HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Vinylforum
 Betydelse av RIAA
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

josa1
Member

91 Posts

Posted - 2006/03/19 :  15:08:42  Show Profile Send josa1 a Private Message
Jag har oklart för mig hur val av RIAA påverkar ljudet. Är det lika väsentligt att ha en "rätt" eller "bra" RIAA som PU? Finns det synergieffekter att hämta i kombinationen RIAA och PU/skivspelare? Jag har upplevs jättelyft för ljudet med uppgradering av PU. Gäller detta även RIAA?

Idag har jag en Rega P25 med Ortofon MC Bronce och MF X-LPS v3 med X-PSU. Finns det mer att hämta med en annan RIAA lösning? Jag kan ju inte ställa in gain mm med nuvarande lösning. Jag tror att RIAA fixar alla inställningar själv men det kanske går att optimera med manuell inställning. Många frågor blev det, men så är det när man inte är så insatt.

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/03/19 :  16:16:08  Show Profile Send Blue a Private Message
RIAA:t har större betydelse än man skulle kunna tro, jag har testat flera stycken på sistone och kommit fram till denna slutsats...

Men, du har ett bra RIAA, och om inte din PU har ovanliga specifikationer, så vete katten om det låter så meningsfullt att byta ut det... Har du koll på vad PU:n har för laddning och utnivå?

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

josa1
Member

91 Posts

Posted - 2006/03/19 :  16:48:10  Show Profile Send josa1 a Private Message
MC Rondo Bronze spec:
Output: 500 µV
Recommended load resistance: 10-200 Ohm
Internal impedans DC resistance: 6 Ohm
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/03/19 :  19:43:21  Show Profile Send Blue a Private Message
Okej... då verkar inte laddningen vara något problem ju. Känns det som att du får för låg gain?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2006/03/20 :  22:58:20  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Rent allmänt om kvalitén på RIAA så tycker jag inte att man kan ha för bra. Jag väljer mycket hellre bra (och förmodligen dyr) RIAA med billig pickup än tvärtom. Så näst efter kvalitén på själva skivspelaren ...

Sedan är det inte direkt för att komma åt en massa inställningar även om det kan vara aktuellt för tex MC. Mer för att det kan låta så mycket bättre.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/03/21 :  08:06:58  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message
Riaa-steget är den viktigaste förstärkarenheten i ett avspelningssystem för LP. Det ställer höga krav på begåvade lösningar för att:

Uppnå nära 60 dB förstärkning.
Korrektionsnät som uppför sig väl i dynamiska förlopp.
En kretstopologi som i möjligaste mån "maskerar" tillfällig överstyrning (skivknäppar).

Ska det bli bra blir det inte billigt - tyvärr. Kerr Mc Cosh var en föregångare, med rörförstärkare och passivt korrektionsnät. Det var på 60 talet det!

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

josa1
Member

91 Posts

Posted - 2006/03/21 :  11:41:02  Show Profile Send josa1 a Private Message
OK. Jag vet inte hur jag skall tolka detta. Skulle jag få ett ljudlyft om jag uppdraderar och i sådana fall vad är lämpligt? Det finns ju hur mycket olika RIAA som helst där ute.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000