Author |
Topic |
|
Munge
Member
268 Posts |
Posted - 2006/03/10 : 21:45:11
|
Jag har nu skaffat 42-tummare och kopplat in till stereon. Kan panelen rekommendera några riktigt bra musik-DVD att avnjutas i anläggningen? Jag är intresserad av allt från Springsteen -75 till opera.
/Munge |
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2006/03/10 : 22:06:02
|
Kollar just nu på Maiden:Rock In Rio...finns både DD och DTS.iofs 4:3 men bra drag. Kör ut den i endast Front Hö+Vä och Sub, men Bruce är tvärtydlig alla fall. |
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2006/03/10 : 22:49:14
|
Billy Idol på VH1:s Storyteller är riktigt bra. Blandat unplugged (med bra drag) o fullelektriskt varvat. Låtarna är mer vuxna nu än innan. Rekomenderas.
Gillar du blues så har du Walter Trout Gammal lirare som bla spelade med John Mayall. Senaste(?) skivan spelades in live istället för i studio. Dom börjar med ett par röriga blues standards , sen kommer dom nya låtarna sen ett par röjiga blues standards igen. CD:n och SACD innehåller bara dom nya låtarna.
Inspelad på Paradiso i Amsterdam o den rekomenderar jag verkligen !!
|
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
hexen
Member
72 Posts |
Posted - 2006/03/11 : 07:53:06
|
Eagles Farewell tour part 1. Både bra ljud och bild. |
Power is nothing whithout control
|
|
|
Metal
Member
285 Posts |
Posted - 2006/03/11 : 08:52:01
|
Whitesnake-Live in the still of the night är riktigt bra. |
/F |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2006/03/11 : 11:05:17
|
Blackmores Night har gjort en mycket trevlig DVD. Får mig på gott humör. När det gäller opera så måste jag rekommendera Mussorgskys "Khovanchina" ( säkert felstavat). En fantastisk opera med fantastiskt bra musik. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
Zeebop
Member
84 Posts |
Posted - 2006/03/11 : 11:25:47
|
Stevie Ray Vaughan and the DoubleTrouble -Live at the Montreux 1982&1985 Den berömda "Buu" konserten i Montreux -82. Sen den efterföljande konserten från -85 - Där ingen buar längre.
Men det är -82an som är intressantast tycker jag. En bra spelning - buandet till trots. Sen även musikhistoriskt - för det var här allt lossnade för dem. Träffade rätt människor(Jackson Browne och David Bowie var där och häpnades) som senare ledde fram till skivkontrakt. Browne lånade ut sin studio som mynnade ut till debutalbumet "Texasflood". Stevie spelar på Bowies skiva och hänger med på turne.
För att citera Tommy Shannon: "Sometimes what appear as failures, are really successes in disguise"
It,s a must för en Stevie Ray diggare...
/z
PS. Bra ljud och bild är det också. DS |
Edited by - Zeebop on 2006/03/11 11:28:16 |
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
Posted - 2006/03/11 : 12:08:31
|
Hänger på med ytterligare SRV Live at Mocambo på hemmaplan i det som måste vara musikens Mecka Austin. En suverän uppvisning vad det går att göra med en Stratocaster. Hade SRV bett den och hämta en öl i baren so vhy not ! |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
|
|
Piggen
Member
676 Posts |
Posted - 2006/03/11 : 13:43:07
|
Roy Orbison, "A black and white night" från -86, tror jag. |
Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl! |
|
|
Muse
Member
1232 Posts |
Posted - 2006/03/11 : 16:29:46
|
Eagles - Hell Freezes Over Introt på Hotel California är audio-historia.. New York Minute likaså!
Blue Man Group - The Complex Tour
Toto - Live In Amsterdam
Black Sabbath - The Last Supper |
Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort) |
|
|
MullBenkt
Member
1276 Posts |
Posted - 2006/03/11 : 16:44:35
|
Alicia Keys - Unplugged. Sista Unplugged som gjordes (Juni 2005) med en Alicia som sjunger helt fantastiskt och med en kör oche tt komp som verkligen inte behöver skämmas för sig |
|
|
fatpipe
Member
264 Posts |
Posted - 2006/03/11 : 18:01:51
|
Rekommenderar Scorpions - Acoustica varmt! Mkt bra inspeling. Just nu finns den för 99:- på cdon. |
|
|
Mc Square
Member
3723 Posts |
Posted - 2006/03/11 : 18:15:08
|
Animusic! Gärna tvåan. |
Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt... -->Mitt system EoJeud - A better snack!
"220 volt för att det kittlar så skönt" |
|
|
jojje
Member
56 Posts |
Posted - 2006/03/11 : 20:45:51
|
AC/DC Stiff upper lip '' Live''. Spelas flitigt, riktigt bra ljud/bild. |
|
|
Sten
Vad får det lov att vara?
