HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Erfarenhet av Intelligent Sound IS8?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2006/03/27 :  20:11:51  Show Profile Send Piggen a Private Message
Kära forum,

Är det någon som har någon erfarenhet av Intelligent Sounds (http://www.intelligentsound.se/) produkter och då framförallt deras (hans) IS8 stativare?

Anledningen till att jag frågar är att en god vän till mig har varit hos Petter och lyssnat. Visst lät det alldeles förträffligt bra, men han var lite rädd för att tröttna på ljudet efter ett tag.
SÅ, vad har ni för erfarenheter av dessa skapelser?

Förresten, inom parantes, påminner inte filosofin lite om Öhmans skapelser? Med en väldigt korrekt återgivning...

Ja, jag vet att det finns någon gamal tråd om detta i arkivet...men den är typ 3 år

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!

Edited by - Piggen on 2006/03/27 20:44:10

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/03/28 :  16:41:52  Show Profile Send marens a Private Message
Jag har lite erfarenheter från IS högtalare. Har lyssnat på några olika modeller i olika sammanhang. Gemensamt för ljudet är att det är väldigt "in your face". Tydligt skulle man kunna säga men även övertydligt kan man tycka. Ett särskillt stabilt stereoperspektiv har de också.

Kan dock intyga att många sitter väldigt nöjda med IS högtalare utan planer på att byta till något annat så några indikationer på att man tröttnar på ljudet på lång sikt verkar inte finnas direkt.

Vad gäller filosofin så finns det vissa likheter med Öhmans filosofi. Bland annat att man behandlar ljudet från högtalarna tredimensionellt och strävar efter att anpassa hur högtalarna sprider ljud efter hur öronen uppfattar ljud normalt. Även dynamisk linjäritet ägnar de båda energi åt i sina konstruktioner.

Ungefär där slutar väl likheterna kan man säga. Öhman är till skillnad från Petter extremt öppen med hur högtalarna är konstruerade och varför (han kan/vill tekniskt och vetenskapligt motivera minsta konstruktionsdetalj) medan Petter är raka motsatsen: extremt hemlighetsfull.

Men visst gör de bra högtalare båda två. Vem som gör bäst högtalare vågar jag inte svara på. Vore roligt att jämföra IS8 med pi60s tex någon gång.
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2006/03/28 :  18:48:19  Show Profile Send Piggen a Private Message
Tack för den infon marens!
Ska upp till stockholm i påsk och lyssna hos Petter. Ska bli riktigt kul
Har du (eller någon annan) någon uppfattning om huruvida dom är särskilt krävande vad gäller kringutrustning? Min gode vän har en Denon 3806 receiver som ska stå för kraften i händelse av affär.

Verkar vara mycket hokus-pokus med filtren till högtalarna.

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/03/28 :  19:14:02  Show Profile Send marens a Private Message
De är väldigt okänsliga och okrävande för förstärkare mm. Funkar med lite av varje.

quote:
Verkar vara mycket hokus-pokus med filtren till högtalarna.
Mjo, det är tydligen väldigt hemligt som sagt. Det viktiga man måste ha i huvudet är bara att detta är "helt vanliga" högtalare som följer fysikens lagar precis som alla andra, så man inte faller för det mystiska som annars är så lätt i hifisammanhang. Får man inte veta något om vad som är speciellt med filtrena så väger man inte in det i omdömet helt enkelt. Man låter ljudet som det faktiskt låter avgöra istället.
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2006/03/29 :  20:04:13  Show Profile Send Tomas a Private Message
Jag har för mig att de gör studiomonitorer med väldigt hög upplösning. Inget man direkt har i vardagsrummet!


MVH

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2006/03/29 :  21:19:14  Show Profile Send Piggen a Private Message
Tomas skrev:
quote:
Jag har för mig att de gör studiomonitorer med väldigt hög upplösning. Inget man direkt har i vardagsrummet!


Mmmm, det är nog en sanning med modifikation. Tidigare var det nog så, men dom senaste åren har dom gjort högtalare för hemmabruk också.
Hur dom skiljer sig från varandra? Ingen aning

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/03/29 :  21:24:22  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Jag har för mig att de gör studiomonitorer med väldigt hög upplösning. Inget man direkt har i vardagsrummet!
Tja, varför inte? Varför nöja sig med sämre ljud hemma?

Piggen: Det är samma högtalare som de säljer för hemmabruk som för studiobruk.
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2006/03/30 :  16:50:53  Show Profile Send Smackman a Private Message
Is8 dom som kostar ca 27k har jag för mig låter väldigt bra och kan nog spela ut många andra mer kända märken.
Ljudet är väldigt detaljerat med stor närvaro och transparens .
Mvh


Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/03/30 :  18:50:13  Show Profile Send CC a Private Message
Samt riktigt kul basåtergivning...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000