HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Beryllium
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2006/03/11 :  12:09:24  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Hej,

JmLab har ju kört med Beryllium-diskanter en tid redan, nu har även Usher lanserat en serie med motsvarande. Dessutom har deras tyngre modeller även Beryllium-mellanregister.

Har någon hört dessa Usher-modeller? Kanske t.om. kommit åt att jämföra med JmLab Be-serien? Skulle vara speciellt intresserad av BE-10 och Be-20 -modellerna.

Mvh,

RKL

www.highendnews.com

Edited by - RKL on 2006/03/11 12:10:08

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2006/03/11 :  15:33:46  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Har aldrig gillat jm-lab (personlig smak) något vidare, tills en polare skaffade utopia nova med beryllium, får väl äta upp det där... låter rätt bra ;-) vet ej om det beror på berylliumet eller att högtalare i den prisklassen kan antas låta så där bra ändå...? Tydligen har hela Focals sortiment med beryllium dock fått en trevlig karaktärsändring till det bättre. Hörsägen detta förstås

Skulle vara kul att höra usher också

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/03/11 :  15:59:30  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Läste att på Audio Federation om deras lyssningsintryck från CES och de gillade högtalaren, bättre än JM labs BE-monster.

/Jonas

Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

quixotic
Member

106 Posts

Posted - 2006/03/12 :  11:33:05  Show Profile  Visit quixotic's Homepage Send quixotic a Private Message
Annars finns ju Yamaha NS-1000, med Berylliumdiskanter och mellanregister, sedan 1975...

http://www.thevintageknob.org/YAMAHA/NS1000/NS1000.html

Edited by - quixotic on 2006/03/12 11:35:01
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2006/03/12 :  12:02:52  Show Profile Send olof a Private Message
Fast den verkar inte vara så genomtänkt om man läser följande
http://www.lts.a.se/artiklar/YamahaNS10.pdf
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2006/03/12 :  12:06:18  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Jo, Beryllium i sig löser väl inte alla problem. Om jag förstått rätt så har dessutom JmLabs och Ushers Be-element ingenting med varandra att skaffa?

Om ingen har hört BE-serien, har någon erfarenhet av Usher Cp-8571 II eller Cp-8871 II?

Mvh,

RKL

www.highendnews.com
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2006/03/12 :  14:32:52  Show Profile Send freann a Private Message
olof: LTS pratar om den lilla monitorn NS-10, inte den stora trevägaren NS-1000 (som har andra egna problem...)
Go to Top of Page

octavia rs
Member

338 Posts

Posted - 2006/03/12 :  16:42:06  Show Profile Send octavia rs a Private Message
Jag lyssnade på Usher Cp-8571 II under mässan i Malmö ifjor, tyckte helt klart de hade en av mässans bästa ljud, nu är det ju ett tag sedan så lyssningsintrycken är inte helt nya, just diskanten men framförallt basen var det jag gillade mest hos dem.

Main system
TAD D1000mk2, TAD M2500mk2, TAD CE-1, Ansuz Mainz 8 C2, Ansuz Darkz D and T2
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Roon ROCK on NUC -> dCS Network bridge -> AES/EBU -> DAC
HD Plex 200W PSU (4 rail for ISP fiber, router, switch and NUC)

Second system
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Devialet Silver Phantom, Devialet Tree
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2006/03/13 :  12:24:43  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Hej,

Jag har själv hört vissa kommentarer om att de skulle vara "väl tilltagna" i basen och inte nödvändigtvis lika snabba som i diskant/mellanregister?

Mvh,

RKL

www.highendnews.com
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000