HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Black Gate N som utgångskondensator ? i CD
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fred
Member

355 Posts

Posted - 2006/03/10 :  10:16:22  Show Profile Send Fred a Private Message
I min Ah Njoe Tjoeb sitter en liten Wima MKP 6,8µF konding i utgången som jag tror äter upp en massa detaljer i musiken. Det är väldigt trångt så någon stor mkp eller papper i olja funkar inte. Vad tror forumet om en Black Gate N 4,7µF 50 V i stället för Wima:n? Finns nåt att vinna?

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2006/03/10 :  10:31:08  Show Profile Send Zombie a Private Message
om DC före kondingen är låg, typ 0-40mV, kan du ta kortsluta dom, försteget har säkert en DC-blockande konding på ingången också, inget behov av både bälte och hängslen...ett alternativ är att sätta en ännu mindre konding parallellt, t ex 0,1uF plastfilm och kanske även en liten silver mica på 1nF

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/03/10 :  10:51:06  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Personligen så tror jag inte att en Black Gate elyt är bättre än en mkp. Snarare som Zombie skriver en liten mkp eller men varför inte en liten papper i olja konding parallellt.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Fred
Member

355 Posts

Posted - 2006/03/10 :  11:16:46  Show Profile Send Fred a Private Message
Tackar för svar, har två 0,1µF jensen papper i olja kopparfolie som kanske kan få plats ovanpå wiman med hjälp av skohornet...
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2006/03/10 :  12:25:32  Show Profile Send Zombie a Private Message
Fred: lite overkill med Jensen PIO...testa med att kortsluta dom...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Egil
Member

80 Posts

Posted - 2006/03/10 :  13:31:08  Show Profile  Visit Egil's Homepage Send Egil a Private Message
Mät va du har för DC-offset är den låg så kortslut! är den lite högre kan du få problem med mutingkretsarna som gör att det då kommer ploppa när du byter spår mm. då är det bara att fimpa dem med.
Go to Top of Page

Sigurd Ruschkowski
Member

64 Posts

Posted - 2006/03/11 :  10:15:00  Show Profile  Visit Sigurd Ruschkowski's Homepage Send Sigurd Ruschkowski a Private Message

Om det är trångt just där kondingen sitter, kanske du kan dra en tråd direkt före utgångskondingen och på så sätt kunna skaffa en större konding som du kan placera där det finns plats. Om det nu finns plats någonstans.

Annars skulle jag lägga kondngen utanför CDspelaren (och kortsluta WIMAkondingen förstås). Då kan du anv hur stor konding du vill

När du ändå är i farten att modda, kan jag verkligen rekommendera att bygga en interconnect som du löder fast direkt till utgångskondingen. På så sätt slipper du en massa kontakter.

Jag drog ut silvertrådar direkt ut genom chassiet och sedan till förförstärkaren.

I min CDspalre fanns det plats ovanför PCB:et:

Sigurd

Äger företaget Coset.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000