HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dedikerat ljudrum,,En audfil dröm?!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/03/07 :  23:30:42  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
De flesta brukar drömma om att kunna ha ett HELT separat rum för sitt ljudintresse(HIFI). Där man kan få hållas och rumstrera helt själv utan att någon annan lägger sig i.

För visst är det varje audiofils dröm eller hur


Ni som har HELT separata rum, är det drömmen som ni drömde den ?!

(Jag snackar inte om ett Vardagsrum med TV&HIFI i centrum)




"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/03/08 :  00:10:06  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Både ja och nej!

JA!

Det är perfekt eftersom man inte behöver tänkt på den bättre hälften utan välja placeringar mm som gynnar ljudet bäst om man nu själv är villig att gå hela linan ut osv.

NEJ!

Det beror i och för sig på vart i huset och hur ljudrummet är beläget. Själv har jag det i källaren och beläget på ett sådant sätt att jag måste kräma på rejält för att det ska låta upp på övervåningen, och då låter det inte speciellt bra där uppe medans nivån är för hög för att vistas och samtala på undervåningen. Så det fungerar inte jättebra i de fallen vi vill ha lite ambient musik till en middag eller liknande situationer. Vi skulle egentligen ha skaffat ännu en anläggning för detta men det kommer förmodligen inte att hända eftersom man då inte gärna vill ha speciellt mycket sämre ljud på övervåningen än i undervåningen och då börjar det snabbt kosta för mycket.

Hade däremot rummet varit likt Adaigos fina ljudrum i direkt anslutning till vad som ser ut att att vara vardagsrummet där högtalarna lämpligt nog spelar direkt ut genom öppningen så är det här förstås ingen nackdel.

Så känner jag

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2006/03/08 00:14:52
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2006/03/08 :  00:15:22  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag ska inte strö salt i någons sår, men jo det är bättre än drömmen.
Man får styra och ställa med sin galenskaper utan gliringar och kommentarer, nä nu ljög jag, gliringar och kommentarer får man ändå, man får åtmindstånde hållas.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/03/08 :  06:36:54  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag skulle aldrig vilja ha ett separat rum. Man blir för avskärmad från resten av familjen tycker jag. Antagligen har jag tur som har en förstående fru och barn som låter mig hållas.


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2006/03/08 :  08:20:49  Show Profile Send David A a Private Message
Har också mitt dedikerade ljudrum i källaren numera. Helt underbart! Stör varken grannar eller resten av huset på samma sätt som tidigare. Dessutom kan man fritt laborera med allt i avseende placering, dämpning, lyssningsplats utan att det normala vardagslivet blir lidande.
Nackdelen var från början att man inte kunde avnjuta musik på övervåningen längre. Detta är numera åtgärdat med ytterligare en anläggning, som dessutom är ihopbunden med den i ljudrummet för att fritt kunna spela upp samtliga källor både uppe och nere samtidigt.
Kan det bli bättre än så?
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2006/03/08 :  09:02:09  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Mitt musikrum är nog det allra bästa med vårt hus. Jag kan ha hur stora högtalare som helst, feta fula kablar, högtalarna mittpå golvet, osv, osv. Jag kan ta emot andra ”hifi nördar” och vi kan spela utan att störa någon annan i huset. Jag kan sätta akustik förbättrande material efter eget huvud, utan att ta hänsyn till någon annans syn på estetik. Det är egentligen bara plus.

Enda minuset, förutom att rummet är litet, är att det är lite avskilt att gå ner i källaren och stänga in sig. Får ibland känslan att källaren är min del av huset och att den andra delen tillhör min fru och vår katt.




www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2006/03/08 :  09:12:42  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Det är precis så bra som drömmen va. Man kan fixa akustik, behöver inte ta hänsyn till utseende, spela vilken musik man känner för och ofta samtidigt som resten av familjen kollar på dumburken.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/03/08 :  09:27:28  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Är det bara jag som får lov att vända upp o ner på vardagsrummet


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/03/08 :  09:44:29  Show Profile Send Manga X a Private Message
Nej då Johan!

Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2006/03/08 :  09:48:26  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Nej, du är inte ensam! Alla som varit hemma hos mig vet vad jag menar... Vardagsrummet är ju till för ljud & bild! Tjejerna pratar hela tiden om att i vardagsrummet ska man ha soffor och sitta och prata med gästerna på fest. Men ärligt talat, hur ofta har man gäster på besök? Nån gång i månaden kanske? Resten av de 29 av 30 dagarna ska man därför sitta och prata med flickvännen hemma. Å hur kul är det på en skala?

Sålunda har jag helt tagit kommandot över vardagsrummet och byggt som ett kontrollrum i en studio. Istället för ett studiofönster står där en gigant 200 kg CRT-HDTV och vackert fyller upp burspråket. ...tillsammans med fyra basmoduler, två stora toppar.

