HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Grateful Dead live-samlingar ska plöjas igenom
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2006/03/22 :  11:48:17  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
I dag kom min senaste paket från Ginza. Tre samlingar av live från Grateful Dead. Ska bli kul att lyssna igenom dem med tiden … för det handlar om totalt 13 cd och många av dem klockar runt 70 minuter per cd!
Är med på andra forum också och där vimlar det av deadheads … som pratar så mycket om dessa plattor att jag var tvungen att kolla upp vad det är för grejer *s*
Än så länge verkar det ganska lovande, men det kan ta lite tid innan man orkar plöja igenom alla *ler*

Det handlar alltså om följande skivor:
Ladies and Gentlemen … The Grateful Dead: Fillmore East New York April 1971
Movie soundtrack
Steppin' Out With The Grateful Dead: England '72.

Edited by - pick-me-up on 2006/03/22 12:19:52

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/03/22 :  23:04:07  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Fanns en relativt lång artikel om deras live släpp, om inte i senaste, så i näst senaste Stereophile. Intressant, inte för att jag är ett "deadhead" men det är ju musikhistoria av stora mått ialla fall tycker jag.

J. Ullberg
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2006/03/23 :  09:53:50  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Hej Buggsson!

Kul att någon hör av sig … Jag är inte heller någon riktig ”döskalle” *s* … men när man har läst så otroligt mycket om deras legendariska liveplattor, så var jag bara tvungen att skaffa några för att kunna bilda min egen uppfattning.

I går lyssnade jag igenom den första fyrlingen = Ladies and Gentlemen, och till min förvåning håller den rätt så hög klass. Ljudet är hyfsad bra för att vara inspelad nästan 35 år sedan. Man skulle kunna göra en riktig bra sammanfattning av den på en enkel-cd!

Det är tydligen så att inget band är så oerhört mycket dokumenterad genom liveinspelningar som de är. Det finns tiotals officiella liveskivor av deras musik att köpa än i dag, (fast vissa kan vara svåra att hitta).
Få grupper har någonsin haft så hängivna fans som deras. Det fanns förut folk som reste världen runt för att se de att uppträda flera veckor i följd.

Om någon är sugen att få veta hur deras musik låter så rekommenderas i första hand American Beaty och Workingman’s Dead, båda från 1970! Sen kan man gå vidare till någon live-album.

För gemene man är de fler-cdboxar kanske inte att rekommendera.

P.S. Jag köpte tidningen *ler* men har inte hunnit läsa igenom den ännu. D.S.

Edited by - pick-me-up on 2006/03/24 18:47:00
Go to Top of Page

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2006/04/06 :  17:23:20  Show Profile Send dahlfalk a Private Message
Det är farligt att snöa in sig för mycket på Grateful Dead, det kan bli dyrt ;)
Då kommer man nämligen att börja köpa Dick´s Pick´s volymerna. De är små fina boxar
med 3-5 cd´s i varje med bara massa liva/osläppt material från dead. Det finns i
dagsläget 36 volymer och det forsätter bara att komma fler oxå... Dessa volymer
är inte bara svåra att hitta, de kostar också ~500 sek per volym! Om man inte
beställer från staterna iof... Men jag lovar, dessa volymer är sjukt bra! :D
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2006/04/06 :  21:41:25  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Okej dahlfalk!

Nej *skrattar* … jag ska ine snöa in för mycket på GF, lovar. Har faktiskt inte ens lyssnat den sista boxen ännu. Det var bara så att efter att ha läst så mycket om Grateful Dead på ett musikforum, var jag bara ”tvungen” att kolla vad de snackade om …
Men just nu kan det dröja lite, innan jag beställer fler skivor av dem *s*

Och vad jag har förstått, så är inte ljudet på Dick’s Picks plattorna inte alltid så bra. Samt att det finns även en inbördesrangordning bland dem.

Jag läste artikeln på Stereophile, som Buggsson nämnde, och det finns nästan oändligt mycket material att ge ut även i framtiden.
Go to Top of Page

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2006/04/06 :  22:24:48  Show Profile Send dahlfalk a Private Message
Hehe, ja soundet på Deads plattor är ju inte bra. Men det är i mitt tycke mycket bra musik! Jag har själv inte "snöt in" på dem men jag gillar mycket av det de har gjort. Har därimot en kompis som har snöt in på dem och han är fattig student! Ingen bra kombination ;). Men för er som gillar Dead, kolla gärna upp Dick´s Pick´s volymerna, mycket bra musik!
Finns Stereophile artikeln att läsa på nätet??
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2006/04/06 :  22:40:24  Show Profile Send labrat a Private Message
Dick's Picks (har ej hört) kanske inte är så heta. Men de övriga är väl bra?
Låter iaf väldigt sjysst här hemma. Så vitt jag vet var Grateful Dead lite av hifi-entusiaster själva och väldigt noga med inspelningskvalitet osv.

Sandoz in the rain
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2006/04/07 :  17:04:15  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Tyvärr dahlfalk!

Tror inte att artikeln finns på nätet. Men i mitt tycke är det inte något superbra som du behöver sakna …

Gå i stället till den här sajten och sök lite där, så kommer du hitta massvis information om Grateful Dead. Finns säkert andra ställen också …

http://www.stevehoffman.tv/forums/

Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2006/04/07 :  17:05:57  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
labrat!

Det verkar vara lite hipp som happ angående ljudkvalitet på deras skivor. Så om du är noga med sånt, kolla gärna själv också adressen ovanför! Där finns det got om experter av deras musik *s*
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000