HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 my- mu-metall
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2006/03/11 :  20:55:59  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
Skall ju vara bra för att avskärma magnetfält ???
Men HUR känner man igen den??
Jag TROR att viss hajfajmaterial är av mu-my (VAD det nu heter?) och vid slakt så kanske man skall behålla delar??? men HUR vet jag att det är my-metall??

kan man själv testa?? och isf HUR??

b

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2006/03/11 :  22:15:48  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
hmm...jag har en stark känsla att detta ämnet var uppe i en tråd för inte så längesedan, men jag hittar den inte hur jag än söker

my-metall/mu-metall/µ-metall (kärt barn har många namn)
Du känner nog igen den lättast på att den är matt, lite grå, hård och nästintill obearbetbar (?), om jag inte minns galet så är den som en magnet, den tappar sin funktion när man slår på den.
metallen är ofantligt dyr så det är inget som skräpar runt i vilken DVD-spelare som helst, jag vill minnas att den är omagnetisk så man kan nog testa med en magnet, fast då det kan ju lika gärna vara rostfritt
Gissningsvis hittar du metallen som avskärmningsplåt runt transformatorer.

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2006/03/12 :  09:13:27  Show Profile Send MartinX a Private Message
Mu-metall är synnerligen magnetisk eftersom man kan använda den i transformatorkärnor, en av egenskaperna är att det är magnetiskt mjukt dvs den magetiska orienteringen är lätt att ändra. Jag har för mig att den är mekaniskt mjuk också. mr. Triatic du tänker inte på sågana där amorfa material som man kan smula sönder med fingrarna och det blir tusen otäcka vassa bitar? Jag har hittade en gång några bitar mu-metall runt motorerna i en gammal rullbanspelare, kan vara ett tips kanske.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2006/03/12 :  09:27:59  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
ok jag ger mig jag blandar nog ihop det som du säger..
hade inte ELFA µ-metall på sin repertoar för många år sen?

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

MrVan
Member

66 Posts

Posted - 2006/03/12 :  10:20:20  Show Profile  Visit MrVan's Homepage Send MrVan a Private Message
Ska man skärma ett par befintliga element eller så, för tex centerkanal, så går de ju utmärkt med HiFiKit´s skärmmojänger:
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=1377

Mvh: MrVan

Finns bara en sak som är omöjlig. Välta en boll....
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2006/03/13 :  19:53:21  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Jag känner igen det där med att mymetall ska aktas för mekaniska påkänningar.
Antar att den magnetiska ledningsförmågan kan minska eller att hysteresen (remanens?) ökar.
När MartinX berättade om bandspelarmotorer minns jag att även jag sett hylsor av grå metall runt bandspelarmotorer. Större bitar av metallen hittar man t.ex. runt katodstråleröret i oscilloskop.
Ska man banka ut en svetsad plåtkon till någon annan form kanske man förstör mymetallens egenskaper
i sådan grad att "vanligt bonnjärn" skärmar bättre.
Kan man tolerera tyngd och större utrymme tror jag bonnjärnet är ett bättre val.

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2006/03/13 :  21:04:14  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
-> JohnA
jo, det var nånting om att metallen inte tålde slag, tror även att man inte kunde böja i mer än en viss vinkel innan egenskaperna försvann (iallafall i böjen) men jag kan inte hitta forumet som jag diskuterade detta

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/03/13 :  21:10:00  Show Profile Send esl a Private Message
Är det E fält eller H fält?
På vilket avstånd?
Vilken frekvens?
my metall används för statiska fält och upp till ett par hundra Hz H Fält och på korta avstånd.

Skall du skärma e fält skall elektriska ledningsförmågan vara så hög som möjligt för att minska resistansen för virvelströmmarna.

Aluminium är billigast i förhållande till ledningsförmågan, men har du tillgång till koppar och kan göra en sluten låda av denna så är det bäst, om vi antar att tjockleken är samma. tjockare desto bättre.

