HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tips på billiga högtalarkablar ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

ers
Member

194 Posts

Posted - 2006/04/04 :  22:35:02  Show Profile Send ers a Private Message
Hej !

Efter ommöblering har min nuvarnade blivit för korta och tänkte därför skall nya(re) längre. Kommer att behöva minst 3,5m. Vet inte om man skall köra biwire eller inte, hör man skildnad ??

Nåja, jag behöver tips på nya eller begagnade kablar för runt 1000:-

Förslag emottages...

PS: Har idag singlewire med Supra Ply 3.4


Mvh Anders

Edited by - ers on 2006/04/05 19:45:02

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2006/04/04 :  23:48:33  Show Profile Send Larsen a Private Message
Helt omöjligt att ge dig ett relevant förslag då det beror på din smak och din utrustning/rum. En dyr kan låta sk*t och en billig bra.... eller tvärtom. Handlar om att matcha.

Kolla om du kan få låna hem några olika för att själv jämföra. Det är mitt tips i all välmening

Annars kan du säga hur du upplever din anläggning idag och om det är något du vill ändra i tex klangbalans. Då kanske någon här eller någon lokal handlare kan komma med några förslag. Detta gäller såklart där dom nu skall spela.

Lita på dina egna öron

Har ingen koppling till varumärket Larsen

Edited by - Larsen on 2006/04/04 23:53:23
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/04/05 :  01:33:54  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Enkelkardeligt: Audioquest Type2/4 eller EKK.

Annars: Normal högtalarkabel 1,5 eller 2,5 mm2 i lämplig färg och form.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

ers
Member

194 Posts

Posted - 2006/04/05 :  08:03:18  Show Profile Send ers a Private Message
Larsen -> Jag är nöjd med ljudet idag, lagom av allt.

guldfisk -> EKK kan jag skaffa gratis på jobbet, grejen är ju bara att den är apful om man inte gör något med kabeln. Förslag ?

Mvh Anders
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/04/05 :  08:10:38  Show Profile Send Vox a Private Message
Ta en EKKJ 4 x 2.5. Den är svart och tjock, ser helt enkelt maffig ut.


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2006/04/05 :  08:30:48  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Tycker att den kabel du har är en alldeles förträfflig kabel. Köp samma fast längre är mitt tips.
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/04/05 :  08:31:42  Show Profile Send Manga X a Private Message
Köp hem EKK från jobbet.
Köp kabelstrumpa från t.ex. Elfa.
Voila!!! En snyggkabel!!!


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

n1o_0
Member

200 Posts

Posted - 2006/04/05 :  09:02:24  Show Profile Send n1o_0 a Private Message
glöm inte lite krympslang
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2006/04/05 :  09:17:47  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=7502287684&ssPageName=MERC_BC_RSCC_Pr4_PcY_BIN_Stores_W0_IT

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2006/04/05 :  10:26:14  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
Hej!
En mycket trevlig kabel i din prisklass:
http://www.hifiklubben.com/SE/Produkter/Kablar/Hoegtalarkablar/QED_Silver_Anniversary_Kabel_Silver.htm

Mvh Håkan
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2006/04/05 :  10:26:47  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Supra Ply är en bra högtalarkabel. Likt "the Leafs" rekommenderar jag samma sort fast längre. Det är bra med förtennta ledare. Även enledare är bra.

Strunt i bajvajer är mitt råd. Motivering kan du läsa i följande länk: http://www.sonicdesign.se/biwire.html



P.S. Dock bör du vara medveten om att hörbara skillnader mellan olika högtalarkablar är mycket liten. Nästan bara om du har högtalare som har en knepig lågimpediv last och jämför "tunna"* eller "tjocka"* kablar märks det skillnad. Likaså högtalarkablar som är separata "+" och "-"-ledare är inte bra (ger hörbarhet) eftersom induktansen blir hög och därmed agerar diskantfilter. Sådana kablar anser jag vara felkonstruerade.

* Hög eller låg resistans D.S.


Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..

Edited by - Knoppen on 2006/04/05 10:30:49
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2006/04/05 :  10:48:42  Show Profile Send Stormen a Private Message
bromsrör låter kallt o sterilt (naket) men mycket detaljrikt. En del gillar det ljudet. (kräver lite installation) Tror man får prova sig fram, en del använder svalanderfläta. En billig o bra allround är just supraplyn som nämns tidigare. Men man får väl prova in eftersom det handlar om att ha en kabel som passar till ens system.
Go to Top of Page

steffo74
Member

188 Posts

Posted - 2006/04/05 :  11:04:31  Show Profile Send steffo74 a Private Message
Gå på en längre supra ply 3.4 om du är nöjd idag eller 3.4s
Skall testa min 3.4 mot nyköpt3.4s i helgen och se vad jag kan höra för skillnad, om det är någon.
Har testat många i denna prisklass men tröttsamt är det att det inte blivit bättre med någon annan.
Av dyrare kablar så testade jag en mit terminator 4 som var bra men lite dämpad i toppen och lite fet, mer släpp i supran.
Också testat en dyr jäkel (Audience 24). Avslöjade lite väl många brister men helt fantastisk hos min kompis.
Supra sword begagnad är väl fortfarande lite dyr, men den jag kan tänka mig att byta till denna då jag är nöjd med min supra idag.
MVH
Stefan

Nöjd tills man vet bättre!
........och just nu BlutEngel i cd:n och Hocico och Soulfly
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/04/05 :  11:33:51  Show Profile Send marens a Private Message
Ofta är det smidigare med en rund kabel än en med fyrkantigt tvärsnitt och då kan rondo (med 4 ledare) vara ett bra alternativ. Även den är låginduktiv och har tennpläterade ledare.

