Author |
Topic |
|
ollilaboratories
Member
466 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 14:17:30
|
Har funderingar på att införskaffa en subba till mina nya JMLab 906 inom ca ett halvår eller så... hade en polare hemma i helgen på lyssning och då kom vi in på högnivå vs lågnivå snacket..?
Vad är eg bäst, jag tycker själv att lågnivå borde vara bättre då man slipper att koppla högtalarsnablarna via en subba som ibland kan han mindre nogräknade termineringar osv osv... men det är som sagt bara en tanke.
Finns det någon som kan ge mig en teknisk föklaring till varför det ena eller det andra skulle vara att fördra, inte bara att lågnivå/högnivå låter bättre...?
Sen är det ju det där med delning av frekvenser som kan spöka om man kör lågnivå... då kan man inte ha samma kontroll över gapet eller snarare det gap som man inte vill ska uppstå mellan hgt & sub...
Idéer någon?
mvh//Jouni |
|
Rebo
Member
1071 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 15:12:05
|
Det skiljer sig nog från sub till sub vilket som funkar bäst. RELs bättre subar t.ex. fungerar bäst via högnivå. REL rekommenderar också starkt högnivå för hifi-bruk. Man kopplar då in den med en speciell kabal, som följer med, som anslutes bak på förstärkarens högtalarutgångar. Dom vanliga högtalarkablarna dras sedan som vanligt från slutsteget till högtalare. Fördelen med detta, enligt REL, är att subben drivs med exakt samma signal som de vanliga högtalarna och därmed så ska den vara lättare att integrera i systemet. Det tog dock lite tid för mig innan jag hittade rätt placering och rätt inställning av subben. Jag hade fasen fel först och det medförde att det blev lite bummel.
En fördel med lågnivå torde vara att man kan koppla in någon form av EQ bara till suben, för att kompensera för rummet lite. |
|
|
Pjotre
dr. kursuppgång
3276 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 15:15:42
|
Rebo! Hur skall fasen vara i REL subbarna?? |
|
|
Rebo
Member
1071 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 15:25:46
|
Pjotre: Det kan nog variera lite från rum till rum och vart man ställer den. Jag ställde den i hörnet bakom vänster högtalare. REL tycker man ska ställa dom i ett hörn. I och med att den var rätt så nära högtalaren så trodde jag att fasen skulle stå på 0 grader. Jag använde min bror som försökskanin medan jag byte fasen och vi körde lite musik, men han hade svårt att höra vad som lät rätt, så jag lätt den vara på 0. Jag gjorde sedan själv lite tester med musik och då tyckte jag att det lät bättre på 180. För att vara säker så brände jag då en test skiva med rena bas toner. Tanken är ju att om suben spelar i fas med basen från högtalarna så ska det bli mer bas där man lyssnar. Med denna test skiva blev det iaf mycket lätt att konstatera att den bör stå på 180 grader i mitt fall.
Jag såg senare en recension på audioreview där en till hade kommit fram till samma slutsats. |
|
|
Pjotre
dr. kursuppgång
3276 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 15:33:51
|
Ahaa... Okej, jag tänkte mer på fasen på strömmen från väggen... Men tack för tippset... Ska kolla hur min är inställd... |
|
|
Rebo
Member
1071 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 15:37:00
|
Ahaa Den fasen har jag inte mixtrat nått med. Jag kopplade in den med samma som resten av grejerna bara. |
|
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"
2165 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 18:53:17
|
jag har mer positiva åsikter om högnivå på subbar än lågnivå till musik.. |
|
|
HMartin
Member
119 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 20:21:58
|
quote: Originally posted by Rebo
Pjotre: Det kan nog variera lite från rum till rum och vart man ställer den. Jag ställde den i hörnet bakom vänster högtalare. REL tycker man ska ställa dom i ett hörn. I och med att den var rätt så nära högtalaren så trodde jag att fasen skulle stå på 0 grader. Jag använde min bror som försökskanin medan jag byte fasen och vi körde lite musik, men han hade svårt att höra vad som lät rätt, så jag lätt den vara på 0. Jag gjorde sedan själv lite tester med musik och då tyckte jag att det lät bättre på 180. För att vara säker så brände jag då en test skiva med rena bas toner. Tanken är ju att om suben spelar i fas med basen från högtalarna så ska det bli mer bas där man lyssnar. Med denna test skiva blev det iaf mycket lätt att konstatera att den bör stå på 180 grader i mitt fall.
Jag såg senare en recension på audioreview där en till hade kommit fram till samma slutsats.
Hur gick du till väga för att bränna en skiva med olika bas-frekvenser. Skulla vara mycket bra att ha när man ska optimera uppställningen. Använda du något musikprogram?