OBS vid höga frekvenser, typiskt över 100MHz så avtar absorbtionen eftersom inträngningsdjupet sjunker med frekvensen.
Vid riktigt höga frekvenser går inträngningsdjupet mot noll och det bara reflektionen som är den dämpande faktorn.

/esl


Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2006/03/13 :  21:23:23  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
Jag behöver avskärma nätbrum....
Min elgitarr (single-coil) brumma förskräckligt redan på 1,5m rakt fram ifrån förstärkaren. OBS inte högtalaren... den står på annat ställe. Helst vill jag inte vända (90grader) på traforna... det blir för mycket hål..
Men huruvida det är Magnetiskt (vilket jag tror) eller fält vet jag inte...

Det finns möjlighet att sätta skärmplåtar. Jag bara trodde att mu/my/u-metall var det ENDA!!


TACK för alla svar hitills.

b
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2006/03/13 :  21:36:27  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
jag har bl.a. skärmat transformatorer med koppar med gott resultat så trots avsaknad av µ-metall så är hoppet inte ute..

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2006/03/13 :  23:07:33  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Koppar borde funka hur bra som helst mot elektriska fält och hyfsat mot magnetiska växelfält.
Jag inbillar mig att om det ska funka bra mot det senare bör kopparn bilda ett kortslutet lindningsvarv
så att läckflödet omvandlas till värme i stället för att ställa till otyg.
Statiska magnetfältkan nog bara magnetiska metaller hjälpa mot. -En högtalarmagnet intill TV:n
måste alltså förses med mymetall eller annat mjukt järn.

Undrar förresten om inte det där med mymetall är magi i två steg. -Legeringen är säkert viktig
men det ska säkert till någon speciell värmebehandling också.
-Jämför med mjukglödgad koppar som blir stenhårt om man bankar eller böjer på det.
Jag misstänker att skärmkåpan till ett oscilloskop-CRT är svår att tillverka med allehanda utstansningar och
påsvetsade färstvinklar utan att man bankar bort metallens egenskaper.

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/03/14 :  19:38:44  Show Profile Send esl a Private Message
Om du skall ta bort läckfält från en E-kärna så gör du ett kortslutet varv runt utsidan av hela transformatorn.
Lindningen gör med kopparband som går ETT varv där det löds ihop så att det blir bra kontakt.
Bandet skall gå i samma riktningsplan som transformatorns primär och sekundärlindningar och på utsidan som sagt!

Detta kortsluter det läckfält som ligger på utsidan trafon och påverkar inte varvtalsomsättningen.

Bandet bör vara lika brett som bobinen är totalt, alltså lika brett som lindningen är på trafon.

Tjockleken bör vara minst 0,2 mm.

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2006/03/14 :  20:30:49  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Tror jag sett kopparband på nättrafon i gamla rör-radio.
Finns inte risk att bandet plockar upp för mycket fält så att det går varmt?
-Ska det alltså ligga emot bobinen på "öppna" sidorna och sedan löpa runt järnkärnan på utsidan?
Hmmm, då borde ju fälten från bobindelen i mitten och de "nakna" kärn-delarna på respektive sida
ta ut varandra ganska bra medan bångstyriga läckfält absorberas av bandet.

Vågar man tro att detta är en effektiv lösning eller är det bara en av många bäckar små?

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2006/03/14 :  20:37:36  Show Profile Send jerico a Private Message
Koppar nät funkar kalas bra att ta upp radio våger med om man jordar det. Vet inte om man kan ta bort alla störningar men det funkar liksom aluminium och rostfritt. Alla icke magnetiska metaller som är anslutna till jord ska funka.

Eran diskution tycker jag luktar titan. Det kan man inte forma hursom och ska man bocka det ska man visst göra det under ultraljud har jag läst någonstans.

Hmmmm Någon som vet vart man kan läsa mer om den metallen????????

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000