Har köpt tre spillbitar bänkskiva 40*40 som skall limmas ihop till en plint till min Lenco L75. När jag lägger ihop dem visar det sig att de inte är riktigt plana. Det glipar som värst 2 mm mär man lägger dem mot varandra.
Min fråga blir då: Kann detta glapp klämmas ihop då man limmar/skruvar ihop bitarna, eller måste det slipas/hyvlas först?
/Per
SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder sammanfoga medelst smält metall
Tänk på att lägga skivorna så att du får ådringen på den undre - den i mitten | och den övre -. Du får mycket bättre hållbarhet och det slår sig inte lika mycket vid olika fuktighet. Antar att du inte vill att saker och ting ska flytta på sig bara för det blir sommar...
Jupp! Om du tittar på hur en plywood skiva är uppbygd. Det är bara för att trät inte ska bli som en stor båge. Om du tittar på mitt system så har jag general fel på den hyllan som stärkaren står på. Helt pga att jag hade hjärnsläpp i örat eller nått åt hållen... Tänkte inte på att stärkaren väger 18 pannor och kanske inte vill ha en enkel skiva och de är INTE kvadratiska.
Det var nog det bästa bygge jag sett på länge. Du "lurade" trät med plyfa. Snygt som bara den och det kommer nog inte att slå sig heller. Kul med udda lösningar.