HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Tråden om "telefonen" i Nils Lofgren inspelningen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Reparatören
fd. Johnnyopel

187 Posts

Posted - 2006/03/10 :  13:39:01  Show Profile Send Reparatören a Private Message
Jag har letat efter tråden om Nils Lofgrens aukustic live. Det diskuterades om en telefonsignal i någon av låtarna.
Jag får bara ett felmeddelande när jag använder sökfunktionen.
Någon som vet vilken tråd jeg menar och kan länka till den?

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/03/10 :  13:54:17  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Var så god

Tyvärr är inte sökfunktionen så bra, den får man time-out på om man söker brett och i arkivet så genom att begränsa till en sektion/användare man är säker var med i diskussionen så går det lite bättre.

Har ni hört telefonen som ringer....

Lustigt fenomen det där.. men inte är det nån telefon inte

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2006/03/10 13:56:55
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/03/10 :  13:59:11  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Man skall veta att det lär finnas 2 olika pressningar. Kan det vara 2 olika inspelningar kanske ?
Nån som har hört båda ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/03/10 :  14:02:09  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Jag har bara hört USA-importvarianten den som man bl.a. handlar billigt hos CD Baby och där plingar det till på ett sådant sätt som skulle kunna förknippas med en viss typ av ringsignal hos en telefon, det är väl nån slags resonans.


Nils Lofgren: Acoustic Live


Minns inte exakt vart detta var, men det ligger runt 2:32-2:36 nåt mitt i refrängen.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2006/03/10 14:04:38
Go to Top of Page

Reparatören
fd. Johnnyopel

187 Posts

Posted - 2006/03/10 :  14:06:54  Show Profile Send Reparatören a Private Message
EuphoniC jag tackar:-)
Jag har precis beställt USA varianten på skivan. Det skulle vara lite intressant och veta om man hör detta fenomen.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/03/10 :  14:13:48  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Jag har lyssnat på skivan i min egen anläggning med ett antal olika högtalare och det framträder olika tydligt.

Min uppfattning är att högtalare som spelar med lite mer värme i övre mellanregistret (och i de fallen mot toppen även om det inte är ett så ljust ljud) har lättare fått fram ljudet medans högtalare som har luftig och transparent ljud inte får fram ljudet på samma sätt - men det hörs.

Det kan däremot höras för lite för att märka det utan att man redan hört vart det är via en anläggning som får fram "ringet".

På mina B&W så blir ringet allt för ljust för att det ska sticka ut från presentationen som helhet eller ens komma ned så att det påminner om ringsignal. Bl.a. på ett par Avance Signature 8 som spelar mer beslöjat över hela registret så kommer tonen ned så pass mycket att den låter väldigt nära och lätt kan uppfattas som en lite metallisk klingande variant av en telefon.

Vi får väl se hur du uppfattar det, rapportera dina fynd!

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2006/03/10 14:15:24
Go to Top of Page

Reparatören
fd. Johnnyopel

187 Posts

Posted - 2006/03/10 :  14:26:28  Show Profile Send Reparatören a Private Message
Givetvis kommer jag att rapportera vad jag hör eller inte hör. Skivan borde komma nästa vecka. Vi får se vad mina Infinity avslöjar, det ska bli spännande och höra detta fenomen.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2006/03/10 :  22:35:10  Show Profile Send edison a Private Message
Euphonic:
"men det ligger runt 2:32-2:36 nåt mitt i refrängen".

Men, i vilken låt.. ???

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/03/10 :  22:52:45  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
"Keith don't go" har jag för mig...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2006/03/11 :  09:17:34  Show Profile Send ninja a Private Message
lyssna även runt 2:52...

Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/03/11 :  09:31:35  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Keith don't go är det ja

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2006/03/11 :  10:15:31  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Dvs den låten som de flesta i hifi norr snart kan utantill.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/03/13 :  20:39:25  Show Profile Send Kmj a Private Message
"Plingar"?
Jag har mer som en vibrator på min. Ni vet när nallen är på ljudlös och en enkel vibration för Sms.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Dreamsave
Klubbmästare, KAS

211 Posts

Posted - 2006/03/13 :  21:31:21  Show Profile Send Dreamsave a Private Message
EuphoniC: Adressen du länkade till på CD Baby, är inte det EU versionen? US versionen är väl lite mer close-up bild på Nils, om jag inte missminner mig? Vad jag hört är den versionen att föredra i varje fall.


edit:

Hittade US versionen här:

http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/B000007QET/qid=1142282579/sr=8-1/ref=sr_8_xs_ap_i1_xgl/026-4536969-6132452



KAS - Karlstad Audiofil Sällskap

Edited by - Dreamsave on 2006/03/13 21:57:02
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2006/03/17 :  19:28:10  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Jag har USA-versionen men har aldrig tänkt på nå´n "ringsignal" i "Keith Don´t Go" (som förresten handlar om arresteringen, pga narkotikainnehav, av Keith Richards i Toronto) trots att jag lyssnar genom Magnepan 3.6/R. Banddiskanten borde, om nå´t, avslöja detta. Däremot finns det mycket resonansljud från gitarren....som i vissa system möjligen skulle kunna förvanskas till/förväxlas med en "ringsignal"

Edited by - Sceptic on 2006/03/18 16:20:12
Go to Top of Page

mrk
Member

313 Posts

Posted - 2006/03/17 :  23:05:35  Show Profile Send mrk a Private Message
Hej,

När den här tråden var aktuell senast hörde jag inte heller nån ringsignal. Kände mig riktigt förtvivlad... men sen bytte jag CD-spelare... nu hör jag "ringet" varje gång jag spelar låten!!!
Så det är nog inte bara högtalarna... CD:n måste också klara av att ta fram informationen.

Eller kanske en kombination av CD och högtalare??

/mrk

-Det står en clown i mina kläder, och svär att allting är okay...
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42636
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/03/17 :  23:36:57  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
Lyckligare???

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

mrk
Member

313 Posts

Posted - 2006/03/17 :  23:55:59  Show Profile Send mrk a Private Message
oh ja!

-Det står en clown i mina kläder, och svär att allting är okay...
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42636
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2006/03/18 :  17:49:34  Show Profile Send Larsen a Private Message
Ah! Såg den här tråden av en slump idag och jag lyssnade på låten igår... visst hör även jag det. Trodde först det var ngt från grannen, men det när jag började om hörde jag det igen.
Billiga saker hör jag det på; HFLS-1:or, gammal Micromega Stage 1 cd, Adcom för- och slutsteg.

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2006/03/19 :  10:02:00  Show Profile Send Mattias a Private Message

Imponerad av er energi. Har aldrig hört någon telefon, lyssnar på musiken istället och njuter av den

/Mattias
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2006/03/19 :  14:05:36  Show Profile Send Larsen a Private Message
Jo, lyssnade och njöt gjorde jag också, men det var något som jag reagerade på i den låten. När jag spelade om den hörde jag det igen och dagen efter läste jag den här tråden... Tänk så det kan vara
Njuter ändå likafullt av den. Jag kom hem från jobbet och skulle lugna ner mig med ett par låtar. Blev flera skivor... Härligt att bara flyta iväg så och njuta av upplevelsen.

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000