HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Etsa utan etsaggregat (IDÈ!)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/03/10 :  16:29:49  Show Profile Send Kmj a Private Message
Så, jag sitter nu med min Grounded Grid(4:e ggr) och ärligt talat så mår jag illa bara jag ser den... Det har varit nära att hela skiten åkt ut ett antal gånger redan.

Nu så ska detta inte vara något direkt svårt bygge men av nån anledning så skiter det sig varje gång, kanske för att jag har så mkt annat i den. Iallafall så tänker jag överge idén men P2P och köra kretskort istället men efter 2månader så börjar jag tvivla på att trimlog nånsin kommer att få in etstanken igen.

Innan har jag provat att etsa i dv glas, plast och metallkärl med resultatet att ungsformen sprack och frätte på spisplattan, metallkärlen löstes upp och vätskan rann ut. Jag har testat i lägre temperatur men då blev det gropigt och ojämnt, förutom att det även tog ett dygn. Så hur i Själva F*N ska jag gå till väga för att etsa korten jag behöver?
Då jag troligen får den där tanken förr eller senare så vill jag inte köpa akvariepump och bygga egen tank.

Det jag behöver är de tre nätdelarna till GGP (+120V, -120V, +12,6V samt ett på +-12V)

.....where the music comes to die.

Edited by - Kmj on 2006/03/10 19:20:58

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2006/03/10 :  16:51:11  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Jag har lyckats ganska bra med att etsa i plastkärl. Vad har du för etsvätska? Jag använder elfas pulver. Det behöver ha hyfsad temperatur men vätskan får upp en hyfsad temperatur när man blandar till pulvret. Är man sen snabb och etsar så går det bra. Det ska inte ta ett dygn.. Brukar gå på ca 10 minuter om etsvätskan är fräsh. Behöver man värma upp det igen så kan man koka upp vatten och lägga ner kärlet (med etsvätska) i det en stund. Det är fiktigt att vätskan är i rörelse hela tiden så du får vagga kärlet, annars blir det ojämt.
Har du kollat på etstankarna på Kjelle? Köpte ett från dem nyligen, de hade på lager.

/Jesper
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2006/03/10 :  17:07:46  Show Profile Send Lord a Private Message
Ett litet tipps , om det handlar om enkelsidiga kort så kan du låta kortet flyta på ytan med kopparsidan nedåt.
På så vis tar det mycket jämnare och det gåt fortare ochså utan att behöva vicka på kälet. Se bara till att du inte får luftbubblor under.
Sen är det ju som sakt bra om du håller temperaturnen uppe,
det gåt alldeles utmårkt att låta kälet stå på en spisplatta med SVAG värme.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/03/10 :  17:10:56  Show Profile Send Kmj a Private Message
Jag började med pulver från Classe men har testat lite annat, jag fick då rakt ingen temeraturökning så annars har jag gjort så som du.

Jag kollade på Kjell men det slutade på 150:- extra så jag skippade det. Men då trodde jag att det skulle gå snabbt, iallafall så är en tank beställd fråm kjell. Enveten är man iallafall.

Tack förresten

Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/03/10 :  17:13:09  Show Profile Send Kmj a Private Message
quote:
det gåt alldeles utmårkt att låta kälet stå på en spisplatta med SVAG värme.

Provade det, en av spisplattorna har numera inga räfflor

Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2006/03/10 :  17:27:33  Show Profile Send Lord a Private Message
Vad har du för etsmedel som rår på spisplattor ???
eller har du blanda det stark . isåfall förstår jag om det tar ojämnt

Min anläggning
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7954 Posts

Posted - 2006/03/10 :  17:41:17  Show Profile Send Fuling a Private Message
Järnklorid och liknande kan säkert ställa till med både det ena och det andra, jag har i alla tider kört med vanligt etspulver man köper på orange påse t.ex. hos Elfa. Funkar finfint och går hyfsat fort om man håller värmen uppe genom att som nån sa ställa etskärlet (ugnsform, glassburk, whatever) i en större behållare med hett vatten.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2006/03/10 :  17:55:45  Show Profile Send Lord a Private Message
Järnklorid skall man nog undvika att använda, nog för att det går att etsa de flästa metaller med det , men det har ochså en färmåga att angipa saker runtikring som man inte lill att det ska.
Natriumperoxidsulfat är mycket trevligare att ha o göra med.

