HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Har någon lyssnat på Elac 310,2 JET? Intryck finns
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2006/03/20 :  19:12:08  Show Profile Send ryst a Private Message
Behöver lite förhandsinfo innan jag smiter ner till affären och lyssnar själv.
Så ös på med intryck nu bara

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D

Edited by - ryst on 2006/03/30 17:04:48

Nykmark
Member

379 Posts

Posted - 2006/03/20 :  19:22:50  Show Profile Send Nykmark a Private Message
Aldrig hört dom själv men är nyfiken! BS 204,2 kostar lika mycket, vore intressant att veta vad det kan vara för skillnad på ljud mellan dessa två...

Det är du som avgör om din anläggning låter bra!
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/03/20 :  19:39:53  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
ryst - jag har lyssnat på dem. I affären. Alldeles nyuppackade - jag tittade på när de packades upp. Ändå dristar jag mig till att skriva några rader.

Det jag hörde imponerade nämligen starkt på mig.

Tung - i positiv bemärkelse - bas, som man inte förväntar sig av så små högtalare. Riktigt bra mellanregister. Men diskanten var vass. Vilket jag tror till största delen beror på att de var alldes nya.

Att de inte var aktuella för mig beror dels på att de kräver rejält med förstärkeri som jag inte har och dels att jag helt enkelt tycker bättre om Totem-soundet framför Elacs rent generellt.

Men jag rekommenderar verkligen ett besök i affären för an rejäl provlyssning om man är intresserad av Elac 310.2 Jet!

mvh/ Jörgen G


edit: lite omformuleringar

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2006/03/20 21:21:43
Go to Top of Page

quixotic
Member

106 Posts

Posted - 2006/03/20 :  20:48:16  Show Profile  Visit quixotic's Homepage Send quixotic a Private Message
Lyssnade på dem i butiken också (Best Sound) och visst lät de bra, fantastiskt bra. Men jag tyckte inte finishen kändes övertygande, jag hade nog väntat mig lite mer på den fronten. Ljudmässigt så hade de en väldigt fin och oansträngd diskant, bra basdjup, men saknade lite i mitten jämfört med andra stativare jag lyssnat på. Det blev aldrig de där riktigt kristallklara rösterna som jag uppskattar. Men, som så ofta i butik så är det svårt att avgöra särskilt mycket om hur högtalarna ska eller kommer att låta, det är oinspelat, knepigt möblerat... De är definitivt värda att lyssna på i alla fall, de är nog bara inte riktigt min stil men kan säkert passa utmärkt för andra.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/03/20 :  21:27:45  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
quixotic - jag tror du satte fingret på det jag uppfattar som svagheten hos Elac generellt. Bra bas och diskant - men mindre bra mellanregister.

Kommer att tänka på mitt besök i Elac-rummet på Gignosmässan i februari. Där blev jag fort lyssningstrött av en allt för påträngande diskant och väl mycket bas. Mellanregistret fanns säkert där - men man lade inte märke till det. Och de högtalarna kostade 50 papp! Har liknande intryck av andra Elac-högtalare jag lyssnat på emellanåt, så det kan vara värt för ryst att tänka speciellt på.

Men som sagt - när jag hörde 310.2 Jet var denna svaghet inte det jag reagerade på - utan att högtalarna lät så bra direkt ur kartongen.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2006/03/20 21:28:14
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2006/03/20 :  23:03:19  Show Profile Send FBK a Private Message
ryst! Gå och ta en lååång natts sömn nu, för ett byte ifrån B&W 802D till 310.2 Jet kommer inte göra dig glad. "Nergradering" är bara förnamnet.... Men nu gissar jag på att dessa ska användas till annat än som frontar för din deleller
Jag har för övrigt lyssnat på en Elac modell som heter FS-208.2 på Best Sound och den tillhör definitivt toppen i sin prisklass, runt "15" som dem kostar.

Elac FS-208.2

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2006/03/20 23:29:08
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2006/03/20 :  23:58:54  Show Profile Send ryst a Private Message
Jo jag är trött som fan på mina monster så nu blir det smått istället.

Skämt och sido så är det en bekant som som är ute efter ett par mindre burkar och han frågade om jag kände till Elac. Det gjorde jag ju inte förutom till namnet då.

Någon nämde att de behöver kraft så var är absolut minimum som man kan driva leksakerna med ?.

