HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lättviktsabsorbenter!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

indoles77
Member

87 Posts

Posted - 2006/03/19 :  12:54:38  Show Profile Send indoles77 a Private Message
Hej, ville bara dela med mig av ett litet experiment.

Jag hade länge gått och skissat på ett absorbentbygge, men när mina provisoriska absorbenter försvann (en helt annan historia) så blev behovet akut och snilleblixten slog mig. En absorbent helt utan trä- eller plåtdetaljer men ändå tillräckligt stabil för att stå fritt, hänga på väggen eller stapla. Avsaknaden av träregler eller motsvarande gör dessutom konstruktion till en lättviktare.

Inspirerad av tidigare trådar här på forumet åkte jag till byggvaruhuset och köpte markisolerskivor och något som kallades för ecoprim (har jag för mig). Den senare är en cellplastvariant som är mycket stabil och väldigt lätt. Cellplasten utgör stommen i form utav en 5cm tjock skiva på vilken man helt enkelt limmar markisoleringen med ett vattenbaserat sättlim. OBS! Limmet måste vara vattenbaserat för att inte smälta cellplasten, hör med personalen för säkerhets skull! Det hela kläs sedan med tyg. Tyget kan fästas på en mängd olika sätt och jag vill inte spekulera i vilket som skulle vara bättre eller sämre än det andra.

Om man vill ha rundare former kan man även klä absorbenten med en tjock polysetervadd innan man klär det med tyg. Vill man hänga dessa på väggen krävs endast ett hål i väggen tack vare den låga vikten, vilket är en av de två stora fördelarna med konstruktionen. Den andra är att det går blixtrande fort och är lätt att "bygga".

TIPS! Infästningen i absorbenten bör förberedas innan man klär den med tyg då genomgående hål med tjock tråd alternativt stora brickor (på både framsida och bakida) är viktigt för hållfastheten!

Absorbenterna är användbara som reflektiondämpare och dämpar relativt "bredbandigt". Djupbasen gör de dock inget nämnvärt åt så komplettera gärna med ett par basabsorbenter...

Min anläggning:
XTZ 99 W2MT
XTZ Class A-100
Pioneer DV-380-S
SAP Cables

Pelle
Member

417 Posts

Posted - 2006/03/20 :  15:59:41  Show Profile Send Pelle a Private Message

Bilder!


[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare]
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/03/20 :  16:10:06  Show Profile Send ohmega a Private Message
indoles77: Tack för tipset...hmm "ecoprim"..ska se om jag kan hitta det här i jönköping. Vore ju skönt om man slapp å bygga nån ram för att få till ett par absorbenter.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2006/03/20 :  16:56:42  Show Profile Send Passerati a Private Message
quote:
Pelle
Bilder!
Bilder! Det vill jag med se och gärna postat, från början till slutet av byggandet
Go to Top of Page

Nykmark
Member

379 Posts

Posted - 2006/03/20 :  18:30:25  Show Profile Send Nykmark a Private Message
Det är ju bara så förbenat kul med alla påhittiga människor här!
Jaa, bilder är kul också!

Det är du som avgör om din anläggning låter bra!
Go to Top of Page

indoles77
Member

87 Posts

Posted - 2006/03/24 :  20:09:06  Show Profile Send indoles77 a Private Message
Tyvärr kan jag inte "producera" några bilder av byggprocessen då den är över men så fort jag får lånat en digitalkamera skall jag försöka ladda upp lite bilder på den del av byggandet som återstår, nämligen att klä dem i något snyggt tyg! Just nu är de bara invirade i gamla lakan...

Min anläggning:
XTZ 99 W2MT
XTZ Class A-100
Pioneer DV-380-S
SAP Cables
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2006/03/25 :  11:35:41  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message
Ett tips om man vill ha en lätt absorbent är att köpa glasullsskiva 95mm och masonitskiva 3mm. Mycket lim och klä med tyg. Kan vara bra att använda ett tjockt tyg eller 2-3 lager tunnare tyg, eftersom glasullen inte är allt för hälsosam, ett annat alternativ är stenull som inte kliar lika mycket, dock lite sämre absorberande förmåga om jag kommer ihåg rätt.

Fördelen med att bara använda ett absorberande material är att man får en jämn absortion i absorbenten. Och om man kör med masonit eller annan tunn träskiva så tror jag det är lättare att hänga upp den.

För er som är sugna på att läsa mer om ämnet så kan jag tips om boken "Ljud och vibrationer" av H Bodén, U Carlsson, R Glav, H P Wallin och M Åbom. ISBN 91-7170-434-5.
Det finns säkert bättre böcker än denna om man bara är intresserad av rumsakustik. Jag har haft den som referenslitteratur i kursen "Teknisk akustik".


Edit: 95mm ger rel. rak absortion ner till 900Hz.
45mm -''- 1900Hz

Edited by - niklasmagnus on 2006/03/25 11:43:18
Go to Top of Page

indoles77
Member

87 Posts

Posted - 2006/03/25 :  15:15:35  Show Profile Send indoles77 a Private Message
Jag lekte med den tanken också men fick för mig, mer eller mindre välgrundat(?) efter att läst en massa forumtrådar om absorbenter, att markisolerskivor absorberar jämnare över frekvensspektrat än vanlig glasull. Glasullen är ju i sig betydligt lättare än markisoleringen så då kan man naturligtvis "kosta på sig" en tung masonitskiva, för tro mig, ecoprim:en är MYCKET lättare än den betydligt tunnare masonitskivan...

Min anläggning:
XTZ 99 W2MT
XTZ Class A-100
Pioneer DV-380-S
SAP Cables
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2006/03/25 :  16:37:14  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message
Det kan nog hända att markisolerskivan absorberar mer då den är kompaktare. Men bara så du är medveten om att det är tjockleken på skivan/isoleringen som har betydelse om man vill komma åt de lägre frekvenserna. Problemet är bara att det blir väldigt tjocka skivor om man vill ner under ~900Hz. Då kan det vara idé att köra med resonansabsorbenter. ex Helmholtzresonater eller panelabsorbent.
Go to Top of Page

indoles77
Member

87 Posts

Posted - 2006/03/26 :  18:14:12  Show Profile Send indoles77 a Private Message
Jag har fått för mig att man kan dämpa låga frekvenser med s.k. membranabsorbenter utan att de för den sakens skull behöva vara så farligt tjocka, har jag missuppfattat detta!? Inte för att markskivan skulle utgöra någon sådan men för resonemangets skull bara...

Min anläggning:
XTZ 99 W2MT
XTZ Class A-100
Pioneer DV-380-S
SAP Cables
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2006/03/26 :  19:45:26  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message
Du har fattat rätt. Membranabsorbenten funkar som ett massa-fjädersystem och gå att designa för låga toner utan att bli stora. Nackdelen är att dom bara funkar i ett bebgränsat arbetsområde.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000