1033 Posts |
Posted - 2006/03/11 : 20:46:58
|
Eagles: When Hell Freezes over Alice Cooper: Brutally Live Mötley Crue: Carnival Of Sins
|
Den som söker han letar. Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten) |
|
|
Zeebop
Member
84 Posts |
Posted - 2006/03/11 : 20:49:11
|
quote: Hänger på med ytterligare SRV Live at Mocambo på hemmaplan i det som måste vara musikens Mecka Austin. En suverän uppvisning vad det går att göra med en Stratocaster. Hade SRV bett den och hämta en öl i baren so vhy not !
Svejk: Du tänker nog på DVDn "Live from Austin". "El Mocampo" DVDn är inspelad i Toronto...
Men struntsamma - båda é ju väldigt bra!
/z |
|
|
bibi50
Member
663 Posts |
Posted - 2006/03/12 : 11:50:14
|
MUSE: Blue Man Group: fick höra de först på Pandora och de verkade mycket speciella... liknade Tangerine Dream ??? Hur är deras DVD ?
Mina förslag är: Creams senaste återförenings DVD som är fint inspelat och musiken förfinat. Roger Waters: In the flesh. Pink Floyds musik inspelad av deras huvudman och bättre än Pink Floyd Allman Brothers: live at the Beacon theatre. DVDn som avslöjar att det finns en värdig arvtagare till Duane Allman nämligen Derek Trucks. Fantastisk show
|
|
|
sumo
Member
215 Posts |
Posted - 2006/03/12 : 18:57:54
|
RAGE: from the cradle to the stage BB King: in consert Bra ljud & bild på dessa, samt framförallt bra musik.
Om någon känner till någon bra DVD med Johnny Winter så är jag tacksam för det tipset, har ett par stycken som är katastrofalt dåliga vad gäller ljud & bild.
//Sumo |
|
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2006/03/12 : 22:42:50
|
Många bra förslag, tar och kompletterar...
David Gilmour - In Concert.
Lite eget, lite PF, mkt bra livekänsla (om man gillar denna musiker) Lite 'lugn å sävlig' är den allt, stundtals iaf, men bra framträdande och kanonljud/bild!
-----------------------------------------------
Eric Clapton - CROSSROADS Guitar Festival 34 låtar + lite mellansnack då och då av några av musikerna som spelar på DVDn
Vad säger man? En DRÖS goa gitarrdängare ur diverse genrer, men mest ur rock/jazz/bluesfacken, alltigenom grymma medmusiker på TVÅ DVD, alltihop plockat från en 3-dagars utomhusfestival på "The Cotton Bowl", Dallas, Texas.
Festivalen/DVDn avslutas med 2 härliga ZZ-Top nummer, bara en sån sak ;-)
Bild & Ljud är MKT BRA också!
-----------------------------------------
Aimee Mann - Live at st Ann's Warehouse
En DVD/CD-kombo som jag fann vara riktigt bra!
Samma upptagningar på båda plattorn, dock 16 låtar (i 5.1-ljud) på DVDn, 13 låtar på CDn.
Har ingen annan platta av Aimee, men tycker denna samling låtar helt enkelt "rockar" - om man kan säga så, det är ju aningen soft rock isåfall - hursomhelst är det mkt bra.
Välspelat, lite lojt kanske, men jag faller för hennes musik på denna plattan ändå
Konsertkänslan är inte helt på topp dock, men låter bra gör det och bilden är iaf OK.
|
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
Edited by - edison on 2006/03/12 22:57:34 |
|
|
alpinist
RödaTråden-vinnare
963 Posts |
Posted - 2006/03/13 : 10:36:05
|
Mike Oldfield Tubular Bells II, inspelad i Edinburgh. Har bara sett den på VHS, men den bör finnas på DVD. Fantastikt ljud OCH bild! |
Tremolo junkie! |
|
|
sumo
Member
215 Posts |
Posted - 2006/03/13 : 10:55:25
|
Jodå den finns på dubbel-dvd Man får tubular bells II & III Bra ljud & bild. De spelade den på hifi-mässan arken göteborg för ett par år sedan.
//Sumo |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2006/03/13 : 13:28:14
|
Kan bara hålla med Edison om rekommendationen av CROSSROADS Guitar Festival!!!
Den är en verklig höjdare. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Amund
Fisherman
682 Posts |
Posted - 2006/03/13 : 15:31:28
|
Eric Clapton - Live in Hyde park Härlig känsla!
Eurythmics - Peace Tour Kvinnan som sjunger och ler med hela sin varelse...!
Sarah McLaghlan - Mirrorball Hennes bästa dvd och album :)
The Corrs - Live in Royal Albert Hall
Peter Gabriel - Growing Up Vilken show!!!
Gemensamnt för alla, musiken berör!
/Amund
|
/Daniel
"Arbetar för Hifi Art ibland" |
|
|
|
Topic |
|