Ska försöka lyssna själv på torsdag om jag hinner.

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/03/21 :  08:48:35  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Det var jag som nämnde kraften. Säljarna sa det när jag lyssnade på 310.2. Hur mycket minimum är har jag ingen aning om. Kanske står på Elacs hemsida. Man kommer dit via Best Sounds hemsida.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

JAWEN
Member

310 Posts

Posted - 2006/03/22 :  03:36:27  Show Profile Send JAWEN a Private Message
Tjena ryst

Tycker inte din kompis ska köpa Elac över huvud taget, jag ska berätta varför.

På Gringo-mässan gick jag och 2 st kompisar, tidigt köpte ena kompisen en cd-skiva med för mig okänd artist, den skivan gick vi sedan runt med och provlyssnade låt nr 8 på 7-8 st av dom olika utställarnas anläggningar.

Låten var en skön akustisk låt med hyffsat upphausad/förstärkt mansröst.

Samtliga anläggningar utom just Elac spelade denna låt med bravur, Elacen's banddiskant distade något så fruktansvärt, och det på relativt mediokra volymer ??, det gick inte ens att vara kvar i rummet.

Och stackar's Bengt ( bestsound ), han hörde tydligen inte hur illa det lät där framme ( vi satt på 5 raden ), så till slut fick vi skrika SÄNK!.
Sen böt dom till den största Elac'en, men där hände samma sak

Vi talade med Bengt om detta, och efter 2 dåliga fösök av honom att försöka skylla på att det var fel på inspelningen, så log vi bara och gick därifrån.

Låten spelades oehört bra hos dom andra som vi provade efter Elac's rum.

Men jag ska erkänna att jag gick in i Elac-rummet, bara för att jag utifrån hörde att dom spelade riktigt bra, men att en högtalare inte klarar att spela vissa typer av vokala röster högt, gör att jag förkastar den som högtalare.

Kan inte en högtalare spela upp alla typer av starka röster, så kan den slängas på tippen.

MvH John
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2006/03/22 :  10:09:33  Show Profile Send ryst a Private Message
JAWEN: det var inte en dålig sågning det

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

JAWEN
Member

310 Posts

Posted - 2006/03/23 :  02:23:20  Show Profile Send JAWEN a Private Message
mmmmmmm , troligen den kraftigaste sågningen i mitt liv, kan inte blunda eller förlåta, dom är ju svindyra.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/03/23 :  03:29:10  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
En sågning från en lyssning på en Mässa,,
Är väl ovanligare att det låter bra där.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2006/03/30 :  17:03:41  Show Profile Send ryst a Private Message
Sådär då har man varit och lyssnat på högtalaren.
1:a intrycker innan lyssningen var "satan vad deg för en sån pluttig högtalare".

Elektroniken var om jag inte minns fel Rotel Ra 03 samt Rotel Rcd 02.
Musik som spelades:
Anna Ternheim - To Be Gone
Timo Räisänen - Fear No Darkness
Nils Lofgren - Some Must Dream
Be There (Ushers democd) - typ munkar ala techno, mycket bas

Måste säga att ljudet var stort, fyllde lokalen utan större problem.
För mig som är van vid diamatdiskanter så var inte "bredbandshybriden" i Elacen någon höjdare.
Det saknades toppar, fanns som sagt mest bredd vilket i sig inte är dåligt OM det nu hade funnits lite höjd i ljudet.

Högtalaren går ner till 50Hz vilket gör att bastungmusik inte låter allt för bra, det låter mer eller mindre inte alls.

Så länge man håller sig till "plingplongmusik" typ Beatles på lagom ljudnivå så fungerar den som en köksstereo alt. om man inte har några större krav även till vardagsrummet.

Tror nog min bekant som skickade ut mig på det här uppdraget så att han skulle få en "second opinion" blir nöjd vid ett ev. köp.

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2006/03/30 :  20:21:09  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Elac! En firma med det namnet gjorde bla skivspelare på 50 talet,
satt bla i AGA:s radiogrammofoner. Det kan väl aldrig vara samma
firma, eller?

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2006/03/30 :  22:09:14  Show Profile Send Melker a Private Message
Det sitter ju samma diskant element i Audiovector avantgarde fungerar den bättre där tro?

Halmstad
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000