/H Martin |
|
|
Rebo
Member
1071 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 23:21:10
|
HMartin: Jag sökte fram ett program med google. Hittade åt FlexiMusic Wave Editor. Med det programmet kunde man definiera en sinusvåg och spara den som en .wav fil i 16 bitar 44.1 kHz mono. Jag gjorde lite olika frekvenser, typ 20, 25, 30 ,35 osv upp till 75 hz eller nått sånt. Tror jag valde 40 sec per .wav fil. Sen brände jag ner alla filer på en cd. |
|
|
pekka.j
dead end - live end
425 Posts |
Posted - 2002/11/06 : 08:55:41
|
Thomas tipsade om en bra sida när han skrev om Behringers parametriska equalizer. Där fanns användbara mp3-filer. Jag har laddat ner ett svep från 10 till 100 Hz (40 sek) samt tiosekunders sinustoner från 16 till 106 Hz med 1 Hz intervall. Många spår blev det! Använd sökfunktionen så hittar du länken. Apropå huvudfrågan så skulle jag alla gånger föreslå lågnivåutgången till subbasen. Det verkar väldigt dumt att ha ytterligare ett slutsteg i signalvägen. Mvh
|
Pekka Johansson _________________________ Lennon in the living room |
Edited by - pekka.j on 2002/11/06 08:58:21 |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2002/11/06 : 09:03:18
|
quote: Originally posted by ollilaboratories
Har funderingar på att införskaffa en subba till mina nya JMLab 906 inom ca ett halvår eller så... hade en polare hemma i helgen på lyssning och då kom vi in på högnivå vs lågnivå snacket..?
Vad är eg bäst, jag tycker själv att lågnivå borde vara bättre då man slipper att koppla högtalarsnablarna via en subba som ibland kan han mindre nogräknade termineringar osv osv... men det är som sagt bara en tanke.
Finns det någon som kan ge mig en teknisk föklaring till varför det ena eller det andra skulle vara att fördra, inte bara att lågnivå/högnivå låter bättre...?
Sen är det ju det där med delning av frekvenser som kan spöka om man kör lågnivå... då kan man inte ha samma kontroll över gapet eller snarare det gap som man inte vill ska uppstå mellan hgt & sub...
Idéer någon?
mvh//Jouni
Hej Jouni! Bra fråga. Du är inne på funderingar på slutet som tyder på att du vill ha en bra tonkurveintegration med dina 906:or.
Jag är inte helt säker på hur en specifik tillverkare gör en högnivåingång då jag ej skruvat isär andra basmoduler än Sunfires (som jag lagade med specialfogmassa, en annan story). Jag kan föreställa mig att man mycket enkelt åstadkommer en högnivåingång m h a en vanlig spänningsdelare, dvs två motstånd, som därigenom sänker inspänningen till basmodulens slutsteg till "normal" lagom inspänning. Det torde således inte innebära någon större ljudskillnad annat än att man har med slustegets frekvenssvar också. Med lågnivå slipper man ju slutsteget så att säga.
Högnivåingången brukar ha väsentligt högre inimpedans än 8 ohm, så den drar mycket lite ström och du behöver inte vara orolig att det ska påverka dina 906:or.
Något liknande detta har jag skrivit förr, som inte är fördelaktigt för basmoduler med högnivåingångar och utan högpassfilter: I och med att man kopplar in fronthögtalarna direkt från slutsteget, kan man inte dra nytta av eventuellt inbyggt högpassfilter i basmodulen. Det är t o m så märkligt att många basmoduler inte ens har högpassfilter!, t ex REL. Meningen med högpassfilter är att avlasta dina 906:or så att konutslaget inte blir så stort. Då kommer du att kuna spela mycket starkare utan att baselementet bottnar. Det finns förstås en naturlig gräns ändå, men skillnaden är mycket stor i ljudtryckskapacitet. Omvänt kan man säga att det blir lägre distorsion vid samma ljudtryck.
Det finns en nackdel, det är om man inte har försteg och slutsteg, då blir det lite krångligare med integrerad förstärkare, men det går att köra tillbaks den högpassfilterade signalen genom "Tape monitor"-ingången.
Se till att du köper en basmodul som har inbyggda, helst branta, högpassfilter. Och dessa ska helst vara i lågnivåutförande. Med passiva HP-filter kan det bli (nästan) vad som helst på grund av att högtalares impedans är sinsemellan olika.
Om man kopplar á la REL, så måste man välja lågpassdelningsfrekvens på basmodulen så att den stämmer överens med de tänkta sidosystemens avrullning. Med lite fullregistershögtalare måste man ställa avskärningsfrekvensen så lågt att basmodulen knappt jobbar alls. Annars blir det bara akustisk konstruktiv och/eller destruktiv interferens i lyssningsrummet eftersom man har två (egentligen tre)olika basljudkällor där basmodulen och de andra högtalarna inte "jobbar i takt" p g a olika amplitud och faslägen och olika placeringar i rummet.
Bojkotta basmoduler utan högpassfilter!!!
Kanske har jag glömt något men man kan inte skriva allt... då tar dte för lång tid.
Hälsningar Johan Lindroos |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
|
|
ollilaboratories
Member
466 Posts |
Posted - 2002/11/06 : 10:02:39
|
Tackar johan, ett mycket uttömmande kort bra svar...