Min anläggning
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/03/10 :  17:58:40  Show Profile Send Kmj a Private Message
ska slänga det från classe och använda det andra

Edit:
Fick just en GRYM idé!!!!
Jag stod och bryggde kaffe när det slog mig. Vad är det som
1: Tåler uppvärmning under lång tid.
2: Kan hetta upp vatten.
3: Man kan lätt sätta vätskan i rörelse.
4: Kostar i princip inget.

EN VANLIG GAMMAL MELITTABRYGGARE!!!!!
Ladda den med vanligt vatten och sätt på, häll i etsmedel när vattnet är i kannan, lägg i kortet och etsa. Greppa hantaget och sätt vätskan i rörelse efter behov och sätt tillbaka den på värmeplattan!

Edited by - Kmj on 2006/03/10 19:18:36
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2006/03/10 :  20:30:02  Show Profile Send acebowler a Private Message
Jag kör "gröna blixten" Vatten väteperoxid och saltsyra..... 3 halvjummet vatten 2 väteperoxid 1 saltsyra.... håll i hatten... fort går de.... har dock alldrig misslyckats...

AKTA ÖGON OCH FINGRAR!!!!!

Staffan

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2006/03/10 :  20:43:58  Show Profile Send Lord a Private Message
Skall vi ta lite udda varianter .
Konsentrerad Salpetersyra ! här duger inte några "etspennor" utan det är bivax som gäller, skrapa bor det son skall bort och det försvinner snabbt. Vet inte hur snabbt det är i förhållande till "gröna blixten"
Men fungerar bra

Min anläggning
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2006/03/10 :  20:59:53  Show Profile Send Fuling a Private Message
De flesta "etspennor" jag provat duger inte till något alls. Gamla Dalomarker var bra men de verkar inte finnas längre (förstås).

Apropå udda kemikalier så minns jag nåt tok i skolan då jag och en till skulle etsa kretskort till nåt bygge och eftersom vi inte hade etsmedel till hands gick vi till kemiläraren och beskrev vad vi ville åstadkomma. Han kliade sig i skallen och dubbelkollade den kemiska formeln vi skrivit av från Elfakatalog, det fanns nämligen inget ämne som matchade den formeln... Det visade sig snart att det var ett tryckfel i katalogen vilket löste det mysteriet men grundproblemet kvarstod då det visade sig att kemimajjen inte heller hade grejorna till hands.
Tillsammans löste vi problemet genom att blanda ihop någon annan gegga som vi sänkte ner det blivande kretskortet i och sen kopplade in ett labbaggregat och etsade på så vis bort överflödskopparn via nån sorts elektrolytisk process.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2006/03/10 :  21:17:35  Show Profile Send Lord a Private Message
Pennor för ditektetning är ju bristvara, dom jag använder köpte jag på Elfa för säkert 10-12år sedan , dom har en tjock blå färg mycket likt riktigt bläck, låter man färgen torka riktigt så går det utmärk.

ÄR det någon som vet var man hittar pennor för direktetning som verkligen sitter fast nuförtiden ???

Min anläggning

Edited by - Lord on 2006/03/10 21:18:53
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2006/03/10 :  21:35:22  Show Profile Send Fuling a Private Message
Den sorten jag pratade om tryckte man in spetsen på så att bläcket rann till.
Sen dessa försvann har jag haft en viss framgång med fina penslar och färgerna morsan målar korgar med (!)
Tejp funkar också bra om man ska göra lite mer grovhuggna mönster.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000