...och tio surroundhögtalare.


Det enda som jag upplever något störande är att TV-program konkurrerar med musik. Båda två samtidigt blir lite svårt att ha, även om jag gör så ibland med tv-ljudet avstängt... Likaså om de båda damerna ska kolla på trista tv-program som 24 exempelvis (när Big Brother är sååå mycket bättre!). Tur att man har en till TV i annat rum.

Mja, TV konkurrerar ut ljudet lite för mycket. Plus att min skallstörda granne inte njuter lika fullt av min braiga musik såsom jag gör.






Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2006/03/08 :  10:33:20  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
quote:
Jag skulle aldrig vilja ha ett separat rum. Man blir för avskärmad från resten av familjen tycker jag. Antagligen har jag tur som har en förstående fru och barn som låter mig hållas.



Jag håller med Johan. Jag har ett litet rum där jag får ställa prylar hur jag vill men hur kul är det att isolera sig från familjen?
Jag har ett system där men redan efter 1 cd undrar man ju vad som händer i övriga huset och det känns nästan som att man försakat ungarna Ok att gå dit ett par gånger i veckan men jag vill lyssna på musik och se film oftare än så. Jag lyssnar då mycket hellre i vardagsrummet med lite sämre akustik och en del oljud från andra källor men känner mig som en del av familjen hela tiden.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/03/08 :  10:51:24  Show Profile Send CC a Private Message
På din fråga Zalve så svarar jag med ett rungande JA!

Fördelar: Allt som redan nämnts! + att jag långt in på småtimmarna själv, eller med andra, kan kolla film eller spela musik med precis den ljudstyrkan som man för tillfället önskar utan att störa nattsömnen för övriga familjen! Jag behöver inte heller ta hänsyn till Bollibompa, melodifestivaler o andra skitsåpor från tv-burken! Underbart!

Nackdelar? Tja, frugan sitter i v-rummet o barnen hänger framför sina datorer så det kan bli lite ensamt ibland... Eller var det nu en nackdel? Hm?

Min fru är förövrigt glad för att hon nu efter många år kan möblera v-rummet efter sina önskemål utan att behöva ta hänsyn till högtalare o kablar! Fast visst klagas det ibland på att jag hänger nere i källaren lite mycket...

Men hemmabion är naturligtvis uppskattad utav hela familjen!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/03/08 :  11:07:43  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Mikael2 o jag känner precis likadant

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/03/08 :  11:17:13  Show Profile Send CC a Private Message
De första 14 åren tyckte jag det med... Men idag så känns det som en "omöjlighet"... ;-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/03/08 :  11:19:37  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Nu har jag aldrig haft ett separat rum , men jag tror att jag hade lyssnat mindre än vad jag gör nu om jag hade haft ett eget rum.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/03/08 :  12:13:10  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Å andra sidan vad Mikeal2 och Johan säger så när du då sitter där i vardagsrummet med stoj och stim från familjens lekande barn i kombination med en fru som stökar i köket samtidigt som diskmaskinen går så är man förbaskat glad att man har ett dedikerat rum att gå in i där man mer eller mindre isolerar sig från vad som händer i huset i övrigt och man kan **ALLTID** räkna med optimala förhållanden

Personligen sitter jag och lyssnar på anläggningen efter underna har gått och lagt sig, det känns lite mansgrisigt att sätta sig där nere tidigare än så i och med att det stuvar över ansvar i övrigt på frun Men det hade inte varit någon skillnad ur just det aspektet om anläggningen hade varit i vardagsrummet, förrutom att det skulle vara omöjligt att koncentrera sig.

quote:
Ok att gå dit ett par gånger i veckan men jag vill lyssna på musik och se film oftare än så.


Ett dedikerat rum är inget som helst hinder att både lyssna i timtals och se film i detsamma dagligen! Vad händer tex om du/ni vill lyssna på lite musik samtidigt som den bättre hälften vill se nåt TV-program och båda nöjesmaskinerna står i vardagsrummet? **KRASH**

