HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Bygga högtalare? Blev fågelholk..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2006/03/27 :  23:02:21  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Ett allmänt tips för de som hava ett par brädlappar över hemma: bygg fågelholkar!

Hade tänkt att inom kort påbörja ett litet bygge av någon diy-högtalare (troligtvis lancetta). Att slöjda har väl inte varit min huvudsyssla under de tio (tjugo) senaste åren, men efter att bla ha pratat med svärföräldrarna i helgen så är det tydligen så att det är så här års det är bra att få upp lite fågelholkar för inflyttning. Så igår gick jag och inventerade de brädlappar som blivit över i garaget, började såga, hamra, spika och ... det ser faktiskt ut som en holk! Av rosa och röda brädlappar - manligt! (de hade den färgen sen tidigare), Fåglar! detta är nya trenden inom in och utredning! Häng med...

Glädjande nog såg vi i morse vid frukost att utanför fönstret i päronträdet var det visning på nya holken, herr och fru blåmes hade tydligen bestämt sig för besittning och jagade bestämt iväg talgoxar och andra spekulanter. Någon budgivning blir det inte tal om. Hoppas de kommer trivas och att det blir småblåmesar till sommaren...

Kände att min karma blev bättre genast, mycket tillfredställelse och en lite varm känsla inombords... Och övning inför högtalarbygget blev det, har ni tänkt på att en holk och en högtalare är väldigt lika?

Ny holk ska snickras ikväll... Hur stor ska en holk förresten vara för att locka Kungsörnen? Utopia Grande?

Min anläggningstråd

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2006/03/28 :  00:02:16  Show Profile Send Bubbel a Private Message
quote:
Hur stor ska en holk förresten vara för att locka Kungsörnen? Utopia Grande?


Ett stort bashorn är nog mer lockande .

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2006/03/28 :  18:24:10  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Bashorn?

Borde locka kända fågelarter som basgamen eller den sabeltandade basfinken

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2006/03/30 :  18:48:38  Show Profile Send Passerati a Private Message
quote:
Borde locka kända fågelarter som basgamen eller den sabeltandade basfinken
Farligt farligt jag har hört att basgamen är riktigt obehaglig
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000