HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Min högtalar impedans spökar!! Hjälp!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Neo
Member

53 Posts

Posted - 2002/11/06 :  21:54:03  Show Profile Send Neo a Private Message
Hej!

Mätte bak på mina högtalare (med bi-wiring) som skulle vara på 4ohm med en multimeter.
På bas anslutningen så var det ca:3.5 ohm och på mid/high så visade
multimetern >oändligt<. När jag mätte när bryggan mellan anslutningarna var ansluten så fick jag åter igen ca: 3.5 ohm. Skall
man inte kunna mäta 4ohm här?? Är det fel på högtalarna?? Båda visar lika mycket! Tacksam för alla tips!

neo

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/11/06 :  22:25:25  Show Profile Send n/a a Private Message
Mäter man direkt över anslutningarna mäter man DC resistansen, det är inte samma sak som impedans.
Impedans är väl "växelströmsmotståndet", det varier med olika frekvenser.
Hoppas att jag inte är helt ute och cyklar...
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2002/11/06 :  22:32:44  Show Profile Send joakim a Private Message
Som sagt det finns ett motstånd som gäller likström (DC) och det är det du har mätt. Och det är väl inte en helt modig gissning att gissa på att den där oändliga resistanssen du uppmätte berodde på en kondensator i signalvägen (förmodligen i filtret)

Resistansen hos ett par högtalare är av tämligen litet intresse ifall du inte skall in och pilla med filter och sånt.

Det du förmodligen ville mäta är impedansen och den beror på frekvensen så den blir klurig att mäta på ett enkelt sätt med en vanlig multimeter då den kommer att variera med signalens frekvens.
Go to Top of Page

Neo
Member

53 Posts

Posted - 2002/11/07 :  10:26:34  Show Profile Send Neo a Private Message
Puuhh.... då är det inget fel då...
Man tackar för dom bra svaren. Tack Tack :)

neo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000