Author |
Topic |
|
Smackman
Member
968 Posts |
Posted - 2006/03/10 : 18:46:37
|
Morsning. Finns det fler än mig som tycker att rock musik ofta av sort äldre låter mkt bättre/involverande med dolby PL II M läget? Ljudet blir mjukare och fylligare med bra kraft och dynamik så att 2 ch låter torftigt... Om inte annat så se detta inlägg som ett tips för att få superbt ljud även med Rock/Hårdrock med anläggningar som är mer högupplösande Mvh
|
|
|
Bubben
Member
1032 Posts |
Posted - 2006/03/10 : 22:53:35
|
Från Dolby´s hemsida:
There is a mild high-frequency shelf filter provided in the Surround channels for Music mode. It results in a more natural, believable soundfield, since ambient sounds normally have a high-frequency rolloff induced by room reflections and absorption.
Inte konstigt att ljudet låter mjukare och fylligare när man "softar" till det övre registret. Men ett bra tips dock, har du några exempel på skivor som blev bättre? |
"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet." |
|
|
BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben
3057 Posts |
Posted - 2006/03/11 : 00:05:03
|
Smackman: Man får tacka för tipset. Speciellt eftersom vi har samma försteg.
Jag var lite emot att simulera flerkanal innan, men DPL II M är rätt trevligt ibland. Och för film DPL II C såklart. |
Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar Min medlemstråd
|
|
|
Manga X
Donator: Bildserver
3083 Posts |
Posted - 2006/03/11 : 06:40:49
|
Om ni gillar DPL II testa DPL IIx rejäl förbättring. Iallafall på film, musik har jag inte testat med.
Mvh Magnus Eriksson |
|
|
Smackman
Member
968 Posts |
Posted - 2006/03/11 : 07:30:02
|
Jo,det är visst Dpl IIx som Rotel rsp-1068 kör i ...Bubben i princip alla hårdrocks skivor tex Black sabbath`s Heaven and hell ,Magnum,Rainbow osv.. Bosse , varsågod :) det gäller bara att hitta rätt inställning av kanalbalansen. Väldigt kul faktiskt, jag ångrar inte köpet av ett flerkanalsförsteg. Mvh |
|
|
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2006/03/11 : 13:34:49
|
Tack för tipset, det måste testas, just hårdrock låter ju nästan alltid för jävligt rent inspelningsmässigt |
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
|
|
|
Topic |
|