Author |
Topic |
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2006/03/09 : 23:05:00
|
Vackra exponentiella triodkurvor får musiken att sjunga med rytm, ledig elegans och dynamisk spänst. Så långt allt bra. MEN tycker man om SS (Solid State) så finns det bara några få J-Fetar som har dessa vackra sköna kurvor. Vad göra vad göra. För vissa övervintrande utvecklingsfientliga bakåtsträvare så duger gårdagens teknik och trioderna glöder i deras anlägning. Jag har inget problem med det utan allt är väl som det skall.
Nu till frågan och en ide. Hur gör man så att kisel får triodkurvor. Helst med vanliga enkla vertikala switchfetar ur IRFPXXX serien???? Jag har idag gått och grubblat på modulerad kaskod vilket helt klart kan bättra på överföringskurvorna, men inte till att bli exponentiella.
Detta är då en enkel Zen förstärkare med modulerad kaskod. Det är helt enkelt lite positiv återkoppling till den övre Feten.
Vad skulle då hända om man lade till lite krets så att man fick mer positiv återkoppling av signalen tillden övre feten? Är jag helt ute och cyklar? (förutom då enligt vissa att det är kisel och inte rör i kretsen) |
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2006/03/09 : 23:24:18
|
Nått så här ungefär. ??? |
|
|
JohnA
Member
556 Posts |
Posted - 2006/03/09 : 23:38:53
|
Usch Circlo, detta är ett svek! Skämt åsido, idén är mycket intressant. Jag har i en annan tråd efterlyst just något SE som ger kislet en chans att konkurera med rören på liknande villkor. Dessvärre kan jag för lite om FET för att uttala mig om dina skisser här.
Hur vore det förresten att använda en utgångstransformator till en kiselbaserad SE-förstärkare bara för att få den så lik en SE lo-tech rörförstärkare? Omsättningen borde kunna vara runt 1:1. (OTL-entusiasterna ruskar säkert på huvudet)
|
Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
|
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2006/03/10 : 05:55:02
|
Det där har jag fungerat länge på! |
Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet erikasson@telia.com
|
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2006/03/10 : 07:00:40
|
quote: Hur vore det förresten att använda en utgångstransformator till en kiselbaserad SE-förstärkare bara för att få den så lik en SE lo-tech rörförstärkare? Omsättningen borde kunna vara runt 1:1. (OTL-entusiasterna ruskar säkert på huvudet)
Du är smart JohnA!!! En trafo borde vara ett bra verktyg. Man kan alltid linda på en extra liten lindning som man sen använder till att modulera kaskodtransistorn med. På det sättet kan man ju enkelt få precis den mängd positiv återkoppling som behövs.
quote: Det där har jag fungerat länge på!
Vad har du kommit fram till??? Du får gärna berätta mer om dina funderingar!
På min första krets skall batteriet kopplas direkt till jord och inte till kopplingspunkten mellan Feten och sourcemotståndet. Det är inte positiv återkoppling i den utan negativ. Jag var lite trött i går när jag skrev. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2006/03/10 : 07:21:17
|
I en tvåstegs cirklotron med kaskodade steg kan man ju modulera saker och ting vilt! Det finns massor av möjligheter att påverka kaskodparens beteende. Ett kaskodat P kanal J-Fet ingångssteg med ett kaskodat effekt J-Fet utgångssteg. Igår när jag var verkligen uppe i varv angående detta så tänkte jag lite hastigt att modulerad kaskod är Nelson Pass nya SUSY. Med minimal gain och en förhållandevis enkel konstruktion där man balanserar ut olinjäriteter med modulerad kaskod i stället för att bara brutalt bara vräka på med en massa återkoppling borde kunna ge massor av ljudmässiga fördelar. Jag undrar om inte detta är precis vad herr Pass håller på med just nu.
http://www.passlabs.com/downloads/articles/cascode.pdf Detta är lite av bakgrunden till mina funderingar. Slå ihop det med de nya J-Fet Zen varianterna och hans Aleph J så har ni en fin häxbryggd av inovativt SS-förstärkar designande. Undrar om inte Passlabs kommer att uppgradera sina produkter ganska mycket de närmaste två åren? |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2006/03/10 : 07:32:46
|
Så här skall då modulerad kaskod se ut enligt Nelson Pass. Då ger den en viss negativ återkoppling typ, ungefär, ca, med en varierande VDS över J-Feten för att "rida" lite fram och tillbaka över triodens överföringskurva. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2006/03/10 : 07:44:29
|
Detta skriver Pass i sin artikel om kaskodade förstärkare, och det är just det där (bla.) som jag tycker skiljer en bra rörförstärkare mot vanliga transistorditos. Rörförstärkarna har en mycket mer dynamisk, lättflytande och oansträngd återgivning. Det är dax att putta ned rören från deras tron och visa att kisel kan funka minst lika bra! (Oj oj oj, vad mycket fiender jag skaffar mig nu! Fattas bara att jag skriver att det inte finns nån skillnad på kablar så är väl ett 10 årigt skyttegravskrig i full fart.) |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2006/03/10 : 08:18:42
|
Nelson Pass är tycker jag ett ljus i mörkret. En strålande tekniker med enkla välljudande lösningar. En personlighet kanske men det har vi alla rätt att vara. När jag lekte med "kascoderandet" fick jag bara något som liknade pentodkurvor, varefter jag sedan lade ned projektet. Det vore ju bra om det gick att ta fram en halvledarförstärkare med rörtriodens välljud. Pass är väl den som kommit närmast tror jag. Vi hade John Iverson förstås, men han bara försvann! |
|
|
|
JohnA
Member
556 Posts |
Posted - 2006/03/10 : 10:25:50
|
Även om kiselkaskoden till slut låter bättre än rören har de senare vissa känslomässiga kvaliteter som bara inte går att slå.
