Author |
Topic |
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2006/03/20 : 19:25:23
|
Eftersom jag hade Rotelförstärkare på 90-talet och upplevde samma problem som du, så kan jag berätta att det var det som fick mig att börja experimentera med dämpbafflar. Det är enkelt att testa eftersom mineralullsskivor är billiga på byggmarknaderna. Köp ett gäng och placera ut dom på strategiska ställen och pröva dig fram till hur många du behöver. Men spela in elektroniken ordentligt först. Färsk elektronik brukar låta ljust och vasst. Ge dom några veckor till. Låt anläggningen gå när du inte är hemma för att snabba på. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
ljud
Member
687 Posts |
Posted - 2006/03/20 : 21:51:58
|
Spela in elektonik...? Gäller detta även försteg? Vet att det har diskuterats livligt, men är det din uppfatning, Björn-Ola? Vilken skillnad kan man vänta sig? Är en aning skeptisk.. Men det var jag också mot hur stor skillnaden var, mellan dåliga och hyffsade cd-spelare. |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
ljud
Member
687 Posts |
Posted - 2006/03/20 : 22:17:07
|
MERA SÅNT VILL JAG HÖRA! CC, hur länge, enligt din uppfattning, jag fattar att sker succesivt. Alltså, när är försteget fullt inspelat? (i detta fall Rotel) |
Edited by - ljud on 2006/03/20 22:17:40 |
|
|
NewMount
Member
268 Posts |
Posted - 2006/03/21 : 01:48:21
|
"FÖRSTÄRKARE, De flesta mosfetbestyckade förstärkare har en "flackare" karaktär i basen. En känd förstärkarkonstruktör har bekräftat det och förklarat fenomenet så: mosfettransistorn har negativ temperaturkoefficient och fungerar som limiter vid stora strömdrag, d.v.s. låga frekvenser. Testa med andra förstärkare som är bipolärt uppbyggda eller bra rörförstärkare, det blir ofta mer "glöd" i musiken."
Intressant! Min Adcom GFA-585 är en helt bipolär konstruktion. Vet ej hur Rotel-stegen är bestyckade. Klart är i alla fall att GFA-585 var mycket trevligare i mitt system. GFA-555, som någon testat, har jag ingen erfarenhet av.
Självklart skall inte källan underskattas, spelare jag testat från Sony (XB740), Arcam (CD72), Marantz (CD4000) och Denon (DCD-1450) har alla låtit lite annorlunda. Marantz hade nog den varmaste karaktären och Sony den mest "korrekta" (enligt min subjektiva mening). Jag menar dock fortfarande att förstärkeriet påverkar klangen mer. Som alltid är det dock en fråga om matchning. |
Gärna en Ferrari, men först en bra stereo |
|
|
ljud
Member
687 Posts |
Posted - 2006/03/21 : 09:52:40
|
Jag tror också att förstärkeriet har stor effekt på klang. Roteln kanske inte är det bästa köp jag gjort, men nu har jag den. Självfallet kan man byat saker, men som bekant för de flesta är det inte helt gratis... |
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2006/03/21 : 14:43:42
|
Tror du ska vara nöjd med ditt förstärkarköp tills vidare, kul att du märkte en förbättring med marantz, har själv sneglat länge på märket just vad gäller signalkälla. Har fått för mig att de överlag har ett "sound" som tilltalar i alla fall mig.
Även kul att du fått sån respons på tråden, jag lär mig själv en del på att läsa såna här trådar... |
Min anläggningstråd |
|
|
ljud
Member
687 Posts |
Posted - 2006/03/21 : 18:08:48
|
Jag har lärt mig otroligt mycket också, nästan lite för mycket. Säkert en hel del som är för avancerat för mig, men man kan ju alltid återkomma.
|
|
|
Merkurius
Member
1750 Posts |
Posted - 2006/03/22 : 09:02:11
|
ljud: Innan du går in i byteshysterin så tycker jag att du borde ge de prylarna du har en chans, skynda långsamt du vet Börja för guds skull med Mickes kokbok som är "Sticky" längst upp på första sidan under "Hifi" här på forumet. Du bör alltså jobba dig metodiskt fram. Jag har fastnat i byteshysterin flera gånger och många gånger har det bara blivit värre eftersom jag hela tiden hittat nya fel.
Akustiken och placeringen av högtalarna tycker jag är där du ska börja. Som mången påpekar här så är det mycket billigt att börja i denna ända och det ger förmodligen mest (bäst) resultat. Gardiner kommer förmodligen inte att hjälpa så mycket, för att dämpa i dina problemfrekvenser måste något tjockar in i rummet |
|
|
Topic |
|