HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Kamera Stativ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/04/05 :  17:31:06  Show Profile Send Snoop a Private Message
Tja, nu är jag less på att få katastrofala bilder för att man är halvskakis på händera

Har idag en rätt så billig digital kamera Canon Ixus 430.

Hade tänkt mig ett billigt och stabilt stativ under 1000kr

Vad har ni att rekomendera.

Tack på förhand!!


[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2006/04/05 17:32:04

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/04/05 :  17:38:26  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Jag köpte ett "Velbon" för ca:800:- som egentligen är avsett för videokamera.
Fördelen med detta är att man skruvar fast en platta på kameran som senare kan
användas som snabbfäste på stativet.
Nackdelen är dock att kameran blir lite otympligare vid bärbar användning,men det överlever jag,för det går på några sekunder att montera och demontera kameran på stativet.
Snabblås på benen ska du absolut ha(kanske inte finns något annat idag?)för smidighetens skull.

reel/

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2006/04/05 :  17:38:46  Show Profile Send UrSv a Private Message
Börja med att använda fördröjningen. Vill jag ha skärpa med min IXUS i lågdager så sätter jag timern på 2 s, trycker av med sedvanligt skak och sedan försöker jag stå någorlunda still i minst 2 sekunder tills bilden är tagen. Brukar funka bra.
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/04/05 :  17:46:03  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
quote:
Vill jag ha skärpa med min IXUS i lågdager så sätter jag timern på 2 s, trycker av med sedvanligt skak och sedan försöker jag stå någorlunda still i minst 2 sekunder tills bilden är tagen. Brukar funka bra.


Ja det funkar också..
Men vill man ta perfekta bilder är det nog trots allt stativ som gäller skulle jag tro.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/04/05 :  17:56:30  Show Profile Send Snoop a Private Message
Det finns ett stativ på onoff för ca 800kr vad tror ni om det

Har bättre pris där än 800kr och det är ett väldigt bra pris jag får.


ONOFF Kamerastativ 3-ben

Kamerastativ med tre ben. Tvåvägs panoramahuvud med nivåmätare.

Stativ med tre ben för kameror, digitalkameror och mindre och medelstora videokameror. Försedd med tvåvägs panoramahuvud utrustat med nivåmätare (runt vattenpass) för lättare kamerainställning vid inspelning. Panoramahuvud låsbart i önskat läge och försett med snabbfäste.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2006/04/05 17:57:49
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/04/05 :  18:19:20  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det beror nog på vilka krav du har. Själv har jag ett velbon stativ i 800-900 kr kr klassen. Det fungerar utmärkt på stabilt och rakt underlag när man har gott om tid att ställa in höjden (dvs inomhus).
Tyvärr fungerar det inte alls bra utomhus, på ojämn mark när man har lite bråttom. Dessutom är det tungt.

Det lutar åt att jag snart köper ett Mannfrotto 055MF (kolfiber). Tillsammans med ett huvud rasar priset iväg en del, dyrt ( strax över £200) men värt pengarna för mig.
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2006/04/06 :  19:38:42  Show Profile Send plind a Private Message
Hama Stativ Star 62

ArtNr.83854

299 spänn på Siba 64-160cm. Mycket prisvärt!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/04/06 :  20:47:02  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Hamastativen tycker jag är direkt skit. Vingligt från början helt utan känsla. Fast dom är inte dyra

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/04/06 :  22:31:56  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Använder ett äldre Manfrotto 190 (med ett 141RC huvud till)
Passar bra för ganska många olika användningsområden

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2006/04/07 :  16:14:15  Show Profile Send edison a Private Message
Har också Manfrotto 190/141RC-kombon.
Stabil och "håller livet ut", duger gott även till stora kameror/objektiv.
Skall man enbart fota med tex en IXUS skulle jag nog kalla det för en lätt 'overkill'

För plåtning med tex IXUS och liknande små riktigt lätta kameror kan dom flesta stativ funka bra, utom dom allra klenaste typ såna för 150-300 spänn, fast även såna KAN duga...men dom ger oftast ingen direkt känsla av att hålla ihop mer än 'några svängar' ute i det fria...

Hänger förstås mest på hur mycket man behöver den extra stabiliteten som lite rejälare saker ger.

En bekant som skaffade ett medelbilligt stativ (typ 400-500 kr) för ett tag sen säger sej iaf numera få "kanonbilder" varje gång, med sin lilla & lätta digikompaktkamera.
Vad som är kanonbilder är iofs upp till honom, hehe...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2006/04/07 16:17:27
Go to Top of Page

nl
Member

324 Posts

Posted - 2006/04/07 :  17:23:19  Show Profile Send nl a Private Message
Har du inte funderat på ett enbensstativ? Tycket det verkar ganska praktiskt speciellt när man ska ta med kameran någonstans där man inte vill hålla på att ställa upp ett helt trebensstativ.
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/04/07 :  17:38:24  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Fattigmansstativ:

Tag ett snöre och gör en ögla som man kan ha foten i. Sedan knyter man fast andra ändan i kameran och sträcker uppåt när man ska fotografera. Det är inte bara billigt, utan tar också väldigt lite plats i hoppackat tillstånd. Funkar förstås inte för självporträtt...

I vissa situationer kan en minitripod vara tillräcklig:


...perspektiv...
.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000