Vill förresten minnas att man i FET:ens barndom experimenterade med rör-ersättare i form av FET i rörsockel som direkt kunde ersätta vissa småsignalrör. Kanske vi har en designidé där? -Bygga som vanlig rörförstärkare med rörsocklar och sedan FET:arna som moduler i oktalsockel med dolda orange lysdioder som lyser upp "trissorna" underfrån. En stor kylfläns lär behövas och kommer helt rasera humorn i bygget. -Små vattenkylda block borde rädda utséendet.
Utgångstransformator skulle inte bara addera "järn-ljud" (på gott och ont) men också höja verkningsgraden jämfört med att plocka ut signalen över en resistor. Dessutom få man ytterligare en rör-typisk pryl i design-gimmicken. Skulle verkligen bli en jämförelsetest på lika villkor!
Hur ser förresten överföringskurvorna ut för olika transistortyper? Hur ser distorsionen t.ex. ut från ett SE slutsteg med en bipolär klassiker som 2N3055?
|
Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
|
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2006/03/10 : 10:39:22
|
quote: Hur ser distorsionen t.ex. ut från ett SE slutsteg med en bipolär klassiker som 2N3055?
Det är mestadels andratons dist och ganska lite av varan (jämfört med en fet) MEN andratonen "uppstår" på motsatt sätt mot en triod. Då trioden har en exponentiell kurva så blir signalen mer livlig än vad den borde vara. Den tar ut svängarna lite för mycket helt enkelt, vilket förklarar varför de låter så spänstigt och levande. Bipolära transistorer rundar av i stället så de kommer alltid att ta bort lite liv och glädje ur musiken. (detta är som jag förstår det hela, jag kan såklart ha fel-osannolikt som det är!) |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2006/03/10 : 11:02:43
|
Hm. Intressant, tål att grunna på! Ett problem är att skivkvaliten är så varierande. Många skivor mår bra av överdynamiken medans andra perfekt inspelade kan bli överdynamiska och lite besvärliga att lyssna till. |
|
Edited by - Erik Andersson on 2006/03/10 11:15:51 |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2006/03/10 : 12:04:34
|
quote: Ett problem är att skivkvaliten är så varierande. Många skivor mår bra av överdynamiken medans andra perfekt inspelade kan bli överdynamiska och lite besvärliga att lyssna till.
Är det så med single end triod steg? |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2006/03/10 : 12:12:47
|
Ja det är nog så, men det är bra att få hög kvalite från "bensinstationsskivor"). Tex gamla bedrövliga Bob Dylan inspelningar. Det är egentligen i min samling ett fåtal skivor som lider av överdynamiken. Man kan ju eleminiera problemet helt genom att lägga in en in och urkopplingsbar motkoppling. Men sen är naturligvis allting beroende av övriga komponenter i anläggningen. |
|
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2006/03/10 : 12:27:11
|
JohnA: Mosfetar + järnskrot yrade jag lite om i en annan av Circlos trådar nyligen. SE med <50% verkningsgrad är ganska intressant! |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2006/03/10 : 12:29:56
|
quote: Det är egentligen i min samling ett fåtal skivor som lider av överdynamiken.
Så sant!
quote: Man kan ju eleminiera problemet helt genom att lägga in en in och urkopplingsbar motkoppling. Men sen är naturligvis allting beroende av övriga komponenter i anläggningen.
Triodkurvorna och åt vilket håll disten skapas är troligtvis anledningen till att triod förstärkare dör av återkoppling medans kisel behöver det för att inte låta allt för illa. |
Edited by - Circlomanen on 2006/03/10 12:36:46 |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2006/03/10 : 13:24:51
|
Dör av återkoppling är väl att ta i, men visst sjunker dynamiktaket vid motkoppling, men det gör alla förstärkare. Däremot är som du fullt riktigt menar ibland nödvändigt att motkoppla. Speciellt med halvledare. |
|
|
|
|
Topic |
|