Author |
Topic |
|
Fred
Member
355 Posts |
Posted - 2006/03/10 : 10:16:22
|
I min Ah Njoe Tjoeb sitter en liten Wima MKP 6,8µF konding i utgången som jag tror äter upp en massa detaljer i musiken. Det är väldigt trångt så någon stor mkp eller papper i olja funkar inte. Vad tror forumet om en Black Gate N 4,7µF 50 V i stället för Wima:n? Finns nåt att vinna? |
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2006/03/10 : 10:31:08
|
om DC före kondingen är låg, typ 0-40mV, kan du ta kortsluta dom, försteget har säkert en DC-blockande konding på ingången också, inget behov av både bälte och hängslen...ett alternativ är att sätta en ännu mindre konding parallellt, t ex 0,1uF plastfilm och kanske även en liten silver mica på 1nF |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2006/03/10 : 10:51:06
|
Personligen så tror jag inte att en Black Gate elyt är bättre än en mkp. Snarare som Zombie skriver en liten mkp eller men varför inte en liten papper i olja konding parallellt.
|
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
|
Fred
Member
355 Posts |
Posted - 2006/03/10 : 11:16:46
|
Tackar för svar, har två 0,1µF jensen papper i olja kopparfolie som kanske kan få plats ovanpå wiman med hjälp av skohornet... |
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2006/03/10 : 12:25:32
|
Fred: lite overkill med Jensen PIO...testa med att kortsluta dom... |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
|
|
Egil
Member
80 Posts |
Posted - 2006/03/10 : 13:31:08
|
Mät va du har för DC-offset är den låg så kortslut! är den lite högre kan du få problem med mutingkretsarna som gör att det då kommer ploppa när du byter spår mm. då är det bara att fimpa dem med. |
|
|
Sigurd Ruschkowski
Member
64 Posts |
Posted - 2006/03/11 : 10:15:00
|
Om det är trångt just där kondingen sitter, kanske du kan dra en tråd direkt före utgångskondingen och på så sätt kunna skaffa en större konding som du kan placera där det finns plats. Om det nu finns plats någonstans.
Annars skulle jag lägga kondngen utanför CDspelaren (och kortsluta WIMAkondingen förstås). Då kan du anv hur stor konding du vill
När du ändå är i farten att modda, kan jag verkligen rekommendera att bygga en interconnect som du löder fast direkt till utgångskondingen. På så sätt slipper du en massa kontakter.
Jag drog ut silvertrådar direkt ut genom chassiet och sedan till förförstärkaren.
I min CDspalre fanns det plats ovanför PCB:et:
Sigurd
|
Äger företaget Coset. |
|
|
|
Topic |
|