HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 basabsorption m.h.a. wellpapp!?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

indoles77
Member

87 Posts

Posted - 2006/03/18 :  16:54:37  Show Profile Send indoles77 a Private Message
Hoppas kunna få klarhet i ett fenomen jag nyligen upptäckt!

Efter att ha flyttat var V-rummet näst intill omöblerat (väntar fortfarande på beställda möbler) så det var en hemskt massa fladderekon. Jag improviserade med vad jag då hade att tillgå och fann en god kompromiss när jag satte upp 30 (2*15) ihopvikta flyttkartonger på sidoväggarna och täckte med tjocka textilier. Så blev det stående och jag blev väl van vid det hela och bytte även förstärkare under tiden.

Nu när flyytfirman slutligen kom och hämta sina kartonger upptäckte jag att det inte bara var fladderekon min provisoriska absorbenter tagit han om utan även en hel del bas. Helt plötsligt var basen aldeles "grumlig" och vissa sköna ljudeffekter jag njutit av var som bortblåsta.

Kartonger är ju i princip wellpapp och i wellpapp finns ju långa "kanaler" och nu undrar jag om detta kan ha påverkat basabsorbtionen i rummet. Jag gjorde en liten enkel beräkning och fann att i dessa "kanaler" som var runt 1m långa får "det plats" en helvåg 340Hz, en halvvåg 170Hz och en kvartsvåg 85Hz. Kan förklaringen till fenomenet vara att all wellpapp som jag hade utmed sidoväggarna "sög upp" basen så att den blev så där skönt rapp och precis som jag vant mig vid?

EDIT: Vill bara förtydliga att det inte handlar om någon liten marginell skillnad utan det är en enorm skillnad, tillräckligt för att vilken sambo som helst skulle höra det och även erkänna detta hur ointreserad denne än är!

Min anläggning:
XTZ 99 W2MT
XTZ Class A-100
Pioneer DV-380-S
SAP Cables

Edited by - indoles77 on 2006/03/18 17:05:45

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/03/19 :  09:52:26  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Jag är ganska säker på att ljudvågorna inte kan tränga in så långt i så trånga rör, därför fungerar wellpapp inte som kvartsvågspipa utan snarare som en absorbent. Däremot har dina kartonghögar säkert varit tillräckligt stora för att fungera som diffusor eller reflektor och i kombination med de mjuka tygerna så har efterklangen och reflektionerna i rummet påverkats så mycket att basen hörs mer tydligt.

Läs om ett experiment jag gjorde för några år sedan:
http://www.diyforum.net/phpBB2/viewtopic.php?t=754

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/03/19 :  10:25:59  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message
Hej. Mycket intressant inlägg, jag håller med LeoArietis att strömningsförlusten nog är för stor för att det skall fungera som 1/4 vågs pipa men det är klart att "rören" bidrar. Däremot att det fungerade som både diffusor och membranabsorbent. Det senare kan bidra till att sänka Qvärden i rumsresonanserna.

Jag skall genast beställa Wellpapp och testa som diffussorer. Varmt tack för tipset

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

indoles77
Member

87 Posts

Posted - 2006/03/19 :  11:19:24  Show Profile Send indoles77 a Private Message
Tack för svaren, jag hade själv svårt att köpa kvartsvågspipresonemanget men det var det enda jag kom på. Intressant synvinkel att absorption, diffusion och dämpning av högre frekvenser kan påverka basen så... Nu vet jag inte om tygerna skall få "kredit" för något då jag även adderat en kraftig sammetsgardin och en tjock matta för att få kontroll över fladderekon. Jag har nu även "ersatt" kartongerna med egenhändigt konstruerade lättviktsabsorbenter (2 på var sidovägg á 10*57*117cm) av "taveltyp". Dessa tar hand om reflektioner mycket effektivt och förbättrar även basens rapphet men det saknas fortfarande lite detaljrikedom i det lägre registret jmf. med kartongerna. Nästa steg är rena basabsorbenter men LeoArietis försök med vimplar låter också lockande...

Jag gillar att exprimentera med sådana förhållandevis billiga sätt att förbättra ljudet. Mina absorbenter har som exempel hitills bara kostat 720:- (för alla fyra) men då återstår att klä dem med något snyggt tyg. Motsvarande ljudförbättring i elektroniken skulle säkerligen kostat tiofalt...

Min anläggning:
XTZ 99 W2MT
XTZ Class A-100
Pioneer DV-380-S
SAP Cables
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/03/19 :  18:50:49  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Dom kanske fungerade som membranabsorbenter?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000