Just det med att inte kunna avlasta mina stativare kan bli ett tråkigt problem... när du menar att man kopplar lågnivå då menar du att man kör signalen enligt: Försteg->Sub->slutsteg? Och på detta sätt högpassfiltrerar signalen redan innan slutsteget?
mvh//Jouni
quote:
Hej Jouni! Bra fråga. Du är inne på funderingar på slutet som tyder på att du vill ha en bra tonkurveintegration med dina 906:or.
Jag är inte helt säker på hur en specifik tillverkare gör en högnivåingång då jag ej skruvat isär andra basmoduler än Sunfires (som jag lagade med specialfogmassa, en annan story). Jag kan föreställa mig att man mycket enkelt åstadkommer en högnivåingång m h a en vanlig spänningsdelare, dvs två motstånd, som därigenom sänker inspänningen till basmodulens slutsteg till "normal" lagom inspänning. Det torde således inte innebära någon större ljudskillnad annat än att man har med slustegets frekvenssvar också. Med lågnivå slipper man ju slutsteget så att säga.
Högnivåingången brukar ha väsentligt högre inimpedans än 8 ohm, så den drar mycket lite ström och du behöver inte vara orolig att det ska påverka dina 906:or.
Något liknande detta har jag skrivit förr, som inte är fördelaktigt för basmoduler med högnivåingångar och utan högpassfilter: I och med att man kopplar in fronthögtalarna direkt från slutsteget, kan man inte dra nytta av eventuellt inbyggt högpassfilter i basmodulen. Det är t o m så märkligt att många basmoduler inte ens har högpassfilter!, t ex REL. Meningen med högpassfilter är att avlasta dina 906:or så att konutslaget inte blir så stort. Då kommer du att kuna spela mycket starkare utan att baselementet bottnar. Det finns förstås en naturlig gräns ändå, men skillnaden är mycket stor i ljudtryckskapacitet. Omvänt kan man säga att det blir lägre distorsion vid samma ljudtryck.
Det finns en nackdel, det är om man inte har försteg och slutsteg, då blir det lite krångligare med integrerad förstärkare, men det går att köra tillbaks den högpassfilterade signalen genom "Tape monitor"-ingången.
Se till att du köper en basmodul som har inbyggda, helst branta, högpassfilter. Och dessa ska helst vara i lågnivåutförande. Med passiva HP-filter kan det bli (nästan) vad som helst på grund av att högtalares impedans är sinsemellan olika.
Om man kopplar á la REL, så måste man välja lågpassdelningsfrekvens på basmodulen så att den stämmer överens med de tänkta sidosystemens avrullning. Med lite fullregistershögtalare måste man ställa avskärningsfrekvensen så lågt att basmodulen knappt jobbar alls. Annars blir det bara akustisk konstruktiv och/eller destruktiv interferens i lyssningsrummet eftersom man har två (egentligen tre)olika basljudkällor där basmodulen och de andra högtalarna inte "jobbar i takt" p g a olika amplitud och faslägen och olika placeringar i rummet.
Bojkotta basmoduler utan högpassfilter!!!
Kanske har jag glömt något men man kan inte skriva allt... då tar dte för lång tid.
Hälsningar Johan Lindroos
|
|
|
Rebo
Member
1071 Posts |
Posted - 2002/11/06 : 10:40:09
|
Jo, REL funkar nog inte optimalt om man vill spela högt med små högtalare. Men de funkar utmärkt till större högtalare som tål lite mer effekt men inte går ända ner till 20 hz. |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2002/11/06 : 16:19:25
|
quote: Originally posted by ollilaboratories
Tackar johan, ett mycket uttömmande kort bra svar...
Just det med att inte kunna avlasta mina stativare kan bli ett tråkigt problem... när du menar att man kopplar lågnivå då menar du att man kör signalen enligt: Försteg->Sub->slutsteg? Och på detta sätt högpassfiltrerar signalen redan innan slutsteget?
mvh//Jouni
Ja, precis så kopplar man!
Hälsningar Johan
Edit: så inlagt mellan precis och kopplar |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
Edited by - Knoppen on 2002/11/06 16:37:29 |
|
|
ollilaboratories
Member
466 Posts |
Posted - 2002/11/06 : 16:33:16
|
Vi får se hur det blir...
Då är det nog inte REL jag ska köpa... eller, asch.. svårt det här. Jag får helt enkelt köra en lyssningsturné när jag har fått ihop det ekonomiskt... vem vet det kanske finns flera alternativ om 6 månader?
Tackar för input.
// J
Jo, REL funkar nog inte optimalt om man vill spela högt med små högtalare. Men de funkar utmärkt till större högtalare som tål lite mer effekt men inte går ända ner till 20 hz.
|
|
|
HMartin
Member
119 Posts |
Posted - 2002/11/06 : 21:42:56
|
HMartin: Jag sökte fram ett program med google. Hittade åt FlexiMusic Wave Editor. Med det programmet kunde man definiera en sinusvåg och spara den som en .wav fil i 16 bitar 44.1 kHz mono. Jag gjorde lite olika frekvenser, typ 20, 25, 30 ,35 osv upp till 75 hz eller nått sånt. Tror jag valde 40 sec per .wav fil. Sen brände jag ner alla filer på en cd.
Tack för det, Rebo och Pekka |
|
|
|
Topic |
|