Edit: underna = ungarna

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2006/03/08 14:53:21
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/03/08 :  12:32:19  Show Profile Send CC a Private Message
Huvudet på den berömda spiken!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2006/03/08 :  12:37:06  Show Profile Send Adagio a Private Message
Som flera tidigare nämnt, det är skönt att separera olika aktiviteter från varandra. Vi har ett vardagsrum som är till för samkväm, fikastunder, gäster och sådant. För närvarande har vi även ett TV-rum vilket tjänar som barn/ungdomsgård när vi vuxna har fester eller middagar. Ljudrummet är även filmrum, vi ser en en eller två filmer i veckan och vi gör det tillsammans. Ibland lyssnar vi på musik tillsammans, jag lyssnar själv kanske en timme om dagen i genomsnitt, ibland går det flera dagar utan aktivt lyssnande. Fördelen med att vardagsrum och ljud/filmrum ligger intill varandra är att det även går att lira "bakgrundsmusik" på ett ytterst behagligt sätt. Att ha TVn i ett annat rum än vardagrummet är kanske det bästa, det kan vara svårt att ha diciplin att låta dumburken vara av, en sämre pryl att ha i ett rum för att verkligen umgås i finns ärligt talat inte. Nu blir det nog ändring på det vartefter för nu vill väl våran dotter ha ett eget rum såsmåningom eftersom det tillkommit en lillebror som nog är aspirant på hennes rum, då ryker det sk TV-rummet. Men Tvn och halva sofan får väl bli kvar, så det kan förbli ungdomsgård.
Jag tittar sällan på burken, jag lyssnar hellre på musik, min sambo är lite tvärtom då är det bra att båda kan göra det som de vill eller tillsammans om det nu skulle vara något vettigt på dumburken.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/03/08 :  12:40:24  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
quote:
Är det bara jag som får lov att vända upp o ner på vardagsrummet


Nej då! Jag håller just på för fullt

När grabben flyttar kommer vi att dedikera det rummet till tv och audiorum.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2006/03/08 :  12:49:52  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
euphonic skrev
quote:
Vad händer tex om du/ni vill lyssna på lite musik samtidigt som den bättre hälften vill se nåt TV-program och båda nöjesmaskinerna står i vardagsrummet? **KRASH**


Då går jag till mitt dedikerade rum
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/03/08 :  12:53:00  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Mycket handlar om att jämka , som alltid i ett förhållande

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2006/03/08 :  13:08:15  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Ja, det billigaste alternativet är ju att ge frun ett dedikerat rum för "Desperate Housewifes och Lost". Bara ställa in en tv

Sen kan ju ett "dedikerat rum" bestå av ett fint hörlurs-system som nyttjas vid kollisioner framför hemmabio/stereon.

Finns många lösningar men jag använder det dedikerade rummet minst

Edited by - Mikael2 on 2006/03/08 13:10:05
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/03/08 :  13:46:53  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Mikeal2. Jag instämmer.

Har just lämnat det dedikerade rummet. Har aldrig lyssnat så LITE på musik som när jag hade grejerna stod där, dels var det en besvärlig ackustik att jobba med.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

bjorn
senior advisor

390 Posts

Posted - 2006/03/08 :  13:53:34  Show Profile Send bjorn a Private Message
Hej,

jag har haft ett dedicerat lyssningsrum i snart 3 år och jag kan hålla med om att det ibland blir lite isolerat att sätta sig och lyssna avskärmat från resten av familjen.

Samtidigt så älskar jag möjligheten att sätta sig och lyssna på musik oavsett tid på dygnet och volymnivå. Dottern har nästan alltid sina kompisar hemma och med dagens moderna arkitektur med öppna fria ytor där ljudet sprider sig utan problem, är mitt lyssningsrum en idealisk lösning trots allt. Så fördelar vägt mot nackdelar kommer jag nog fram till slutsatsen att jag hellre har ett lyssningsrum än Bolibompa konflikter...

Mvh

Björn

Verksam i HiFi-branchen sedan 1987.
Go to Top of Page

Big Pete
Member

224 Posts

Posted - 2006/03/08 :  17:12:22  Show Profile Send Big Pete a Private Message
En klar fördel med ett dedikerat lyssningsrum är ju att man kan bestämma sej för att "gå på konsert". Att planera och ta tid på sej i lyssnandet, är för mej viktigt. En god musikstund river man bara inte av, utan den får ta sin tid. Att risken för isolering gentemot den bättre hälften är stor, botas lätt med att bjuda in vederbörande på lyssningsstunden. Att spela musik som bakgrund under div. familjeaktiviteter, har för oss aldrig fungerat. När TV´n är på så tittar man, men när programmutbudets nivå och kvalitet rasar, som det oftast gör, trots 30 kanaler, så övergår jag personligen till seriöst musikspelande. I vardagsrummet står en 5.1 anläggning, mest för syns skull och kanske startas upp någon gång varannan månad. Nej, leve ett seriöst lyssnande med hög klass på reserverad tid, tid väl investerad för själens välbefinnande.

PSET-High Smile Value Per Watt!
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2006/03/08 :  17:37:49  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
En intressant fråga jag ofta ställt mig. Även jag har många gånger drömt om dedikerat stereorum, och tänkt att när det blir villa så jävlar blir det ett eget rum.

Så har man då köpt villa och givetvis finns ingen plats som passar för eget stereorum. Dock har jag ändrat min inställning lite då jag gärna kombinerar socialt umgänge med lyssnandet. Som det är nu föredrar jag i alla fall att ha stereon i vardagsrummet, trots de kompromisser det innebär.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000