Author |
Topic |
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2006/03/12 : 10:15:56
|
Ramlade på detta Köpenhamnsbaserade företag via TNT. Kanske fler än jag har missat det ?
De har bland annat "Factory Outlet"
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
Mc Square
Member
3723 Posts |
Posted - 2006/03/12 : 14:17:21
|
Jag har ingen aning vad det är...berätta vetja! |
Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt... -->Mitt system EoJeud - A better snack!
"220 volt för att det kittlar så skönt" |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2006/03/12 : 14:43:00
|
Hmmmmmm !!?
En länk kanske inte skulle skada
http://www.duelundaudio.com/
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
Mc Square
Member
3723 Posts |
Posted - 2006/03/12 : 15:01:50
|
Dem hade lite av varje.Men d verkar vara kvalitet på det dem har... Är dt nåt du hört,Mace? |
Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt... -->Mitt system EoJeud - A better snack!
"220 volt för att det kittlar så skönt" |
|
|
Guru
Member
2776 Posts |
Posted - 2006/03/12 : 16:24:02
|
Herr Duelund själv var väl en mycket aktad man i hifi kretsar ? Tyvärr så gick han väl bort för inte så länge sen ? |
|
|
Kmj
Member
2870 Posts |
Posted - 2006/03/12 : 16:43:44
|
Fy fasen vad fäftiga komponenter. ett par av de där spolarna hade nog gjort sig fint i mina högtalare/slutsteg to be. |
.....where the music comes to die. |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2006/03/12 : 17:23:29
|
Denna person är det som lånat ut sitt namn till den hemsidan:
quote: STEEN AAGE DUELUND
Duelund Coherent Audio would like to express our sincere gratitude and admiration to Mr. Steen Aage Duelund for his pioneering work. Sadly Mr. Duelund is no longer with us, but his designs and ideas are very much alive today.
Står det på nämnda hemsida. Däremot står det inget om vem som driver hemsidan eller om det är Mr. Steen Aage Duelund's konstruktioner som saluförs där.
Nån som vet?
|
Edited by - linnar on 2006/03/12 17:23:57 |
|
|
freann
Member
863 Posts |
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
Posted - 2006/03/12 : 22:34:33
|
Läste om honom. En tung gubbe i hifi kretsar i Dannmark. Hade status ungefär som Bosse Hanson o Öhman har i Svedala. Tämligen egensinnig, kul mao!. En av hans käpphästar var ,inget plast i grejerna bara naturmatrial. Tillverkade bla kablage i silver, bomull och linolja har jag för mig. Gjorde egna högtalarelemnt m.m |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2006/03/13 : 07:22:44
|
Jag har ett par av hans "Virtual stack foil"-kondensatorer i mina högtalarfilter. Dom är fina, luktar gott av bivax gör dom också! |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
zix
Hifi-Barista
954 Posts |
Posted - 2006/03/13 : 19:38:20
|
Har kvar ett par av hans skrifter, som låg ute på webben för ett tag sen. Har dock bara läst en liten del av det. Intressant, men också ganska svårt att göra verklighet av hans högtalarelementidéer (utan att ha tillgång till en riktigt bra verkstad och en erfaren elementbyggare). |
En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt. |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2006/03/13 : 21:51:30
|
Jag kommer att göra ett besök i den butiken i sommar dels för att Virtual stack foil kondingarna lockar och sedan finns det säkert mer som är kul där.
/Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Duelund Coherent Audio
Starting Member
28 Posts |
Posted - 2006/03/14 : 14:22:06
|
Denna person är det som lånat ut sitt namn till den hemsidan:
quote: -------------------------------------------------------------------------------- STEEN AAGE DUELUND
Duelund Coherent Audio would like to express our sincere gratitude and admiration to Mr. Steen Aage Duelund for his pioneering work. Sadly Mr. Duelund is no longer with us, but his designs and ideas are very much alive today. --------------------------------------------------------------------------------
Står det på nämnda hemsida. Däremot står det inget om vem som driver hemsidan eller om det är Mr. Steen Aage Duelund's konstruktioner som saluförs där.
Nån som vet? ---------------------------------
Hmm, det gør jeg da... :)
Der er et "kønt" billede af mig lidt nede: http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=2539&st=120
Vi laver Steens designs herunder delefilterstumperne.
|
Med venlig hilsen Frederik Carøe Synkront? Hvorfor ikke? Duelund Coherent Audio |
|
|
|
Topic |
|