HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Tänk om de fanns...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2006/03/08 :  14:56:02  Show Profile Send Hasse a Private Message
en diskant som man kunnde dela snyggt ända nere vid 1000 hz. Jag har tittat på endel frekvens kurvor på 5-8 tummare. man tänker "där skulle det bara bra att dela". innan egenresonans och dom börjar sprida dåligt. När man kollar på villken fekvens så är den nån stans lite över 1 khz. Elementen kan visserligen spela betydligt högre men det ser ofta kanackligt ut.
Om man kunnde dela vid 1000hz så skulle bas-mellanregistret kunna spela i det "snälla området".
här är ett exempel på ett scan-speak element (15W/8831G00). Det går att dela betydligr högre men de vill man ju hällst inte.

Det är kanske svårt att få farm ett sådant element. Å andra sidan finns det bredbandare som kalrar att spela ända från 100 hz och uppåt så jag tycker inte de är orimligt.
Eller finns det några vettiga diskanter som kan spela så lågt?

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2006/03/08 :  16:15:48  Show Profile Send jonasz a Private Message
Dayton RS28A klarar väldigt låg delning. I Mark K's design så delas den vid 1,2 khz till en 8". RS28A är byggd av Usher och använder samma membran som SS9800, men med ett vidareutvecklat magnetsystem. http://206.13.113.199/ncdiyaudio/mark/RS225_RS28A_updates/dayton_reference_rs225.htm

Använder själv RS28A i mina dipoler delade vid 1400 hz. Normalt sett är jag allergisk mot metalldiskanter men med dessa hör jag inte ett spår av metalliskt zingande... Byggkvaliteten är absolut top notch också.

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/03/08 :  18:02:10  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
http://hifikit.se/show_prod.asp?id=1484
Dessa kan ju delas ända nere vid 300 Hz om man bara delar brant nog.
En liten bild oxå:
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/03/08 :  18:04:04  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Såg just att det finns en ny variant. Orkar inte länka. Finns tex på hifikit.
Vår kära Martinsson här på forumet delar sina diskanter vid ca 1000 hz. Det var förut vanliga enkla Vifor.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/03/08 :  18:14:17  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Dahlbergband kan man dela vid 500 Hz

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2006/03/08 :  18:32:11  Show Profile Send Hasse a Private Message
jordan är mycket intresanta speciellt med tanke på priset 1300 kr(jxr 6hd):

undrar hur bra dom sprider högre upp i frekvens.

band är också intressant det är nog den enda formen som både kan sprida bra och gå lågt i frekvens. föresten tycker jag ni band nissar är så sjukt duktiga att ni skulle slå ihop er och starta ett högtalarmärke!

annars finns ju ringradiatorer som går ganska långt ned.

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2006/03/08 :  18:45:02  Show Profile Send jonasz a Private Message
1300kr st är dyyyrt.... RS28 kostar bara $47. Pluss att de har bättre spridning och inte låter "bredband"...

http://www.partsexpress.com/pe/pshowdetl.cfm?&DID=7&Partnumber=275-130

Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2006/03/08 :  19:04:51  Show Profile Send jonasz a Private Message
Förövrigt tror jag SS förser de flesta av sina midbasar med denna frekvensgång då det underlättar kompensationen av baffelsteget.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000