HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Vinylforum
 Systemdek II...känner du till den?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pinballark
Starting Member

9 Posts

Posted - 2006/03/22 :  23:40:31  Show Profile Send Pinballark a Private Message
Hej.
Jag har blivit nyfrälst på vinyl igen!...jag är oerhört glad att jag inte gjorde som så många andra under främst 80-talet: att sälja sin vinylsamling för att komplettera upp den med enbart cd´s.
Visst har jag massor med dubbelt på cd nu, men vinylen är SÅÅÅ otroligt mycket roligare att plocka med och framförallt att det låter så bra.

Nåväl...till mina frågor:

Min stora fundering är hur min skivspelare ter sig jämfört med dagens spelare i samma prisklass.
Jag har en Systemdek II med originalarm och Ortophon OM-30.
För detta betalade jag 1982, 5000:- ink "puppa".

Jag har nyligen köpt ett riia-steg (Pro-Ject phonobox se), vilket jag känner ligger i min prisnivå.

För övrigt har jag Kef Q-90 och en nyköpt Seeker A-1 Förstärkare.

I ärlighetens namn så köpte jag spelaren mycket på sitt utseende (sånt pratar man inte högt om ) och tycker även idag att den ser oerhört cool ut...men det får ju givetvis inte äventyra ljudet.

Har du koll på min skivspelare och kan lämna ett omdömme så vore jag tackssam, för jag står i begrepp att köpa en ny "puppa".
Skulle vara så himla kul att jämföra den på plats med något i samma prisklass.

Så...alla kommentarer är välkomna.

Tack
/Stefan

(edit-lagt till ett årtal)

Edited by - Pinballark on 2006/03/22 23:57:45

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2006/03/23 :  10:06:20  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Gillar SYSTEMDEK II skarpt, lyssna mycket på den. Tycker den står sig väl mot dagens spelare.
Tonarmen liknar lite den som sitter på AR RD 40. OM 30 är helt ok, går ju byta till en OM 40 nål men den har jag aldrig lyssnat på.
Ser väl ingen anledning för dig att byta spelare, kanske arm och pickup.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

plysch
Member

183 Posts

Posted - 2006/03/23 :  21:33:43  Show Profile  Visit plysch's Homepage Send plysch a Private Message
Är nålen sliten på PU'n? Köp en ny isåfall, för 1200:- får du svårt att hitta nått bättre (tycker jag, gillar OM30 skarpt). Men det beror förståss på hur mkt. du tänkt spenderat.
Go to Top of Page

Pinballark
Starting Member

9 Posts

Posted - 2006/03/24 :  14:18:57  Show Profile Send Pinballark a Private Message
Tack för svaren.

Postar en uppföljande ny tråd.

/Stefan
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000