåtarna på Digfi. Är väldigt nyfiken på hur hennes skiva kommer att låta!
Kathryn Williams skiva är lågmäld, vemodig, lite cello dyker upp ibland. En helgjuten skiva med nästan inte ett dåligt spår. Rekommenderas! |
Tremolo junkie! |
|
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
|
Stefaeri2001
Member
563 Posts |
Posted - 2006/04/19 : 13:45:18
|
Jeff Buckley: Grace Jennie Löfgren: same Tom Waits: Swordfishtrombones Antony & The Johnsons: same Tori Amos: Under The Pink (just denna vecka)
Nästa vecka är det fem andra...finns så många plattor inom denna genre - om den definieras så pass brett som här...
Stefan |
|
|
thosod
Member
111 Posts |
Posted - 2006/04/27 : 15:26:54
|
J.J. Cale James Taylor
|
|
|
MONTANA
Member
534 Posts |
Posted - 2006/04/27 : 19:22:00
|
Som mange har nevnt, kommer man ikke utenom Tom Waits, som har skrevet utallige sterke låter og som ofte plagieres av andre artister, f.eks. Norah Jones, Rod Stewart og mange, mange andre.
Noen flere artister i denne sjangeren som har en musikk med sjel, nerve og egenart er: - Grey De Lisle - Alison Krauss - Nick Cave - Townes Van Zandt - Midnight Choir - Walkabouts - Chris & Carla - J. J. Cale.
En rekke artister som selv er bedre musikere enn songwriters har en tendens til å "stjele" låter fra slike originale artister som er nevnt foran. Et godt eksempel er Eric Clapton. Mange mennesker går i den tro at Clapton har skrevet låten "Cocaine", bare fordi det er Clapton som fremfører låten i 99 % av alle ganger den spilles på radio. Faktum er at "Cocaine" er en av J. J. Cales mange sterke låter, og det er også - for meg - et faktum at Cale sin originale fremførelse av denne låten er vesentlig mye bedre enn Claptons bleke kopi.
|
HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com / www.emmlabs.com System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no |
|
|
mikethebike
Member
305 Posts |
Posted - 2006/04/27 : 22:26:59
|
Bob Dylan Tom Waits Joni Michell Van Morrison Neil Young Kirsty MacColl
... oops, en för många
|
I'm reliable sources, I'll tell ya anything you want me to know |
|
|
dL
Starting Member
21 Posts |
Posted - 2006/05/02 : 14:09:22
|
Sophie Z Joni Mitchell Elin Sigvardsson Sheryl Crow Doris Mauro Scocco (gärna sjunget av Lisa Nilsson) Eva Cassidy
Lite för många och några gränsfall. Men likväl, ljuv musik. |
//// dL |
|
|
Stickan
Member
1725 Posts |
Posted - 2006/05/18 : 23:15:46
|
SarahMc Lachlan Billy Joel(Songs in the attic-liveplatta-finns billigt nu på cdon-grym) Jackson Browne Paul Simon Marc Cohn |
Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö. |
|
|
Ranefjord
Member
422 Posts |
Posted - 2006/05/19 : 21:36:43
|
Tidiga Joan Baez (60-tal). Oslagbart bra! |
Snoogens |
|
|