HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Överhörning mellan olika källenheter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

indoles77
Member

87 Posts

Posted - 2006/03/19 :  11:29:34  Show Profile Send indoles77 a Private Message
Hej hej,

Upptäkte ett irriterande fenomen igår...

När man höjer volymen (~+30) på min Class A-100 stärkare med inställd källenhet i pausat läge hör man en tydlig överhöring från andra anslutna källenheter. I mitt fall hade jag stärkaren inställd på CD där jag har min DVD(!) ansluten som var pausad varvid jag tydligt hörde ljudet från TV:n. Denna överhöring finns naturligtvis även när man har mer normal lyssningsvolym men är då svår att uppfatta även vid lyssning på s.k. gles musik, men jag stör mig lite på det ändå...

Någon som har en idé var denna överhöring sker och om man med enkla medel kan åtgärda eller förebygga det?

Min anläggning:
XTZ 99 W2MT
XTZ Class A-100
Pioneer DV-380-S
SAP Cables

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2006/03/19 :  11:32:30  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Kan vara flera saker men kablar är definitivt en. Har du skärmade kablar brukar det inte vara dom.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

indoles77
Member

87 Posts

Posted - 2006/03/19 :  11:45:35  Show Profile Send indoles77 a Private Message
Nej, jag har inte skärmade kablar...

Jag undersökte fenomenet vidare idag och upptäckte att det var signalkablarna som var boven! Räcker det att ha skärmade mellan CD/DVD:n och stärkaren eller bör man ha skärmade även mellan TV:n och stärkaren?

Min anläggning:
XTZ 99 W2MT
XTZ Class A-100
Pioneer DV-380-S
SAP Cables
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2006/03/19 :  13:15:02  Show Profile Send Micke Y a Private Message
JAG har skärmat överallt bara för att vara säker men det kanske inte behövs. Prisskillnaden mellan de båda är försumbar så jag tycker inte det finns någon anledning att inte ha skärmat.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

indoles77
Member

87 Posts

Posted - 2006/03/19 :  17:39:10  Show Profile Send indoles77 a Private Message
Det kan mycket väl vara så att prisskillnaden är obefintlig men om det är frågan om att köpa skärmade eller fortsätta spela med sina oskärmade är skillnaden inte längre obefintlig hurvida man bara skall byta till den "prioriterade" källenheten eller alla inkopplade...

Min anläggning:
XTZ 99 W2MT
XTZ Class A-100
Pioneer DV-380-S
SAP Cables
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2006/03/20 :  10:11:44  Show Profile Send MartinN a Private Message
Hade ett liknande problem med en integrerad förstärkare,
där var det någon form av koppling mellan ingångarna. Då
hjälper inte skärmade kablar utan man måste se till att
alla andra källor är avstängda än den man vill lyssna på.

Martin
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/03/20 :  11:32:39  Show Profile Send marens a Private Message
Det är oftast inne i apparatens försteg som överhörningen blir. Det är gjort så helt enkelt och går inte att göra något åt förutom att byta till en apparat som är bättre på den punkten.
Go to Top of Page

JockeWe
Member

151 Posts

Posted - 2006/03/20 :  21:43:46  Show Profile  Visit JockeWe's Homepage Send JockeWe a Private Message
Jag hade en gång en digitalkälla som hade för hög ström som låg på och fick då överhörning på flera kanaler, det tog ett oändligt testande att komma på tyvärr. (både DVD'n och hela förstärkaren var på service) Se'n visade det sig att TV'n skickade ut ljud från DVD'n fast den var inställd på TV-kanal - Tydligen ett vanligt designfel.

Kolla iallafall att du inte kopplat en digitalsladd fel (ut-ut) eller att det är spök med någon digital källa.

(Min källa var en lite trasig, visade det sig, DAT-bandspelare)

____ ____
Joakim Wendel

Come visit my home page at http://www.violinist.nu

Edited by - JockeWe on 2006/03/20 21:46:11
Go to Top of Page

indoles77
Member

87 Posts

Posted - 2006/03/24 :  20:06:38  Show Profile Send indoles77 a Private Message
Vill tacka för alla svar och tips, men jag tror att jag börjar med att testa med skärmade signalkablar...

Min anläggning:
XTZ 99 W2MT
XTZ Class A-100
Pioneer DV-380-S
SAP Cables
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2006/03/24 :  23:49:21  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Självklart ska man ha skärmade signalkablar. RG62, kontakter å lite lödning så är du i hamn. Annars finns ju t.ex ClickTronic på Kjell&co...

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2006/03/26 :  11:29:42  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Fenomenet är känt hos alla tillverkare, och om man vill konstruera bort det blir faktiskt ljudkvaliteten lidande... NAD är en tillverkare som valt låg dämpning för att få maximal ljudkvalitet. Att byta kablar kan hjälpa till viss del men inte helt.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2006/03/28 :  18:19:13  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
quote:
Fenomenet är känt hos alla tillverkare, och om man vill konstruera bort det blir faktiskt ljudkvaliteten lidande

Jag ställer mig lite frågande till Audiovectors uttalande. Om det är överhörning så är det ju en elektrisk koppling mellan ingångarna, vilket skulle kunna påverka signalen även om man stänger av övriga ljudkällor. Jag tror inte heller att den absoluta majoriteten av tillverkare, som lyckas undertrycka överhörning på ett bra sätt, gör något som medvetet försämrar ljudkvaliteten. Nej, för mig är överhörning helt enkelt en svaghet i konstruktionen. Sedan är det upp till var och en om man kan leva med den svagheten eller inte.

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/03/28 :  18:24:16  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Jaså? Jag har en NAD och den är det då ingen överhörning i...

Däremot har jag haft en gammal Pioneer Surroundförstärkare (tillv. -96) som det var det i.

Till saken hör att NAD'en har relä för att styra ingångarna medan Pioneer'en hade någon annan lösning, säkert nån IC eller liknande.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2006/03/28 :  20:04:03  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Jag fick den informationen av Mathias B på HIFI-Klubben i Linköping, kanske den var felaktig...

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2006/03/28 :  21:08:16  Show Profile Send Terminator a Private Message
Jag har haft samma problem men bytte till skärmade kablar även till tv:n som jag har kopplad till försteget och då blev jag av med överhörningen.

Stort tack för tipset i tråden!
Go to Top of Page

JockeWe
Member

151 Posts

Posted - 2006/03/28 :  21:40:59  Show Profile  Visit JockeWe's Homepage Send JockeWe a Private Message
Jag har ingen överhörning i min Pioneer AX10i efter att jag gjort mig av med TV'n (!) och rättat till den trasiga DAT'en, ingen överhörning alls.

____ ____
Joakim Wendel

Come visit my home page at http://www.violinist.nu
Go to Top of Page

indoles77
Member

87 Posts

Posted - 2006/04/01 :  19:03:33  Show Profile Send indoles77 a Private Message
Angående skärmade kablar har jag hört att dessa många gånger tar bort "luftigheten" i musiken - någon annan som kan bekräfta det? I så fall är det kanske inte självklart att detta är rätt väg att gå... om överhörningen dessutom "sker" i stärkaren känns det ju ännu mer tveksamt att byta till skärmade kablar då jag för övrigt är nöjd med kablaget.

Min anläggning:
XTZ 99 W2MT
XTZ Class A-100
Pioneer DV-380-S
SAP Cables
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000