Author |
Topic |
|
bjornsva
Starting Member
26 Posts |
Posted - 2006/04/02 : 13:22:35
|
Jag har nu i princip allt material till mina ProAc kloner hemma eller på väg hem och planerar att köra igång med bygget under kommande vecka. Innan jag drar igång har jag dock några frågetecken kvar som behöver rätas ut.
Det första gäller basreflexröret. Det har varit skitsvårt att hitta ett rör med 75mm innerdiameter innan farsan hittade papprullar på sitt jobb med måttet 76mm. Dessa rör är 1cm tjocka och styva som få så jag tror dom kommer fungera klockrent
Det jag tänkte höra med er är hur viktigt det är att ha en basport för att undvika blåsljud? Eftersom röret är så tjockt vet jag inte om en basport går att montera (och så är dom så fula) så därför tänkte jag skippa dessa och ist montera en tunn aluminiumring runt basreflexröret, bara för att få högtalarna lite snyggare
Så vad tror ni? Kommer det fungera utan basport? |
Edited by - bjornsva on 2006/04/02 13:35:35 |
|
skrutten
Member
619 Posts |
Posted - 2006/04/02 : 16:19:50
|
För mig är en basport liksom röret och eventuella "trattar" inräknade, men hursomhelst så kommer det att fungera utan trattar med bara rör. Det blir mer turbulens vid port öppningen men ett 75mm rör skall inte ge blåsljuds problem (törs jag nästan lova). En liten "baffel" vid rörets ände innuti högtalaren är alltid bra för att minska turbulensen på den sidan av röret som annars blir mycket värre än på utsidan. Hoppas att denna inre "baffel" finns med på din ritning. Lycka till med byggandet. |
Hellre ledlös än lödless |
|
|
bjornsva
Starting Member
26 Posts |
Posted - 2006/04/02 : 17:06:17
|
http://www.mds.se/?artnr=375001
Om du med "baffel" och "tratt" menar samma sak (det jag länkar till ovan) så hade jag inte tänkt använda några till röret på insidan av högtalaren men nu när jag hör att den är bra att ha kan jag ju montera dit en. Säg till om jag missuppfattar vad du menar.
Kan det påverka negativt att röret är såpass tjockt som 1cm? |
Edited by - bjornsva on 2006/04/02 17:08:41 |
|
|
skrutten
Member
619 Posts |
Posted - 2006/04/02 : 17:49:26
|
Tratt var kanske ett dåligt ord, men jag menar att mds porten i länken är en tratt som innuti lådan fungerar som en liten baffel. Rörets tjocklek är i ditt fall utan betydelse, det är bara bra om det är stablit.
|
Hellre ledlös än lödless |
Edited by - skrutten on 2006/04/02 17:51:23 |
|
|
bjornsva
Starting Member
26 Posts |
Posted - 2006/04/02 : 20:21:44
|
Tror ni jag måste korrigera längden på röret då jag inte använder portar eller kan jag köra enligt ritningens 140mm? |
|
|
skrutten
Member
619 Posts |
Posted - 2006/04/02 : 20:45:22
|
Du kan korta röret ngt, kanske 2 cm. Annars så säljer både HIFI kit och Ljudia rör med rätt dimension - gör inte MDS det oxå? Förresten DLS hemsida har en instruktion http://www.dls.se/pdf/brxbp.pdf |
Hellre ledlös än lödless |
Edited by - skrutten on 2006/04/02 20:46:22 |
|
|
bjornsva
Starting Member
26 Posts |
Posted - 2006/04/02 : 21:24:23
|
Rören hos Hifikit, MDS och DLS har ytterdiametern 75mm men innerdiametern ligger på 69mm och det blir lite väl långt från originalritningen.
Går det att uppnå samma effekt med endast ett rör som om röret hade haft portar om man ändrar längden på det? |
|
|
skrutten
Member
619 Posts |
Posted - 2006/04/02 : 21:48:20
|
Helt korrekt dom är mindre i innerdiametern, lite löjligt att dom liksom specar ytterdiametern. |
Hellre ledlös än lödless |
|
|
GrodanB
Member
89 Posts |
Posted - 2006/04/02 : 22:17:51
|
quote: Du kan korta röret ngt, kanske 2 cm. Annars så säljer både HIFI kit och Ljudia rör med rätt dimension - gör inte MDS det oxå? Förresten DLS hemsida har en instruktion http://www.dls.se/pdf/brxbp.pdf
Både i texten som du länkar till och det jag har läst i böcker säger att man skall korta röret om man lägger till "trattar". Sådeles är det så att om man tar bort densamma skall man lägga till på rörets längd om man tar bort dem.
