HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Vinylforum
 Nåltryck, armbyten, pickupanslutning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rovis
Member

274 Posts

Posted - 2006/03/22 :  12:53:52  Show Profile Send rovis a Private Message
Hej!

Jag har en E.R.A. 444 som jag från början var väldigt nöjd med, men efter några smällar i samband med min förra flytt har den inte riktigt varit sig själv. Och jag är rädd att nålen blivit lite skadad av ett par olyckor där jag tappat armen på skivan. Och så tror jag att motorn börjat gå lite ojämnt, för ibland kan det svaja lite grand, men det är kanske skivorna som är vågiga?

Hur gör jag egentligen för att justera nåltryck och liknande på den här tonarmsinfästningenen? På andra spelare brukar det finnas små käcka graderade rattar att vrida på, men här är jag helt lost.

Och jag kan inte riktigt se hur jag skulle göra för att ta bort tonarmen från fästet och montera dit en ny, men alla verkar ju hålla på och byta tonarm för jämnan, så jag antar att det är nånting som borde vara görbart?

Sen funderar jag på vilka pickuper som passar. Den shure m75 som sitter har jag läst har en väldigt vanlig standardinfästning, men hur gör man med vikt och sånt? Justerar man för det i arminfästningen nånstans?

Spelar PU-skalet någon roll rent tekniskt, eller är det bara en prydnad/dammskydd? Finns det något att vinna på att köpa ett annat?

plysch
Member

183 Posts

Posted - 2006/03/22 :  15:19:04  Show Profile  Visit plysch's Homepage Send plysch a Private Message
Du har ju den blanka runda vikten längst bak på armen, lossa på insexskruven & skjut den frammåt/bakåt beroende på om du vill öka/minska nåltrycket. Efter att du har monterat ny pu får du justera detta enligt tillverkarens rekomendationer. Du behöver naturligtvis en nålvåg då det ej finns någon skala på vikten.
http://www.vinylbutiken.com/ säljer några olika vågar om det är så att du inte har någon.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2006/03/22 :  15:56:47  Show Profile Send Zombie a Private Message
lägg ett par urklippta pappersremsor på pickupskalet när nål + tonarm är i jämvikt (svävar - inget nåltryck) rör sig armen lätt nedåt? rör den sig i sidled med en lätt knuff? Då är lagren rätt OK. Är axeln till den inre skivtallriken skadad/sned?
Har du en mall där du kan se om pickupen spårar rätt? Om inte skaffa dig en, och gå till Analogue Addicts eller the Vinyl Engine. Där finns massor med info. ERA är en fin och snygg spelare tycker jag. Har du bytt rem på den?

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/03/22 :  16:08:48  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Som sagt:
Svaj --> Första misstänkt = Dålig eller oljig rem

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2006/03/22 16:09:10
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/03/22 :  16:54:33  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message
Det är en lite speciell tonarm som skall ställas in så här.

Justera först höjden så att tonarmen är parallell med tallriken och pickupen når skivan, det finns en skruv som gör att du kan justera detta på den vertikala axeln.

För sedan tilbaka den vikt som sitter inkilad i bakre änden av "tonarmsskalet" så många skalstreck på ovansidan av tonarmen som svarar mot det nåltryck pickuptillverkaren rekommenderar. Varje skalstreck svarar mot 1/10 dels pond (grams) nåtryck.

Justera sedan den stora vikten för att tonarmen skall komma i balans och nå skivan som i ursprungsläget. Den skjutbara vikten ligger då vid skalstreck 20 som exempel.

För slutligen fram den skjutbara vikten och lås den i sitt främre lägen under pickupskalet.

Då har du ställt nåltrycket!

Anledningen till att ERA byggde tonarmen med 4 st fjädrar istället för ett traditionellt lager var att man ville eliminera det glapp som alltid uppstår i lager.

Sen är jag fundersam över om det verkligen är en 444, dom brukade ha en gummiplatta medan 555 och 666 hade den tonarm som visas på bilden. Det är kanske en hybrid.

Era har ett "inverterat" lager i tallriken, nylonbussningarna brukar ta slut och det blir glapp som skapar problem med svaj och ojämn gång. Det kan vi återkomma till om du har problem med det.

Pickupen är monterad genom att dens skruv som ligger ovanpå pickuphuset håller en piduphållare i någon sorts mjukplast. Pickuphållaren brukar efterhand behöva "spännas upp" för att ge bra kontakt. Du ser vad du kan göra när du tar bort den.

Lycka till!

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2006/03/22 :  17:08:21  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag har haft en ERA 444 för en massa år sedan och den hade precis en sådan tonarm. Det står ju 444 på spelaren så det borde väl vara en sådan då?

Nålvåg behövs inte, varje streck motsvarar 0.1g men det skrev väl Bo Hansson som också beskrev metodiken för att justera på ett utmärkt sätt.

Spelaren är rätt OK men mycket känslig för akustisk återkoppling så lite stabilisering och dämpning av lådan samt lämplig placering ger stora förbättringar av ljudet.
Go to Top of Page

rovis
Member

274 Posts

Posted - 2006/03/22 :  18:10:24  Show Profile Send rovis a Private Message
Tusen tack! Det här forumet är verkligen guld! När jag är färdig med flytten om ett par veckor ska jag ge mig i kast med justerandet.

Kul att det är fler som haft en spelare som min, och som har positiva minnen. Då vågar jag mig kanske på en följdfråga, riktad främst till Mats och Bo... Givet att jag fixar eventuella glapp och ger spelaren en väldämpad uppställning på ett stumt underlag, hur långt är det värt att bygga vidare på den? Jag har sneglat på diverse pickuper och RIAA:n i 1500kr-klassen, är det overkill? Visst kan jag flytta med prylarna vid en maskinuppgradering, men det finns ju fler hål att stoppa hifi-pengarna i, där de kan göra omedelbar nytta.
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/03/22 :  21:28:34  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message
ERA skivspelarna har bra rumbleavstånd, eftersom det är en liten och svag motor. Tonarmen är begåvad eftersom den är en av de få som inte fungerar som en orgelpipa - den är till skillnad från de flesta inte utformad som ett rör.
Men på grund av låg massa, lite för vek drivning och upphänging i de överförande delarna så är det bara en medioker spelare. Jag ringde dåvarande importören Claes Sandels, Audio Stockholm omkring 1973 och bad honom förklara vad det kunde komma sig att en Garrard 401 eller Thorens TD124 med påtagligt mer rumble ändå lät "bättre" det var mera "drag" i musiken. Han tyckte nog att jag var galen, deå ERAn hade bättre data både i avseendet rumbleavstånd och hastighetsstabilitet.
Idag (efter 30 år) har jag svaret på dom frågorna och har kommit till samma slag av frågor vad det gäller förstärkare. Hur kan en liten förstärkare med begränsad effekt och dataspecifikationer som inte är i toppklass, ändå "låta" bättre än den toppspecade förstärkaren. Får avvakta 30 år till så får vi se om jag får svaret på frågan.

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000