HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 javascript - hjälp från någon kunnig?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/04/02 :  19:40:55  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
</style> 
<script language="javascript">
<!--
function openit(w, h) {
var win_width = w;
var win_height = h;
newWindow = window.open("minbildsida1.htm", "_blank", "width=win_width, height=win_height, resizable=no toolbar=no");
}
// -->
</script>


<form><input type="button" onclick="openit(460,760)" value="Bild 1"></form>



Varför funkar detta inte? Det funkar utmärkt om jag i funktionen anger tänkta siffror...men en än mer generisk form är ju att kunna ange nya browserns storlek vid anropet...




Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2006/04/02 :  21:06:12  Show Profile Send Ayn a Private Message
Du har glömt att skriva $ framför win_width och win_height, så de tolkas inte som variabler.

Korrekt kod ska alltså vara:

newWindow = window.open("minbildsida1.htm", "_blank", "width=$win_width, height=$win_height, resizable=no toolbar=no");

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2006/04/02 :  21:50:19  Show Profile Send JonasY a Private Message
Det är en ganska dum idé. De som har Javascript avslaget kommer nämligen inte att få se några bilder ...

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/04/02 :  23:35:31  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Då får man väl informera om att javascript skall vara påslaget

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2006/04/02 :  23:40:03  Show Profile Send JonasY a Private Message
Eller ännu bättre: Använda ett system som inte kräver Javascript, eller alternativt använda "Unobtrusive Javascript".

Man skall aldrig "kräva" något av besökaren.

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/04/02 :  23:44:15  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Säg det till FSB

Annars ser väl Ayns rättelse bra ut.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2006/04/02 :  23:59:34  Show Profile Send Ayn a Private Message
JonasY, jag håller inte med. Du har en poäng i att det finns siter som tar till onödiga lösningar med extrajox för problem som skulle kunna lösas på ett mycket enklare, och mer bakåtkompatibelt, sätt.

Men att hela tiden hålla sig bakåtkompatibel är inte bara av goda. Det finns drösvis med skojsiga siter som gör det de ska bra pga att de använder relativt nya tekniker (såsom AJAX) på ett bra sätt. Utan dessa hade de inte kunnat göra siten lika bra. last.fm är ett bra exempel.

Därmed inte sagt att jag gillar javascript - jag kan det inte ens - tvärtom är javascript i minst 4 fall av 5 ett otyg, och borde ersättas med annat. Men ibland har det sina poänger.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2006/04/03 :  08:56:57  Show Profile Send JonasY a Private Message
Jag har aldrig sagt att man inte skall bruka Javascript. Det jag förespråkar är att man använder Javascript på ett sådant sätt att sidan även fungerar om man har Javascript avslagen . Googla gärna på "Unobtrusive Javascript".


Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP

Edited by - JonasY on 2006/04/03 09:17:43
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/04/03 :  11:40:31  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Ayn: Tack! Skall testa det. På faktiskt.se skrev dom att jag skulle använda + tecken runtom mina parametrar, dvs +win_height+.
$ känns väldigt mkt mer script...
Varför kan jag inte på riktigt få typbestämma mina parametrar?

Om man vill ta upp ett nytt fönster (ny browser) med bestämd storlek - går det utan att blanda in javascript?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2006/04/03 :  12:07:26  Show Profile Send Ayn a Private Message
Nej, såvitt jag vet kan du inte specificera storleken utan att använda javascript. Du kan fixa ett nytt fönster, men inte kontrollera storleken på det, tyvärr.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2006/04/03 :  13:54:33  Show Profile Send brewitz a Private Message
Hmmm, finns/fanns det inte "dynamic HTML" där saker som fönsterstorlekar var utomordentligt enkla att styra?? Tyvärr tror jag det utgår från ngn objektmodell i IE.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/04/03 :  16:24:20  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
OK. Tack alla. Skall testa lite mer ikväll hemma.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000