(fetstil för att försöka hålla koll på det hela... Om jag nu lyckas ;) )
Är längden i ritningen gjord för "trattar" så borde man lägga till om man tar bort dem?
|
/Tobias
|
Edited by - GrodanB on 2006/04/02 22:22:40 |
|
|
bjornsva
Starting Member
26 Posts |
Posted - 2006/04/02 : 23:13:25
|
Ritningen och beskrivningen av basreflexröret/porten är väldigt luddig, eller vad säger ni själv?:
"Port is 140mm long by 75mm internal diameter and located about 350mm from top of cabinet, and if desired with internal flanges placed at both port ends inside the cabinet to reduce air turbulence (use either 100 x 100mm square MDF which can also brace side walls or PVC pipe flange)"
Det framgår inte hur originalet såg ut på denna punkt, om den hade avrundad port eller bara ett rör. Eftersom dom var så ospecifika kanske det är av mindre betydelse hur man bygger?
Jag fick ett tips som jag tyckte lät som en bra idé. Eftersom röret är såpass tjockt som 13mm så kunde jag ist för att montera en svart "tratt" fila en avrundning direkt i röret för att uppnå en liknande effekt. Tror ni det finns nog mycket att ta av för att uppnå ett bra resultat? |
Edited by - bjornsva on 2006/04/02 23:17:40 |
|
|
skrutten
Member
619 Posts |
Posted - 2006/04/03 : 16:54:08
|
GrodanB helt korrekt, jag gjorde en tankevurpa. |
Hellre ledlös än lödless |
|
|
dadygee
Member
160 Posts |
Posted - 2006/04/04 : 12:02:47
|
om DU ska ha samma avstämning så får du lägga till en halv centimeter på rörets längd om du ska använda 76mm i stället för 75. OM du har ett par meter rör så kan du alltid testa med lite olika längder och se vad som passa dig/ditt rum bäst. Kapa till 3 par rör med längderna 13,5cm 14cm och 14,5cm.. |
"är det 60gig du har i fickan eller är du bara glad att se mig?" |
|
|
bassman
Member
402 Posts |
Posted - 2006/04/04 : 16:30:48
|
Räkna också med att det inte kommer att låta likadant i början, utan ljudet kommer att ändras allteftersom elementet blir inspelat. Som sagt, jag köpte papprör på HIFI-kit och sågade i olika längder och fick ändra med tiden. Ju kortare rör, desto basigare, "maffigare" ljud, ju längre, desto luftigare, lägre bas. Det där med blåsljud tror jag du kan glömma helt och hållet. |
Det låter bättre med helrör på bänken
|
|
|
GrodanB
Member
89 Posts |
Posted - 2006/04/05 : 10:53:24
|
quote: Jag fick ett tips som jag tyckte lät som en bra idé. Eftersom röret är såpass tjockt som 13mm så kunde jag ist för att montera en svart "tratt" fila en avrundning direkt i röret för att uppnå en liknande effekt. Tror ni det finns nog mycket att ta av för att uppnå ett bra resultat?
Japp det kan fungera. Med en handöverfräs och en kullagrad avrundningsfräs kan det bli snyggt också.
Genom att fräsa ner röret på insidan och fräsa avrundingen i MDFen. Kan du få det snyggt. Dvs. ingen papp som sticker ut. Men skall du fanéra kan det bli lurigt att få till det. Då skulle jag använda plastrattar för det blir nog snyggas mot fanéret. |
/Tobias
|
|
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2006/04/05 : 11:12:06
|
"Port is 140mm long by 75mm internal diameter and located about 350mm from top of cabinet, and if desired with internal flanges placed at both port ends inside the cabinet to reduce air turbulence (use either 100 x 100mm square MDF which can also brace side walls or PVC pipe flange)"
Står det inget om avrundade rörändar skal du till 99% räkna med att detta skrivna avser ett "omoddat" rör, dvs rakt utan avrundade ändar.
Plattan på 10 x 10 cm är den där "innerbaffeln" som både styvar upp lådan och gör att röret "lastas" mer lika i både inre och yttre ände = bra att göra så oavsett du rundar av rörändarna eller inte.
Just innerbaffel nämns som bra att ha i infon hos SEAS till ett av deras kit, minn inte vilket av kiten dock. www.seas.no
PS: Angående avrundade ändar har jag nånstans läst att rörets längd "skall" justeras så att "mitten" av avrundningen skall ses som respektive ände, dvs röret INKL ändarna blir då aningen längre medan den delen av röret som är helt rak blir aningen kortare än urspungliga ritningens (förmodat) helt raka rör är.DS
|
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
Edited by - edison on 2006/04/05 11:16:06 |
|
|
|
Topic |
|