Edited by - marens on 2006/04/05 11:34:25
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/04/05 :  12:26:32  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Min - i och för sig ganska ringa - erfarenhet är att biwire inte är värt den extra utgiften det innebär. Visst hör man i regel lite skillnad till det bättre. Men jag har alltid upplevt större skillnad mellan olika högtlarakablar än mellan single- och biwire av samma sort.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/04/05 :  13:32:49  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Min - i och för sig ganska ringa - erfarenhet är att biwire inte är värt den extra utgiften det innebär. Visst hör man i regel lite skillnad till det bättre. Men jag har alltid upplevt större skillnad mellan olika högtlarakablar än mellan single- och biwire av samma sort.


Har inte testat grundligt själv precis, men vad jag har läst ska detta skilja sig åt ordentligt mellan olika högtalare. Vissa högtalare låter varken bättre eller sämre om man biwirar dem, medan andra låter klart bättre med biwire-koppling.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/04/05 :  13:54:30  Show Profile Send marens a Private Message
...man hör så mycket (ordvist intended).

Man får ju halva kabelpåverkan om man kopplar ihop blecken vid högtalarna när man kör "biwire". Det är ju bättre...

Edited by - marens on 2006/04/05 13:55:05
Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2006/04/05 :  14:50:29  Show Profile Send kris69 a Private Message
audioquest cv4 eller QED Silver anniversary om du vill ha lite mera luftighet och detaljer. Tror att den senare kostar ca 75 -80 kr/m.

Du kan också titta på neotechs lite billigare sortiment som finns på lösmeter. De har rätt många alternativ från ca 30 - 250 kr/Meter.

Vill du ha en kabel som ser riktigt snygg ut så kolla viablue som säljs via Creative Audio.

Edit: Läste för slarvigt i den inledande texten

" Vi borde prata mera om våra öron"

Edited by - kris69 on 2006/04/05 14:54:06
Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2006/04/05 :  14:52:34  Show Profile Send kris69 a Private Message
Har också fått tips från chatpolare från audiogon om dessa kablar.
www.realitycables.com
Jag har dock aldrig hört dem.

" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/04/05 :  16:21:40  Show Profile Send mayro a Private Message
knoppen skrev
quote:
Dock bör du vara medveten om att hörbara skillnader mellan olika högtalarkablar är mycket liten.


hahahaha knoppen.. Du är bara för skön du...

Jag kan med mitt senaste lilla inköp lätt påstå du sällan haft så totalt fel enligt min åsikt som i dessa rader du skrev...

Fasiken.. Det har blivit riktigt roligt här på forumet numera.. Förutom "tomtar o troll" så är det kul ordväxling med en hel del humoristiska inlägg också.. Knoppens tillhör bland dom bästa på länge...Ärligt så skrattade även Lena gott här...

Ja jäklar...

Knoppen. Jag menar ärligt och utan elakhet att vi blev roade av ditt inlägg..Så inget elakt även om det GÅR att utläsa så. Läs med ett leende...Vi har ett sådant här i alla fall.För det var rätt lustigt att läsa strax efter man införskaffat en rätt ok högtalarkabel.

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2006/04/05 16:25:22
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2006/04/05 :  17:10:15  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Ja det är klart att det måste underhållas lite här på forumet!

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2006/04/05 :  17:10:22  Show Profile Send Passerati a Private Message
quote:
Stormen
bromsrör låter kallt o sterilt (naket) men mycket detaljrikt
Bromsrör... har faktiskt aldrig ens tänkt tanken förrens nu, vilken rördimension/godstjocklek hade du testat

Mvh Passerati
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2006/04/05 :  17:57:01  Show Profile Send Larsen a Private Message
quote:
Jag är nöjd med ljudet idag, lagom av allt.

Dåså? Köp sådana du har fast längre, precis som någon sagt

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

ers
Member

194 Posts

Posted - 2006/04/05 :  19:24:20  Show Profile Send ers a Private Message
Ok, då har jag lite att fundera på. Jag har ju inte testat någon annan kabel än just Supra Ply 3.4 därför vet jag inte om ljudet är bra eller om det kan bli bättre !?!

Följd frågor:

1. Spelar det någon roll om kablarna till högtalarna är lika långa ? Som nuvarande möblering är så räcker det om det ena är ca 3.5meter och den andra ca 2meter lång ?

2. Supra Sword vad det någon som nämde. Den kan jag oxå få för vettiga pengar dvs runt 2700:- (3m), är den värd det ??




Mvh Anders

Edited by - ers on 2006/04/05 19:28:52
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/04/05 :  19:31:11  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Någon som funderat på om bromsrör kanske skulle vara mindre lämpligt för att det saknas ytterhölje?
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/04/05 :  19:33:45  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Någon som funderat på om det går att sätta på ett ytterhölje?

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000