HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Blyaccar och lägen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2006/03/23 :  23:10:02  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
Håller på med ett bygge som innefattar ett antal blyackar av den "normala" typen som man hittar i ex. UPS:er och villalarm, alltså Slutna Gel-ackar;

http://www.biltema.se/products/productimage.asp?iItemId=95120

Inget konstigt så långt, men när jag laddar ackarna uppstår ett svagt, nästan bubblande ljud som jag aldrig har hört förut när det gäller denna typen av ackar

Jag har också för mig att man kan använda dom i alla lägen, på sidan, upp-och-ner osv. -när man laddar acken får den aldrig vara upp-och-ned, men det är väl OK att ladda den när den ligger ner på sidan, eller har jag helt fel för mig?



Livet är för kort för mono

Edited by - mr. Triatic on 2006/03/23 23:10:53

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2006/03/24 :  00:12:11  Show Profile Send cittroman a Private Message
Det ska inte vara några problem att ladda dom liggandes på sidan.

Vad har du för spänning när du hör bubblande/väsande från ackarna?

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2006/03/24 :  07:37:14  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
->Cittro
Runt 13V, jag kör med en "intelligent" laddare

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2006/03/24 :  10:57:04  Show Profile Send cittroman a Private Message
Mkt konstigt.
"Gasningen" som det kallas brukar inte börja förrens vid ca 14,2v

13v är knappt underhålls laddning.

När du "startar" laddningen vilken spänning kommer den upp i då? (anslut multimetern och kolla maxsänningen)

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2006/03/24 :  12:37:56  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
kollade i morse, det är runt 14V eller strax över som det börjar bubbla.. kollade idag med en batteriguru här på jobbet, det är tydligen normalt men jag har aldrig hört att blyaccar beter sig så..

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2006/03/24 :  15:45:43  Show Profile Send cittroman a Private Message
Tyckte det var konstigt att det bubblade vid 13v.
Lite bubblande kan som din guru sa vara ok.

Men om det pyser är det inte bra då har ventilen för övertryck öppnat och släpper ut övertrycket, den är självåterslutande men förångad vätska lämnar batteriet och sker det många ggr så blir det som med ett bilbatt utan vatten, haveri.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2006/03/24 :  17:17:21  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Jag skulle nog använda just dessa batterier i horisontellt läge. Jag har också sådana på jobbet och de skvalpar väldigt mycket. Det finns dock andra sorters blyackar som har gel som också kan används i valfri position.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2006/03/24 :  19:46:50  Show Profile Send cittroman a Private Message
På sidan skall vara ok dock ej uppochner.

http://www.biltema.se/Archive/Documents/Technical_docs/all/80/80-410.pdf

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2006/03/24 :  20:52:11  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
ja, nu har dom laddat i nån timme utan att vare sig bli varma eller explodera, så det verkar gå bra 8-)

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000