HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Speciella CD-fodral (Sveriges Radio)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2006/03/13 :  08:07:55  Show Profile Send HEGE a Private Message
Hej!

Jag minns en äldre tråd, som jag inte hittar nu. Då visade någon hur som helst ett väldigt smidigt fodral som bland annat Sveriges Radio använder. Jag är hemskt trött på de vanliga plastfodralen som går sönder i tid och otid. Någon som vet vilka fodral jag pratar om och kan bifoga länken till sidan som säljer dem?

Tack på förhand!

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/03/13 :  10:39:51  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Du provade inte att googla?

"cd-fodral + kolpapp"

http://www.cdincase.se/articles.html

http://www.sidewalk.se/product.php?categoryId=8

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Zeebop
Member

84 Posts

Posted - 2006/03/13 :  12:14:19  Show Profile Send Zeebop a Private Message
Kan rekomendera "CDInCase", har beställt därifrån några gånger!
Funkat bra.
Var en höjdare att bli av med "hårdplastcasen".
Mycket smidigare och tar mindre plats med "CdInCase-fodralen".

/z
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/03/13 :  12:21:22  Show Profile Send gcs a Private Message
Någon som vet vilka fodral jag pratar
Nej det kan jag inte förstå. SRF grammofonarkivet använder inga speciella cd-fodral. Det kan väl inte vara så att du menar deras plastfickor för vinylskivor för dom ser lite annorlunda ut.
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2006/03/13 :  19:06:31  Show Profile Send HEGE a Private Message
Det var http://www.cdincase.se jag tänkte på, tack för hjälpen!

guldfisk: Nog googlade jag alltid, tycks inte ha valt rätt sökord bara.

gcs: Jag kan nästan svära på att Sveriges Radio togs upp i tråden då http://www.cdincase.se/articles.html kom på tal. Det står även på deras sida att radiostationer använder deras fickor....

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore
Go to Top of Page

Rutger
Member

135 Posts

Posted - 2006/03/13 :  21:55:13  Show Profile Send Rutger a Private Message
CD-fodral repar skivorna.
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/03/13 :  22:39:11  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Poängen med kolpappsinläggen är just att inte repa skivorna. Man måste vara lite försiktig med vilken typ av papper som används, typ syrafritt.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2006/03/14 :  07:12:28  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Vilket material som helst repar en CD, det är en myt att det finns speciella material som inte gör det.

Musiclover!
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/03/14 :  09:04:31  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Ja, men pappret viks om skivan innan det skjuts in i fodralet, vilket klart borde minska risken för repor. Valet av papper har med substratets kemiska motståndskraft att göra, det var mer en bisats.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/03/14 :  09:12:19  Show Profile Send gcs a Private Message
elitico: Det står även på deras sida att radiostationer använder deras fickor....
SR använder ingeting annat än helt vanliga originalaskar. Jag har nu kollat alla fn. 175.000 cd-skivor men nej.
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2006/03/14 :  09:36:39  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Om pappret viks om skivan minskar självklart risken för repor. Anledningen till speciell papperskavlitet måste vara för att pappret inte ska fräta på CD skivan.

Musiclover!

Edited by - Lt Andersson on 2006/03/14 09:37:07
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/03/14 :  09:43:37  Show Profile Send gcs a Private Message
Man släpper idag en hel del skivor som är förpackade i pappersfodral typ förkrympta lp-fodral med faximiltryck. Här ligger skivorna i en innerpåse av rispapper för att skydda skivan från repor som kan uppstå när man drar ut skivan ur fodralet. Lite fnuligt men det går.
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2006/03/14 :  10:08:46  Show Profile Send HEGE a Private Message
Haha det var tusan vad du var envis gcs... Jag citerar från hemsidan "Några av Sveriges Radios Lokalstationer har helt bytt ut sitt CD-arkiv till CD-fodral 3." Det är därifrån jag jag fått det, antingen ljuger http://www.cdincase.se eller så har du inte riktigt koll över alla Sveriges Radios stationer. Jag vet inte hur det är med säkerhet men jag har inte bara tagit något ur luften hur som helst.

Ritchie Blackmore
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/03/14 :  11:22:13  Show Profile Send gcs a Private Message
Nej det är inte det att jag vill vara envis men jag ser bara hur det är på grammofonarkivet i Stockholm där dom absolut flesta skivorna ändå finns. Det är ju möjligt att det finns någon lokalradiostationen som har köpt något annat men om något annat skulle vara så mycket bättre så borde även grammfonarkivet också köpa produkten. Om vissa medarbetare misshandlar skivor så kan man inte göra något åt den saken men det är ändå väldig lite som inte går att spela och då handlar det ofta om att det är feta fingrar på skivorna. Trasiga askar är inte heller något man kan göra något åt utöver att man byter dom.
Go to Top of Page

Zeebop
Member

84 Posts

Posted - 2006/03/14 :  11:52:41  Show Profile Send Zeebop a Private Message
Använder man dom rätt, alltså INTE dra ut skivan direkt ur fickan.
Utan man ska dra ut kolpappret först, sedan vika upp pappret
och plocka upp skivan. Sedan tvärsom när man lägger tillbaks den.
Så torde det vara liten chans för repor om man använder dom rätt.

Har alltid en liten handhavandekurs om nån lånar skivor av mig.

Det som kanske är negativt för vissa, är att din såförr så
bombastiska skivsamling kommer att se rätt så ynklig ut!
Men det tycker jag själv bara är positivt!
Somsagt lite meckigt i början - men man vänjer sig!

Ok, blev lite upprepningar vad en del redan har sagt...

/z
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000