Author |
Topic |
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2006/03/27 : 23:02:21
|
Ett allmänt tips för de som hava ett par brädlappar över hemma: bygg fågelholkar!
Hade tänkt att inom kort påbörja ett litet bygge av någon diy-högtalare (troligtvis lancetta). Att slöjda har väl inte varit min huvudsyssla under de tio (tjugo) senaste åren, men efter att bla ha pratat med svärföräldrarna i helgen så är det tydligen så att det är så här års det är bra att få upp lite fågelholkar för inflyttning. Så igår gick jag och inventerade de brädlappar som blivit över i garaget, började såga, hamra, spika och ... det ser faktiskt ut som en holk! Av rosa och röda brädlappar - manligt! (de hade den färgen sen tidigare), Fåglar! detta är nya trenden inom in och utredning! Häng med...
Glädjande nog såg vi i morse vid frukost att utanför fönstret i päronträdet var det visning på nya holken, herr och fru blåmes hade tydligen bestämt sig för besittning och jagade bestämt iväg talgoxar och andra spekulanter. Någon budgivning blir det inte tal om. Hoppas de kommer trivas och att det blir småblåmesar till sommaren...
Kände att min karma blev bättre genast, mycket tillfredställelse och en lite varm känsla inombords... Och övning inför högtalarbygget blev det, har ni tänkt på att en holk och en högtalare är väldigt lika?
Ny holk ska snickras ikväll... Hur stor ska en holk förresten vara för att locka Kungsörnen? Utopia Grande? |
Min anläggningstråd |
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2006/03/28 : 00:02:16
|
quote: Hur stor ska en holk förresten vara för att locka Kungsörnen? Utopia Grande?
Ett stort bashorn är nog mer lockande .
/Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2006/03/28 : 18:24:10
|
Bashorn?
Borde locka kända fågelarter som basgamen eller den sabeltandade basfinken |
Min anläggningstråd |
|
|
Passerati
Member
3449 Posts |
Posted - 2006/03/30 : 18:48:38
|
quote: Borde locka kända fågelarter som basgamen eller den sabeltandade basfinken
Farligt farligt jag har hört att basgamen är riktigt obehaglig |
|
|
|
Topic |
|