HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Vad kan man ta bort i slimmad XP installation????
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/04/03 :  19:45:16  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Jag struntade i Win 98 i sonens burk pga krångel med drivrutiner och allmänna spykänslor över det OSet. Nu blir det en så slimmad XP installation som bara möjligt i stället.
Vad kan man ta bort? Jag funderar på att INTE koppla den till nätet utan föra över filer programm mm via USB minne eller CDr skivor vid behov.
Kan man ta bort Internet Explorer??
Vad går att ta bort utan att systemet krashar?

Mvh Johannes.

PS: det är en 400MHz burk med 192 MB RAM.

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/04/03 :  20:41:32  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det är egentlige väldig lite som går att ta bort. Du kan ju lägga till/ta bort komponenter vid installationen och senare via kontrollpanelen men i MB räknat så blir det inte så stor skillnad.

Internet Explorer "finns inte" längre i den meningen att det inte längre är ett separat program, det är helt enkelt en del av fönsterhanteraren (dvs alla fönster som du öppnar i XP kan användas som webbläsare). Från detta följer att IE inte går att ta bort (en annan följd är detta gett MS problem med div. komkurrensmyndigheter med det är en annan historia).

Jag tycker dock det kan vara värt att påpeka att XP med dagens mått faktiskt inte är så stort (runt 1 GB eller så), ex. en Linuxinstallation med fönsterhanterare, webbläsare osv är faktiskt inte så mycket mindre (jag tror en full Red Hat installation är till och med större)
Med tanke på vad hårddiskar kostar nuförtiden är 1 GB faktiskt inte så mycket att bråka om.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/04/03 :  21:10:57  Show Profile
Har en licens kan du ju med gott samvete ladda ner någon strippad version så slipper du krångla själv.
Xp-lite, Windows tiny xp för at dra ett par exempel, dessa versioner tar inte många Mb i utrymme. Tiny xp ligger på 100 Mb ungefär.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000