Author |
Topic |
|
Gabe
Member
536 Posts |
Posted - 2006/03/22 : 15:26:22
|
Så här ligger det till: Jag har 4 plattor med Miles Davis, som jag verkligen gillar: 1. Sketches of Spain 2. Porgy and Bess 3. Kind of Blue 4. Miles Ahead. Samtliga inspelade innan Miles gled över till funk och elförstärkt. Den sidan av Miles faller mig inte i smaken. Men det finns ju en och annan inspelning att kolla upp ändå. Frågan är bara vilken? Finns det någon eller några skivor som håller samma höga standard som de skivor jag redan har? Tar tacksamt emot tips! hälsar Gabe |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2006/03/22 : 16:02:50
|
"Amandla" är rätt kul. "Round about Midnight" kanske? |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Boergars
Member
1641 Posts |
Posted - 2006/03/22 : 16:18:30
|
Från samma period:
Bags Groove Walkin´ Workin´ Steamin´ Relaxin´ Cookin´ Friday/Saturday night at the Blackhawk
Något nyare (strax före elgitarrerna och syntarna): Seven steps to heaven Miles Smiles In a silent way Nefertiti och min favorit: Jack Johnson
Ännu nyare (80-tal) We want miles Star people
/Per |
SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder sammanfoga medelst smält metall |
|
|
lindome
Member
1054 Posts |
Posted - 2006/03/22 : 16:19:04
|
Bästa Miles plattan är:
Somethin' else. Artisten heter dock Cannonball Adderly. Miles Davis och Cannonball Adderly delar rampljuset på denna fantastiska platta. Köpes helst på vinyl 180 g. Fantastiskt bra inspelning.
Gjord i samma tidsera som Kind of blue
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2006/03/22 : 17:00:06
|
Ja, den är mycket bra! |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Sceptic
Member
746 Posts |
Posted - 2006/03/22 : 18:06:40
|
Vinner "Sketches of Spain", eller andra Miles inspelningar, ljudmässigt nå´t på SACD utgåvorna |
|
|
bliss
Member
681 Posts |
Posted - 2006/03/22 : 20:16:19
|
Somethin' else är verkligen en riktigt bra platta och ett underbart komplement till KOB. |
Oh by the way, which one's Pink? |
|
|
shaft
Member
524 Posts |
Posted - 2006/03/22 : 20:28:39
|
Håller med föregående inlägg. Mycket bra där. Fast ni borde ha smisk för att ni glömde två av de bästa: 1. "Milestones" 2. "Someday my prince will come"
Sååå givna köp och från ungefär samma period som trådstartaren redan är inne på. Ok en är lite tidigare (Milestones) och den andra lite senare. Fint sväng i båda! Lite mer direkta än Kind of Blue. /Shaft |
|
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2006/03/22 : 23:00:55
|
Jag har en dubbel-LP som heter "Circle in the round" om jag inte misstar mig, den tycker jag är grymt bra. Likaså finns det ett gäng skivor, har sett en LP-box med 6 LP tror jag, och de heter någonting med "Whitches brew" eller något likande, har bara hört en låt från någon av dessa skivor, men ser jag boxen någon mer gång slår jag till direkt. |
J. Ullberg |
|
|
shaft
Member
524 Posts |
Posted - 2006/03/23 : 09:34:06
|
"Bitches Brew" från Miles fusion-period. Aquired taste;-) Finns en komplett CD-box med den kompletta Bitches Brew sessions om 4 CD från CBS. Jättefin booklet med massor av info och foton. Rekommenderas. Fast räkna inte med att det låter som Kind of Blue. Nu är vi på en annan planet! /Shaft |
|
|
Gabe
Member
536 Posts |
Posted - 2006/03/23 : 10:19:17
|
Tack för alla tips. Det blir till att gräva djupare i både plånboken och "miles-historien" då!Sånt är kul! hälsar Gabe |
|
|
shaft
Member
524 Posts |
Posted - 2006/03/23 : 21:17:00
|
OCH när du ändå är igång på Miles så läs hans självbiografi - fascinerande läsning!!! Fast helst på engelska så slipper du utryck som "snorta cola" etc. ;-) /Shaft |
|
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2006/03/23 : 22:04:44
|
quote: "snorta cola"
Den var bra
Man kanske skulle skola om sig och bli översättare, det verkar vara låga krav.
Såg en entimmes dokumentär om Miles för inte så länge sedan, det var intressant. |
J. Ullberg |
|
|
Mupp
Member
72 Posts |
Posted - 2006/03/25 : 16:49:46
|
Om du ska skaffa nån av åttiotalsplattorna så se upp för original CD-n. De låter helt kasst. Jag har både Tutu och Amandla och de är outhärdliga hårda i ljudet. Men det ska visst finnas remastrade versioner av dessa... |
|
|
shaft
Member
524 Posts |
Posted - 2006/03/26 : 13:29:18
|
Buggson, Visst är den underbar ;-) Miles hade ju ett minst sagt uttrycksfullt (host host) psråk med många "Motherf....r" etc per mening. Om jag inte minns fel så blev översättningen hemsk även på det uttrycket typ Maorsakn....re eller nåt sånt. Boken vilar på vinden alternativt hos en släkting i källaren så jag kan inte kolla. Har fö köpt en riktig first edition hardback på originalspråk. Som sagt missa inte denna bok! /Shaft |
|
|
|
Topic |
|